Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Simon R. skrev:I øvrigt blev OLED også spået "lige på trapperne" for mindst 10 år siden. Husker det tydeligt.

Det er vist mest bare click bait og "stirring the waters", den her tråd er oprettet for... :)
Det er vel sigende, at man nemt kunne gætte, hvem der havde oprettet tråden inden man klikkede sig ind på den :D
Der er meget langt fra en prototype, til et produkt der kan konkurrer med med OLED og LCD. Og som nævnt lykkes det aldrig samsung at kunne lave OLED i store skærme der kunne generere overskud.
Lad os sige de har en prototyper om 3 år, så har de måske et produk der er prisstærkt nok om 5-6 år. Hvis man kigger på OLED burde prisen om 6 år været meget langt nede. Måske et 80" 8K kan købes til 8.000-10.000 til den tid. Hvor OLED er blevet videreudviklet med endnu flere forbedring, lavere produktionspris osv
Jeg tvivler på en helt ny teknologi kan være med fra dag 1, og vil forskellen på et top OLED 80 " 8K og en ny skærmtype overhovedet kunne ses :)
Er der ingen forskel, vil folk gå efter prisen og har OLED et forspring på 10-12 år vil de kunne presse prisen meget langt ned ;)
Hvis vi lige spoler tilbage til det tidspunkt hvor vi så det første kommercielle OLED-TV...
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1245917286
Det er altså 7 år siden man fremviste et latterligt 11" panel, som dengang vel stadig mest af alt var en prototype. Så lad os nu lige se et produkt i handlen, hvor bare et par af de uundgåelige børnesygdomme de må have ER luset ud.
@ Rasmus.
Flere artikler husker jeg, nævner året 2017 omkring Samsung produktionsliniestart for OLED. Det var før, der nævntes. at man sprang direkte til QLED. Mener at det var en Reuter artikel. Jeg mener også at have set andre artikler, der nævner samme.
Jeg vender tilbage med svar, når og hvis jeg finder mere eksakt.
Senest rettet af bentpetersson 29 aug 2016, 15:30, rettet i alt 1 gang.
Og så kom stjernerne på i overskriften igen - OMG! :s
Hej.

OLED er efter min mening ikke ved at blive forældet.

QLED skal måske frem til generation 3 - årgang 3 - førend at det er billigt og førend at børnesygdomme er væk. Til den tid er OLED fra LG nået frem til en langt højere generation eller årgang. Idag er OLED fra LG jo allerede fremme ved generation 3 eller 4 eller årgang 3 eller 4.

Et OLED tv giver iøvrigt ikke et ringere billede fordi der kommer en ny teknologi på markedet med et endnu bedre billede. Selvom QLED måske slår OLED på billed-kvaliteten, vil OLED jo stadigvæk have et godt billede.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
LG OLED starter op med deres 5th. generation af paneler i første halvdel af 2017 - Og der vil tilsynladen også sættes ind på andre markeder så som, decorative og office task lighting - high-end retail and luxury hospitality markets.
Så OLED er da bestemt ikke forældet, nok snare tvært i mod. Jeg tror at andre panel producenter får det svært eller svære i frem i fremtiden, med de nye bøjelige paneler og enorme størrelser af paneler så får de andre panel producenter da noget at tænke over.

http://www.archlighting.com/industry/lg ... nel-plan_o
Spændende emne må jeg sige... ;-) ! Er der nogen der kan svarer på, om det er muligt at eftermonterer " ambilight " på et LG 910 55 Oled ? måske med Philips selvklæbende strips ? Er det muligt at få lyset til at ændre farve alt efter hvilket billed der vises på skærmen ? Havde et Philips 9732 med 3 sidet ambilight savner dog kun baggrunds belysningen ;-) der er ganske behagelig for øjnene !

Venlig hilsen

FO2GRAFEN
Andre mener at producenterne følger trop samt at QLED er en realitet hurtigere end vi tror..... (læs citat senere på engelsk).

Men mon ikke det bliver ikke-skærmproducerende TVfabrikanter, der blive nødt til at følge enten OLED eller QLED, idet skærmfabrikanterne sandsynligvis bliver ganske få, når økonomien for start af fabrik, produktionslinier og ikke mindst viden er så voldsomme.

Og forsøger LG og Samsung - der begge kan betragtes som yderst loyale overfor den Sydkoreanske start - at dele skærmmarkedet? Ja, Hvem ved?

Personligt opfatter jeg ikke OLEDS mangler som store og kan disse løses fornemmes to ligeværdige konkurrentskærme på markedet. Ja, hvis også QLED virker som forudsat!
Og hvornår? Ingen, der sidder i kerneprocessen vil med "garanti" komme med tider på produktion. Fx skal Samsung også stadig sælge LCDskærme.

At Samsung har ansøgt om beskyttelse for QLED navnet på både smartphone-, Tablets- og TVskærme anser jeg som et varsel om nye tider.

Og hvordan med de tynde og foldbare "plastik"skærme? Er de baseret på QLED eller på OLED? Hvem ved mere om det?

Men først andres mening udefra:

FIRST QLED TVS
So when will we see the first QLED TVs? As we alluded to at the outset, it looks like Samsung is readying its first QLED televisions for 2018, with other manufacturers expected to follow suit.

You could be buying a QLED telly sooner than you think, and that's no bad thing.

http://www.trustedreviews.com/opinions/ ... -explained
Senest rettet af bentpetersson 30 aug 2016, 11:31, rettet i alt 3 gange.
bentpetersson skrev:Og hvordan med de tynde og foldbare "plastik"skærme? Er de baseret på QLED eller på OLED? Hvem ved mere om det?
De er baseret på OLED. OLED-paneler kan deponeres på mange forskellige typer materialer, herunder glas, plastik og metal.

Så du linket jeg inkluderede tidligere? Her er både billeder og videoer af gennemsigtige vinduer med OLED-paneler i, lysarmaturer, sammenrullelige OLED-skærme og meget andet.

Der sidder OLED-skærme baseret på bøjelige plastiksubstrater i mange enheder allerede, inklusiv Samsungs high-end Galaxy-telefoner og Apple Watch. Næste skridt bliver at gøre dem foldbare. Det arbejder både Samsung og LG på.

Her er et eksempel på et bøjeligt OLED-panel, der sidder i telefoner, uden "hylstret" (altså mobiltelefonen): http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1389367626