Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KimKaos
Flere har oplevet at deres HDMI og eller Displayport på PCen ikke smider lyden med over.

Her er en lille guide der måske hjælper på det problem

http://www.dell.com/support/article/us/ ... =bsd&cs=04

Hvis I har problemer med at sende via HDMI fra PCen så check jeres BIOS - på en del PCer er lyden sat til S/PDIF - skift til HDMI og genstart PCen - det påvirker ikke andre lydkilder.

Går det helt galt så kan man købe en lille smart dongle til under 100,- - så kan man hive signalet fra ens Displayport via et standard HDMI-kabel over til TVet.

Husk lige at gå i kontrolpanelet og skift indstillinger så skærm nr. 2 (Smart TVet) er en dublex af din monitor.

Selv med et super grafikkort så skal I ikke regne med mere end 1980x1080 - så det er ikke 4K eller det der ligner.

Men har I et par film på jeres PC I gerne vil se på den store skærm så er det nemt med et kabel og jeres standard afspiller på jeres PC.
Brugeravatar
Af Sonny Haar
Godt indlæg - tak.
KimKaos skrev:Selv med et super grafikkort så skal I ikke regne med mere end 1980x1080 - så det er ikke 4K eller det der ligner.
Det forstår jeg ikke. Jeg er klar over at jeg sikkert ikke kan game i 4K - men siger du, at jeg ikke engang kan kører en desktop, billeder eller browser i 4K? ;;)
Ifølge google burde selv min on-chip grafikprocessor (HD 5500) kunne klare et 4k signal :o
Jeg spørger, fordi vi netop har bestilt et 4K TV til digital design demo på kontoret, hvor det ville være lækkert med lidt mere desktop plads.
Brugeravatar
Af KimKaos
Jeg har et Asus Strix GTX 980 TI OC og det yder max på min PC - men jeg kan ikke smide mere end 1980x1080 op på mit Samsung JS8005 - om andre kort eller TV kan yde mere ved jeg ikke - men hvis et tv som mit med et top-grafikkort ikke kan så tillader jeg mig at tvivle.

Måske findes der nogle driver der kan få mit grafikkort til at se mit tv som et mere end 1980x1080 så vil det være nice - jeg har bare ikke fundet nogen pt. - men jeg har heller ikke kikket så nøje efter dem så måske findes der en løsning
Af PBL
Dit grafikkort kan godt køre 4k over DisplayPort. Og det kan de fleste integrerede grafikkort også efterhånden til desktopbrug.

Men det er ikke sikkert de kan på Hdmi, så man jo ofte har i tv'et.
Af jng
Jeg købte forleden den mindste stationære Lenovo-pc, jeg kunne finde (1326 kr.), med indbygget Intel-grafik. Jeg sluttede den for sjov (med HDMI) til mit Samsung-UHD-apparat, og det kører fint med en opløsning på 3.840 x 2.160 pixels.
Brugeravatar
Af Sonny Haar
jng skrev:Jeg købte forleden den mindste stationære Lenovo-pc, jeg kunne finde (1326 kr.), med indbygget Intel-grafik. Jeg sluttede den for sjov (med HDMI) til mit Samsung-UHD-apparat, og det kører fint med en opløsning på 3.840 x 2.160 pixels.
Du lavede ikke "krumspring" for at få det til at virke over HDMI? Bruger du en speciel indstilling på TV'et?

Jeg har læst at man kan prøve med en "brugerdefineret opløsning" hvis 4K opløsningen ikke er i listen automatisk.

Min laptop har displayport - men det har TV'et ikke. TV'et har formodentligt HDMI 2.0, men min laptop har ikke HDMI udgang. Burde det ikke virke med en Displayport -> HDMI adapter? Altså 4K @ 60Hz
...og hvor om alting er burde den vel nok kunne klare 4K @ 24Hz?
Brugeravatar
Af KimKaos
Jeg har ærlig talt ikke haft tid til at rode mere med det - Jeg fik via min Displayport -> HDMI dongle hul igennem inkl. lyd og det var det jeg var ude efter i første omgang.

Det er nok ikke et set-up jeg vil bruge ret meget i fremtiden da jeg er så heldig at mit Samsung har de fleste app´s plus jeg ærlig talt ikke rigtig gider at bruge tid på at finde serier/film på nettet da der er nok at vælge imellem.