Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

OLEDskærmene er i fokus overalt. Alle vil have en OLEDskærm, men hvordan ser situationen ud om kun 2-3 år? Foretager man et fejlkøb ved at købe OLEDskærme indenfor de næste år?

Og bliver OLED skærmene uinteressante og dermed usælgelige, fordi en ny skærmudvikling overtager.

Ja, bedøm selv, hvad der sker i fremtiden. Læs mere på:

http://www.cnet.com/news/how-qled-tv-co ... lgs-oleds/
Off topic, du elsker bare disse click-bait overskrifter!?!

On topic, sikke noget vrøvl hvordan kan en teknologi være forældet, når der ikke findes noget bedre nu? 5 år ud i fremtiden er der ingen der kan spå om, det ville svare til at jeg købte en ny bil i dag og du så siger den er forældet, fordi der kommer en ny model om 5 år...
Jeg ved det ikke Spoxy, men læsningen omkring QLED teknologien har nok bremset mig lidt i et køb, som jeg heldigvis ikke står overfor lige nu.

Mens du skrev dine ord fandt jeg følgende, hvori der hævdes at QLEDs har følgende fordele i nedennævnte link:

* Rene farve - Vil levere 30-40% luminans effektivitet fordel over organiske lysdioder (OLED) på samme farve punkt.

* Lavt strømforbrug - QLEDs har potentiale til at blive mere end dobbelt så energieffektive som OLED på samme farve renhed.

* Lavpris-fremstilling - Evnen til at udskrive store areal QLEDs på ultra-tynde fleksible substrater vil reducere armatur produktionsomkostningerne.

* Ultratynd, gennemsigtige, fleksible formfaktorer - vil QLEDs sætte designere til at udvikle nye display og belysning former, der ikke er mulige med eksisterende teknologier.

http://www.qled-info.com/introduction/
bentpetersson skrev:Jeg ved det ikke Spoxy, men læsningen omkring QLED teknologien har nok bremset mig lidt i et køb, som jeg heldigvis ikke står overfor lige nu.
Du står ikke over for et køb, men QLED teknologien har adligevel bremset dig for et køb, altså et panel som ikke engang er udviklet og set dagens lys, ikke engang en prototype har man set endnu.

Vi er vel 5 år ude i fremtiden, og vi ved ikke engang om det vil virke, jeg ved jo ikke hvor gammel dit nuværende tv er, men hvis du går med tanker om at udskifte som det lyder til, hvorfor så vente 5 år eller mere, beklager men det give jo ingen mening.
Nej, som nævnt står jeg ikke overfor køb, så det er udelukkende teknologien og udviklingen, der interesserer mig.

Med de hemmeligheder som projektet er omgærdet af, tror jeg, at QLEDskærmene allerede dukker op i eller omkring 2018, idet Samsung's fabrik til 20 milliarder kroner, ifølge tidligere artikler, vil stå færdig i 2017. Og sådan en enorm investering fordrer straks indtjening. Ikke mindst er det et krav fra aktionærernes side.

Men spændende er det.
OLEDskærmteknologien blev opgivet af Samsung, men kun for så vidt TVskærme. Ikke på Smartphones, Tablets med videre, hvor de er den førende producent.

Spændende er det, hvorvidt QLED når, men et er sikkert, og der foregår en søgning og udvikling, der forsøger at fjerne OLEDs fejl og mangler, herunder bl. a. kostbare produktion og energiforbrug.
Lad os nu lige se dem før vi proklamerer, at det er guds gave til verden. OLED blev også spået til at være revolutionerende inden for effektforbrug, men realiteten er, at de bruger ca. det samme som et tilsvarende størrelse LED-TV.

Jeg forholder mig rolig indtil vi har fået lov at holde fjernbetjeningen selv.
Hvor læser du om Samsungs nye fabrik, der skal stå klar i 2017, Bent?

Jeg forholder mig også selv rolig mht. QLED indtil jeg har set en fungerende prototype. Ifølge Samsung/Nanosys er de primære fordele mere lys og potentiale til større farverum. Den del omkring strømforbrug, print-produktion samt tynde/gennemsigtige/fleksible, kan også gøres med OLED.

PS: Så du vores artikel sidste år, hvor vi fik et smugkig nærmeste fremtid for OLED? Her vises også bøjelige og gennemsigtige skærme i videoerne: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1446443042