09 aug 2016, 15:39
Hvordan skal det så tolkes?
Problemet er bare, at langt de fleste TV bruges i forskellige scenarier, både i dagslys og i aften/nat, både med og uden kunstig belysning. Derfor er man nødt til at indgå et kompromis.
Om det betyder at OLED kan lyse 200 eller 2000 nits, det er for mit vedkommende ligegyldigt. Jeg har ikke mulighed for at måle det alligevel, selv hvis jeg står med næsen fuldstændig klods op af en OLED skærm.
Hvis du mener, at jeg tager fejl i det jeg har læst i tidligere test og reviews.. Så er det bare det, du skal sige.
Som jeg læser det, så er du direkte uenig i det de skriver. Eller tager jeg fejl?
Det er klart, at brightness ikke påvirker lysstyrken. Som Lundal skrev på recordere, så bliver hvid ikke mere hvid, når man hæver brigthness.
Men hvid er jo ikke black-level, sort niveau, grey-scale....derfor er udgangspunktet ikke hvid, men derimod sort.
Udgangspunkt:
Sort = 0nits.
Tilfører man lys/hvid til det sorte, så stiger nits.
Kan vi i det mindste blive enige så langt?
Hvor meget har de så ændret sort niveauet?
Hvis du mener at deres "stunt" ingen betydning havde. Hvad er så årsagen til de overhovedet skriver det?
Omvendt fornemmer jeg, at du/i ligesom har en ide om, at "stuntet" ingen betydning havde. Eller så vælger i at negligere det.
Rasmus Larsen skrev: Jeg har ikke nævnt noget om ”butiksindstillinger” på noget tidspunkt. Jeg siger, at lysstyrken på en skærm er et af de tricks, som man bruger i butikker.Og du skriver det i en tråd og i relation til nogen, der netop argumentere for det. Du bruger oven i købet øjets evne til at kunne omstille sig fra lys til mørke. Og har flere gange udtalt, at i den konkrete situation kan test personerne have været påvirket af det mer-lys der kommer fra LCD modellerne.
Hvordan skal det så tolkes?
Rasmus Larsen skrev:Spørg folk, hvis du er i tvivl om hvad de mener, Kim. *krammer*Hermed gjort![]()
Rasmus Larsen skrev:Jeg ved ikke hvor meget du kender til en kalibrering, men det allerførste man tager stilling til er i hvilke omgivelser skærmen står i. Det afgører lysstyrken. Lysstyrken er fuldstændig grundlæggende for kalibreringen,Ved nok til, at jeg ikke er uenig i ovenstående.
Problemet er bare, at langt de fleste TV bruges i forskellige scenarier, både i dagslys og i aften/nat, både med og uden kunstig belysning. Derfor er man nødt til at indgå et kompromis.
Rasmus Larsen skrev:Når fire skærme ikke er "kalibreret" efter samme målværdier, så synes jeg ikke med rimelighed, at man kan kalde det en kalibrering.Derfor kan man vel godt vurdere billedet på de 4 TV, som de er?
Som sagt er det ingens skyld, for skærmene tilbyder slet ikke værktøjerne til at gøre det i HDR endnu.
Rasmus Larsen skrev:Jeg er fuldstændig ligeglad om du har, KimMener du med ovenstående, at div test og reviews ikke netop har skrevet dette, om OLED?Men du blev i den tidligere debat ved med at påstå, at OLED-skærme var lyssvage efter du havde fået at vide at de kunne nå 600 nits (mod 1400 nits på Samsung'en).
Det var vi mange, der prøvede at fortælle dig, at det ikke er tilfældet. Dernæst sagde jeg, at du skulle prøve at få set en. Til det svarede du:
"Nu hæfter jeg mig kun ved, hvad div reviews og test har sagt ang Oled. Jeg er ikke et sekundt i tvivl om, at når man selv ser det, så kan man ikke blive andet end imponeret over det"
Rasmus Larsen skrev:Den eneste grund til at jeg nævner det her igen, er at det virker som om, at du har meget svært ved at forholde dig til hvordan f.eks. 200 eller 1400 nits fremstår i praksis.Jeg er ligeglad med nits, Rammus. Som skrevet, og som du selv citere mig for, så henholder jeg mig til det som test og reviews af OLED har konstateret. Oled lyser ikke lige så kraftigt som LCD.
