Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pedersen.86
Jeg stiller dette spørgsmål fordi jeg undrer mig en smule omkring flatpanels anmeldelser, sammenlignet med mange andre testsider så er flatpanels meget kritiske omkring hvornår noget kan gå for at være HDR, nærmest alle LCD skærme, måske minus et par få med local dimming og over 1000 zoner kan bruges. Andre testsider mener at HDR også kan have sin ret på LCD med kant LED og være med til at give en højnet billedkvalitet.

Jeg har selv en discount HDR skærm (Samsung KU6405) som har hverken 10 bit eller 1000 nits, men alligevel oplever jeg en klar billedforbedring i forhold til SDR og mener bestemt det har sin ret på skærme uden local dimming eller OLED. Så spørgsmålet er om det ikke er øjnene der ser, mere end at man kategorisk kan sige at den skærm ikke får noget ud af HDR eller at HDR ligefrem er skadeligt for billekvaliteten på skærme med begrænset hardware. Det er vel lidt ligesom da jeg i sin tid købte en Pioneer 428XD som kun var HD-ready men alligevel kun tage i mod og vise et Full-HD signal og på trods af disse hardware mæssige begrænsninger kunne vise fantastiske billeder fra Full-HD kilder.

Så hvorfor kan HDR ikke gradbøjes - hvad er folks holdning til dette område?
Af mbm
Prøv på din skærm at afspille noget SDR og så skru op for lys og kontrast på max.
Sammenlign evt med de settings skærmen laver når den afspiller HDR.
Så ligner det formodentligt det du ser når du afspiller HDR.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din skærm har et udvidet farverum, så når den viser HDR, så vil den også vise flere farver, hvilket vil give et boost også. Du skriver, at det har en klar "billedforbedring", men med dét mener du så ikke mere, at du tydeligt kan se, at der sker noget med billedet? For hvis jeg nu viste dig samme videoklip først med "Film-profilen" og derefter med "Dynamisk"-profilen (hvor jeg lige tog livet af flere af de ødelæggende features og justerede farverne lidt ind), tror du så ikke, at du også ville komme til den konklusion, at den dynamiske profil gjorde noget ved billedet - mon ikke jeg endda kunne bilde dig ind, at det var HDR du så?

Vi opponerer imod HDR på de mindre skærme fordi en LCD-skærm kun er i stand til at blænde af for lyset til en vis grad. Ved normale forhold vil det måske betyde, at lysstyrken af sort er 0.05 nits. Når du så fyrer max. lysstyrke af gennem noget HDR-materiale, så ryder dette tal op på eksempelvis 0.20 nits og sort er derved ikke længere samme nuance af sort, men nærmere lysegrå. Hvis din skærm ikke har lokal lysstyring, så vil hele skærmens sortniveau gå fløjten.

Jeg synes dog, at vi har tæsket ret grundigt rundt i det her emne i indtil flere tråde, så at starte en ny vil bare sprede debatten endnu mere. Kunne du ikke finde en af de tråde, hvor emnet allerede debatteres og fortsætte deri?
Af Pedersen.86
Jo det var ikke for at vade i det samme som i den anden tråd, men jeg startede en ny for at undgå det blev en LCD vs OLED. Det jeg prøver at finde ud af er om ikke HDR kan have en gavnlig effekt på mid/low end skærm altså generelt forbedre den generelle billedkvalitet.

Jeg synes det er lidt hårdt skåret ud at HDR har kun en positv effekt for billedet hvis skærmen har den og den hardware, hvor jeg mener at HDR kildemateriale kommer flere skærme til gode. og ligesom der er forskel på hvor gode skærme er til at vise 1080P så er der selvfølgelig også forskel på hvor god en skærm er til at vise HDR.

Men kan sagtens forestille mig at HDR kunne ødelægge et billede hvis man ikke kan få lov at regulere lysstyrken og kontrasten i skærmen, og det må producenterne da snart forstå.
Af Turbo
Har du et 10 bits panel i, vil du selvfølgelig få gavn af det større farverum som HDR også er. Det større farverum skulle efter det skrevne være det der giver den største forbedring SDR/HDR. HDR er langt fra kun max lys og kontrast.
Af Pedersen.86
Det er det jeg ikke helt forstår for som Torben skriver så er der udvidet farverum på KU6405 selvom det er et 8 bits panel, hvilket jo burde betyde den er begrænset til 256 varianter af faver pr. farvekanal, så hvordan kan den være udvidet? Men ja synes også farver får noget ekstra ved HDR på et 8 bit panel, men det er især kontrasten hvor jeg ser den største forbedring, og det mener jeg kunne komme mange skærme til gode også dem der på papiret ikke opfylder kravet for HDR Premium.
Af Turbo
Med et 8 bit panel får du den effekt som mbm skriver tidligere i tråden hvis det får et HDR signal.

Som jeg har forstået det , er der ikke forskel på hvid og sort SDR/HDR - det er flere farver mellem hvid og sort der er flere af i HDR (24/30 bit).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Vi er vel nok mere kritiske hvad angår HDR end flere andre testere, men det er nok grundlæggende fordi vi mener, at begreber skal betyde noget og ikke udvandes fuldstændig. Noget branchen jo har en tendens til. Samt at HDR på visse skærme kan have næsten lige så mange ulemper som fordele.

Eller sagt på en anden måde. Ultra HD-opløsning er jo nemt at definere. Det er bare et tal for pixels, altså 3840x2160. Men hvad er HDR helt præcist, hvis man skal angive det i tal? Når branchen ikke klart definerer det, så det jo reelt være hvad som helst.

Mht. specifikation er branchen så gået sammen om at opstille krav til HDR under "UHD Premium"-certificeringen/logoet: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1452005443

Den blev skabt i 2016 og der er lagt op til at kravene måske skal hæves i fremtiden. Var den introduceret i 2015 ville kravene muligvis have været lavere (ellers kunne ingen tv-skærme opfylde dem).
Af Pedersen.86
Lidt specielt at de rykker kravene for at få et HDR premium certifikat, det udvander vel også lidt meningen med det.

Kan du svare på mit spørgsmål angående hvordan man kan have et udvidet farverum på et 8 bit panel?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tænk på farverummet som paletten. Bit-dybden som hvor mange forskellige nuancer man så kan vælge fra denne palette.

8-bit: 256*256*256 (hhv. rød, grøn, blå) ) 16,78 mio.
10-bit: 1024*1024*1024 = 1,07 mia.

De kan godt krydses, men når man går til større farverum som f.eks. DCI-P3, så er det nødvendigt at kunne vælge nuancerne finere for at få det optimale ud af det.
colorgamuts.jpg
colorgamuts.jpg (13.71 KiB) Vist 2276 gange
EDIT: Ovenstående er naturligvis lidt simplificeret for der kommer også andre parametre med i ligningen, når man snakker bits og HDR. Mere om det i vores artikel om HDR, hvor der også er nogle illustrationer af sammenhængen: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1435041319