Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa. Jeg har det sidste lange stykke tid gået med våde drømme om at købe et LG 65" E6 (jeg hader at skulle give så meget ekstra, fremfor B6, men jeg VIL have 3D :) )

Nu hvor IFA så ruller af stabelen, og det vælter frem med nye spillere på OLED markedet, i hvert fald nye mærker der sælger OLED skærme, og der nu snakkes HFR... så kommer jeg bare til at tænke, er det dumt at købe OLED allerede nu så?

Jeg er med på at man kan vente i al evighed, med den tankegang, fordi der hele tiden kommer nyt, men går det bare RIGTIG hurtigt lige pt, eller det bare mig?
Brugeravatar
Af David Munch
Det går vel ikke hurtigere end det hele tiden har gjort?

Du kommer til at vente for evigt hvis du ikke køber. Og skal du virkelig bruge HFR, som alligevel ikke er nået ud over prototype stadiet? Året efter kommer forbedret HFR2, og derefter kommer SuperBlingBlingFunktion2019 osv. osv...
David Munch skrev:Det går vel ikke hurtigere end det hele tiden har gjort?

Du kommer til at vente for evigt hvis du ikke køber. Og skal du virkelig bruge HFR, som alligevel ikke er nået ud over prototype stadiet? Året efter kommer forbedret HFR2, og derefter kommer SuperBlingBlingFunktion2019 osv. osv...
Jeg er helt med på hvad du siger, og det er også derfor jeg selv skriver man sikkert kan vente for evigt så. Min tanke var bare, at nu syntes jeg at der i mange år, bare er kommet et lidt bedre lcd og et lidt bedre lcd igen... nu kom OLED så, og som jeg føler mig klar, og føler priserne er til det, så kommer der pludselig flere spillere på banen, så LG ikke sidder alene på salget. Så tænker jeg om priserne kan gå hen og få et ekstra stort spring nedad i meget snarlig fremtid, da der er flere om kagen lige pludseligt.

...og så kom HFR lige pludseligt frem, men ja, det har måske nok meget lange udsigter inden det er noget vi har hjemme i stuen
Af Lape
HFR er da fint, men tvivler på der vil være meget materiale. De fleste ting sendes i 24-30 fps i dag. Youtube kan klare 60 fps i Chrome. Bare 60 fps er en stor forbedring og det kan alle TV'er i dag. Tror der er meeeeget lange udsigter til film/streaming i 100/120 fps.. Den krævede båndbredde stiger 4-5 gange, dvs Netflix 4K i 120 fps vil kræve omkring 125 mbit med HEVC.

I min verden så er HFR ikke specielt vigtigt, ikke engang konsol spil vil kunne udnytte det i 99.9% af spil. De har svært nok ved at holde 30 fps og udviklerne øger detaljer og opløsning i langt de fleste spil hvis muligheden er der, fremfor at satse på høj fps (selvom 60 fps ville være lækkert, håber PS4 Neo klarer dette i 1080p).

60 fps er langt mere flydende end 24-30 fps og har været muligt længe, men ingen har udnyttet det alligevel. Nu er 120 fps lige pludseligt et must? Jeg køber den ikke. Giv mig 4K HDR med 60 fps inden mere snak om HFR..

Jeg har selv LG 55B6V i kikkerten fordi den understøtter de fleste (alle?) nye standarder, såsom Dolby Vision, HEVC, VP9 osv.

Jeg synes 2016 OLED modellerne er tæt på perfekte, med undtagelse af prisen :D
Af mathiasdk
Det er stadigt LG der har de facto monopol på at producere OLED paneler, så de kan selv styre at. priserne ikke bliver "for lave".. til en hvis grad, om ikke andet
Af bromberg
Jeg er helt af samme opfattelse. Jeg syntes de sidste få år har været hurtige. Meget udvikling på få modeller. Når det så er sagt, så er min mavefornemmelse at 4k/hdr ihvertfald er landet og det var de vigtigste for mig, hvis jeg stod og skulle købe Idag. Købte selv sidste år, men lidt under tvang da mit gamle tv røg. Ellers havde jeg gerne ventet til Idag netop pga overstående. Hfr tror jeg også har brug for tid førend det er aktuelt til gaming og film ihvertfald