Om det betyder at OLED kan lyse 200 eller 2000 nits, det er for mit vedkommende ligegyldigt. Jeg har ikke mulighed for at måle det alligevel, selv hvis jeg står med næsen fuldstændig klods op af en OLED skærm.
Hvis du mener, at jeg tager fejl i det jeg har læst i tidligere test og reviews.. Så er det bare det, du skal sige.
Rasmus Larsen skrev:Quiz-tid:Lige på stående fod - Ingen ide. Men jeg kan sikkert finde noget information, der kan fortælle mig det.
- Hvad tror du lysstyrken på lærredet er i en biograf?
- Og hvad tror du lysstyrken er på lærredet i en biograf, der viser HDR?
Rasmus Larsen skrev:Så vil jeg godt have dig til at forklare hele meningen med det de skrev i testen, omkring dette "brigthness stunt" på OLED TVét, som de direkte skriver, havde betydning for black-level.kandersen skrev:Det siger du ud fra et generelt synspunkt, hvor jeg ER enig. Men i den pågældende test, der må du have misset, at de havde pillet ved OLED TVét.Ja selvfølgelig vil jeg holde fast i det, men det er fordi jeg ikke accepterer din præmis. Jeg ved rent faktisk hvordan en OLED-skærm fungerer i praksis og den fungerer ikke sådan, at når lysstyrken hæves, så hæves sortniveauet også. Det er sådan en LCD skærm virker.
Vil du, ud fra det, så stadigvæk fastholde, at OLED TVét var i stand til at nå 1400 nits og beholde sit sortniveau?
Som jeg læser det, så er du direkte uenig i det de skriver. Eller tager jeg fejl?
Rasmus Larsen skrev:Som sagt påvirker indstillingen "brightness" ikke lysstyrken (men gråtoner) og som forklaret har vi selv testet LG E6 og ikke fundet nogen grund til at justere på denne. Se mit tidligere indlæg, som må have krydset dit.Nu er jeg forvirret.. gråtonerne, er det black-level, grey-scale, sort niveau.. eller hvad? Som jeg læser det, så er de alle udtryk for præcis det samme.
Det er klart, at brightness ikke påvirker lysstyrken. Som Lundal skrev på recordere, så bliver hvid ikke mere hvid, når man hæver brigthness.
Men hvid er jo ikke black-level, sort niveau, grey-scale....derfor er udgangspunktet ikke hvid, men derimod sort.
Udgangspunkt:
Sort = 0nits.
Tilfører man lys/hvid til det sorte, så stiger nits.
Kan vi i det mindste blive enige så langt?
Rasmus Larsen skrev:Uanset om du så skruer meget på brightness - hvilket man ikke bør på OLED - så vil det aldrig hæve sortniveauet så meget som i dit eksempel. Narrow betyder i øvrigt ikke udlignet, hvis du stadig ikke har fanget detahh, så får du samme spørgsmål som til Lundal og andre..![]()
Hvor meget har de så ændret sort niveauet?
Hvis du mener at deres "stunt" ingen betydning havde. Hvad er så årsagen til de overhovedet skriver det?
Rasmus Larsen skrev:Og uanset om deres indstilling på LG’en så hævede sortniveauet en smule, så ændrer det ikke på at sortniveauet ikke er ens på hhv. OLED og LCD skærmene i testen.Nej, det er min fortolkning ud af det de skriver. For ellers kan jeg simpelthen ikke se, hvad man skal bruge informationen til. Der MÅ være en væsentlig årsag til at de vælger at skrive det.
Omvendt fornemmer jeg, at du/i ligesom har en ide om, at "stuntet" ingen betydning havde. Eller så vælger i at negligere det.