Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andreas C
Hejsa,

Jeg har måtte af to omgange sukkende returnere mit Philips 43PUT6401, da det simpelthen var et møg fjernsyn med alverdens problemer.

Nu lurer jeg i stedet på Samsung og er faldet over de to emne-nævnte modeller. Spørgsmålet til Jer er hvad har jeg brug for? Kan jeg nøjes med KU6505 ift. mine fjernsyns præferencer?

Fjernsynet vil formentlig i 50% af tiden blive brugt til at se alverdens sport på (dog primært fodbold), 25% PlayStation 4 spil og 25% regulær TV og Serie via. Netflix/HBO.

Er det et overkill at bruge 9000,- på 7505'eren, når man kan nøjes med 6000,- for 6505'eren? Eller er det virkelig værd at ofre de ekstra penge for at få et knaldhamrende godt tv?

P.t. har jeg et gammelt Philips 40PFL5625H TV som jeg egentlig har klaret mig fint med ift. ovenstående brug? Vil jeg få en stor nok WAUW-opgradering ved at købe 6505'eren?

På forhånd tak for Jeres svar.

KU7505:
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-a ... KS7505UXXE

KU6505:
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-a ... KU6505UXXE

Mvh
Andreas
Senest rettet af Andreas C 03 aug 2016, 07:43, rettet i alt 2 gange.
Af reptilen
Er der en speciel grund til du vil have et buet tv? KS7505 er prissat helt sindssygt i forhold til den fuldstændig identiske flade skærm kS7005? KS7005 kan du få i 55" for 8499 i Power og Bilka. KS7505 koster i 43" som du selv nævner over 9.000. Det virker helt idiotisk at tage det tv til den pris.
Af Andreas C
Hej Replien,

Desværre bliver 55" for stort til vores den tiltænkte plads i min stue. 43"-46" er max.
Jeg er åben overfor flade skærme, men er faldet ret hurtigt for de buede efter at have betragtet dem i diverse shops. Har du dårlige erfaringer med de buede, eller er der generent en no-go holdning til dem?

Jeg er ny på forummet og på området omkring TV generelt, så gode råd modtages glædeligt fra andre, som ikke nødvendigvis har et ønske om et salg bag deres ord som diverse sælgere har i Elgiganten, Bilka og lignende.

På forhånd tak.
Af reptilen
Du vender dig hurtigt til 55'', specielt når tv'et skal stå i jeres stue. Mange herinde sidder omkring 3 meter væk fra deres 65''.

Der er generelt ikke noget at hente ved et buet tv. Slet ikke i den størrelse. De fleste herinde køber kun et buet tv af ''tvang''. Forstået på den måde at hvis de vil have f.eks et OLED tv bliver de nødt til at købe et buet, da de er billigst.
Af Andreas C
Hej igen,

Jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg også godt vil kune vænne mig til et 49" eller sågar 55" TV, men det er tiltænkt plads på en væg, der grænser op til hjørnet af rummet (det er en lille studievenlig lejlighed på 70 km2) :-)
Væggen er 140 cm bred og sidde afstanden er knap 3,5 meter.

Okay. Jeg vil måske udvide min søgning mod alm. flade skærme, hvis der ikke som sådan er noget at hente ved en buet.

Men tilbage til mit egentlig spørgsmål;
Er det et overkill at bruge 9000,- på 7505'eren, når man kan nøjes med 6000,- for 6505'eren? Eller er det virkelig værd at ofre de ekstra penge for at få et knaldhamrende godt tv?

P.t. har jeg et gammelt Philips 40PFL5625H TV som jeg egentlig har klaret mig fint med ift. ovenstående brug? Vil jeg få en stor nok WAUW-opgradering ved at købe 6505'eren?
Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 2JI1DVC.99
Af donoester
Det lyder nogenlunde som min lejlighed med den siddeafstand og vægbredde, og ja 43" alt for småt til UHD i den afstand. Jeg valgte også 43" (TX-43CX750) som også lå i den højere prisleje, for rummet egnede sig simpelthen ikke til 50"+. 46" havde jeg foretrukket, men det eksisterer vist ikke længere. UHD er efterhånden standard, så det er svært at undgå.

Men hvis du er fuldt ud tilfreds med dit gamle 40" Philips, synes jeg du skulle beholde det.

Forstår ikke helt hvad folk ser i Philips i dag, eller at de overhovedet får så megen opmærksomhed. Det er efterhånden længe siden de helt og aldeles solgte TV-brandingen og udvikling til et eller andet fjernøstens-foretagende.
Af Andreas C
Tak for svaret, Donester.

Er der en generel holdning til, hvor meget plads et TV skal have til siderne, således det ikke bare fylder væggen helt ud?
Ender jeg med at vælge et 49" vil jeg ca. kun have 7-8 cm fri til hver side, hvilket jeg synes lyder af ufatteligt lidt. En ting er hvordan det kommer til at se ud i lejligheden, noget andet er om det går imod nogle uskrevne "tv-regler"?

Skal man godt nok op over 43" for at få ordentlig udbytte af UHD/4k/SUHD materiale?
Af donoester
M.h.t. plads - det er svært at sige. Du kan prøve med at klippe en sort skraldesæk op i størrelse, for at få en idé om hvordan det kommer til at se ud. Dog skal det siges, at et TV jo er noget pænere at se på end en opklæbet skraldesæk, og man vænner sig trodsalt til noget der ser en smule for voldsomt ud.
Hvis du har et TV-bord/skænk under så ser det lidt dumt ud hvis TV'et er bredere end dette.
Men ellers må folk da selv hel selv bestemme hvad de mener er pænt :D

Du skal langt over 43" og 49" for den sags skyld. Førstnævnte svarer jo til en 21,5" i FHD. Det er den mindste computerskærmsstørrelse i FHD, og den skal man godt nok sidde ret tæt på for at se pixels. Så når du siger 21,5" FHD TV på 3,5 meter, så er det dybt godnat.

Jeg vil mene at du skal på at du skal over 70" før det giver mening. Men så igen har den størrelse skærm så det "problem" at alt TV, og især undertekster bliver kæmpestort.

Jeg valgte et UHD i 43" fordi:
- Jeg intet TV havde i forvejen (brugte PC-skærm+tunerboks)
- Det virker til at alle FHD skærme fra 2015 og frem efter er ramt af sparekniven m.h.t., enten billedkvalitet, features og byggekvalitet (OLED undtaget).
- Undertekster er rigeligt store, og det er ansigter osv. også.
Af Andreas C
Tak, Donoester. Det med plastposen må jeg få prøvet af over weekenden, så jeg kan vurdere om der ikke skule være plads til et 49".

Mange tak, Grandahl. Det vil jeg også kigge nærmere på.