Rasmus Larsen skrev:
Det var mig, der bragte det argument på banen i sin tid, Kim, så det er ikke nogen reaktion på dine efterfølgende argumenter. Jeg har allerede fyldestgørende forklaret i tidligere indlæg, hvad jeg mener. At du forstår det som "butiksindstilling" er en misfortolkning, som kun du har begået af alle deltagere i debattråden. Jeg må igen bede dig læse det link, som jeg henviste til på Wikipedia. Jeg gider ikke kommentere yderligere på det her før du har sat dig ind i det.
Okay, så meget for, "hvis der er noget du ikke forstår, så spørg"..
Rasmus Larsen skrev:Jeg hedder Rasmus.
Ahh, Det er et spændende niveau, må man sige.
Beklager meget, jeg kom til at skrive Rammus, og ikke Rasmus. Dermed håber jeg så, at jeg også har fået dem med, som evt har ladet sig forvirre af denne ekstreme trykfejl.
Rasmus Larsen skrev:Hvis du ikke kan forholde dig til hvad nits oversættes til i praksis, så kan du jo heller ikke forholde dig til den del af debatten, som handler om hvordan øjet ser og adapterer sig til et billede.
Det var så ikke bare det jeg skrev.
Rasmus Larsen skrev:
Nu argumenterer du tilsyneladende for at kunne gengive 1400 nits på en LCD-skærm beregnet til hjemmebiografen er afgørende ift. maksimal 600 på OLED'en (som i din verden er lyssvag). Eller at dette giver en bedre billedoplevelse.
Næ, hverken det ene eller det anden. Men hvis nogen påstår at noget lever op til en standard, (ie, er lige så godt, eller bedre, end det som lever op til kravene i en standard), så forventer jeg også, at de dermed dokumentere, at det vitterlig også gør det. Om standarden så siger 600, 1000 eller 1400 er jeg hammerende ligeglad med. Hovedsagen er, at man ikke blot tager et billede på en TV skærm som et udtryk for at det lever op til kravene. Sagt på en anden måde - Alle de som siger, at deres Oled nærmest brænder deres øjne. Det har ingen som helst betydning for, hvorvidt det så også lever op til standardens mindste krav.
DERFOR giver det ingen mening at SE på et OLED, for at konstatere, at det kan lyse. Jeg vil stadigvæk ikke kunne se, om det lyser nok, mere eller mere end rigeligt, for at leve op til de gældende krav for standarden. Jeg kan kun konstatere, som andre, at det lyser, og det lader til at lyse rigtig meget i en given situation. Præcis som Samsung SUHD, der også nærmest brænder, ved meget lys/HDR.
Rasmus Larsen skrev:Men vi bliver på et eller andet tidspunkt nødt til at stoppe op og spørge, hvor høj lysstyrken reelt skal være? Særligt når producenterne ikke tilbyder os værktøjerne til at ændre på dette.
Det er jo netop det der fordrejer debatten, når det kommer til OLED og dets "fan-skare".
Det er lidt det samme DU beder mig om at gøre, ved at sige, at jeg skal se på et OLED TV. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at du vil have mig til at vurdere det på den måde. Det giver ingen mening. Jeg kan konstatere det lyser. Men om det lyser nok, meget, for meget. Det har jeg ikke den fjerneste ide om.
Rasmus Larsen skrev:
Hvordan skulle jeg kunne forklare dig, hvad nogen andre mener? Hvis det du efterlyser er en forklaring af, hvad "brightness"-indstillingen gør, så ændrer den på gråtonerne i skærmen ved at rykke/modificere gråtone-skalaen. Men fordi det kun er 1 slider, som kan rykkes typisk imellem 0 og 100, så er det en meget grov indstilling der påvirker hele billedet - ikke kun bestemt dele.
Man kan naturligvis vælge selv at indstille på "brightness", men gør man det mere end nogle ganske få skridt, så gør man mere skade end gavn. Det har alle tests efterhånden vist.
Men er det ikke netop præcis det de skriver, at de så sig nødsaget til at gøre med OLED TVét?
Rasmus Larsen skrev:Ikke særlig meget, for OLED viser af natur sort ved fysisk at slukke en pixel. Sådan er det. Sort = sluk. Man kan så "omprogrammere" skærmen softwaremæssigt til at forstå et signal om at vise helt sort til i stedet at vise det som mørkegrå ved f.eks. at justere kraftigt på "brightness"-indstilling. Det er dog en forkert opsætning/kalibrering.
100% Sort = sluk - Enig
Men når man hæver brightness, er sort så stadigvæk = sluk?
Og de pixels som ikke er helt sorte (læs - ikke helt slukket), er de ikke også påvirket af brightness?
Rasmus Larsen skrev:Men man bliver nødt til at vende spørgsmålet om, Kim. For selv hvis du kan tvinge en OLED-skærm til at slække på sortniveauet igennem en forkert indstilling, så betyder det ikke at LCD og OLED er på niveau på det punkt.
Nej, det er den del vi ikke kan tolke ud af det der står skrevet, (black-level gab bewteen OLED and LCD is narrowed).
MIN tolkning er, at det har fået en markant nok ændring til, at det skal/bør nævnes, og derfor nævner de det. Om de er helt på niveau eller næsten helt på niveau, det er for såvidt underordnet. Pointen må være, at den fordel der var for OLED, den er ændret. Og ændret nok til, at det har været nødvendigt at nævne det.
Rasmus Larsen skrev:
Eller lad mig spørge dig på en anden måde, Kim. Er sort rigtig sort i billedet nedenfor fra Panasonic DX900?
Er jeg ikke i stand til at kunne sige. Det ligner sort, men målinger vil sige, at det er det ikke. Det er jo en LCD, som pr defintion ikke kan vise sort (0nits).
Men dit spørgsmål er lige så akavet, som at bede mig se på et OLED, for ved selvsyn at kunne konstatere, at det kan lyse kraftigt.
Rasmus Larsen skrev:
Men hvad er det reelt. du tror, jeg overordnet siger, Kim? Altså hvad tror du min hensigt er? Taget dine ord som "skrot" og "butiksindstilling" in mente, så virker det som om, at du tror, at jeg prøver at nedgøre LCD-skærmene? At sige, at der er himmelvid forskel på topmodeller indenfor LCD og topmodeller indenfor OLED? Vores meninger kan du jo læse i vores anmeldelser eller få et overblik over de karakterer vi har givet skærmene på billedkvalitet her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1440153849
Kort svar - Jeg aner det ikke.
Du nedgører ikke LCD skærmen.
Du argumentere for, hvorfor folk har tendens til at ville vælge LCD, frem for OLED. Hvorpå du argumentere for forskellen på OLED og LCD, og deraf konkludere, på hvilke områder OLED er anderledes og på visse punkter, bedre end LCD.
Hvordan man så kommer fra min første sætning, til den sidste uden at skulle kvæle en ekstra tanke ved det, det vil jeg lade være op til andre at vurdere.