Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ClausX
Kære forum,

Jeg skal til at skifte fra CRT til fladskærm, grundet nedbrud af mit gamle Sony-TV, og har i de sidste tre uger gennemtrawlet FlatpanelsDK, Recordere.dk og andre lignende sider for tests og forum-kommentarer. Jeg er blevet en del klogere og har også været ude at se flere TV i forretningerne, men er fortsat i tvivl om hvad jeg bør vælge. Valget står pt. mellem fire: Panasonic’s plasmaskærme TH-42PZ70 og TH-42PX70 samt Sony’s LCDskærme KDL 40D3000 og KDL 40W2000.

Kan I hjælpe mig med valget. Jeg skal primært se satellit-udsendelser fra Canal Digital, inklusive HD-kanalerne, og DVD film fra en Sony RDR HDX-750 DVD/HDD optager.

Med venlig hilsen

Claus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har haft alle modellerne stående (blot PZ700 i stedet for PZ70) herhjemme, så jeg har et ret godt sammenligningsgrundlag. Umiddelbart vil jeg personligt foretrække D3000 over W2000 serien - også selv om prisen var den samme. W2000 lider generelt under en for svag sortgengivelse, og det smitter rimelig meget af i billedet i aftentimerne.

Jeg vil dog helst anbefale dig PZ70 serien fra Panasonic. Den er virkelig overlegen. Så hvis du er parat til at smide penge efter den, synes jeg bestemt det er det bedste valg. Hvis prisklassen skal være lidt lavere, så er PX70 eller D3000 nok sagen. Sidstnævnte mest på baggrund af, at du ikke kommer til at køre med analoge kilder, hvor den altså halter lidt i forhold til PX70.
Af TYBO
Rasmus: Nu er de TV du har testet på sikkert også være nye.
Jeg må sige at jeg fik lidt af et chock da jeg var ude i ElGiganten og så på TVs som har hængt der på væggen sikkert i over ½ år og kørt døgnet rundt.
Jeg kunne stå på afstand og pege alle plasma skærmene ud. De var så blege i baggrundsfarven (Grå hvor der skulle have været sort...ikke mørkegrå men lysegrå).

Jeg har hørt at plasmaskærmene mister kontrasten i løbet af at de bliver brugt men er det virklig så meget ?

Detsuden hakkede Px70 helt vildt i billedet i forhold til de LCD skærme som stod ved siden af (Samsung).

Jeg vil råde dem som vil købe TV lige at teste dem med deres egne øjne først.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
TYBO: Ja, det er som regel nye de Tv jeg modtager.

Det som jeg dog tror du oplever, er refleksionerne i plasma panelerne. F.eks. i butikker vil den kraftige belysning få billedet til at fremstå mere mat og få sort til at fremstå som grå. Det samme kan naturligvis opstå i hjemmet, men blandt andet PZ700 serien, som jeg testede på, har en bedre overflade end mange andre plasma skærme.
Man kan så også sige, at sortgengivelsen ved lysindfald på plasma paneler er dårlig, men hvis man så vidt muligt undgår refleksioner, er sort niveauet typisk bedre.

Plasma skærme mister kontrast, ja - specielt de tidlige generationer - men levetiden* er efterhånden oppe på samme niveau som LCD og over CRT.

*: Levetiden defineres som lysets halveringstid på panelet. En levetid på 50.000 timer betyder således, at man efter 50.000 timer vil opleve, at skærmens lysintensitet er halveret.
Af Thomas-DK
Den tråd jeg oprettede har de samme modeller op til diskusion. (HER)
Inputtet fra denne tråd har også hjulpet, tak.
Af TYBO
Tror I så fald at jeg skal have LCD.
Jeg har meget lys i min stue og den der grå baggrund var da slet ikke til at holde ud at se på. Sort var lige så gråt som dette tekst
Er PZ så meget bedre end PX på dette område ?
Det var en PX jeg så på derinde.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
TYBO: Er du sikker på, at boksene i top og bund ikke blot var instillet til at være denne grå farve? Eller var det også i selve billedet? På de fleste plasma skærme har man mulighed for at lave de sorte bokse i top og bund om til grå bokse for at mindske risikoen for burn-in (primært i opstarten).

Sort bliver hvert fald ikke så lyst, som teksten i dit indlæg - selv ikke ved meget kraftig lysindfald, med mindre der er noget galt med skærmen eller kilden.

PZ70 har ikke meget bedre sort niveau end PX60, men coatingen (den antirefleksive overflade) er dog forbedret.
Af Rasmus_j_Christensen
Så er min nye fladskærm på vej, den skulle gerne komme i morgen.

Har købt panasonic px70 42" i merlin.

Håber jeg bliver glad for valget...

Men bliver dog lidt skepsisk efter at havde læst at der er flere der synes det har et dårligt billede.

Nogen der kan fortælle mig hvordan jeg skal indstille det?
Af ClausX
Tak for jeres svar. Jeg er nu overbevist om at det skal være en plasma fra Panasonic.

Nu er jeg så blot i tvivl om hvad forskellen er på f.eks. PX70, PX70E og PX70EA. Kan nogen forklare mig det?

Er der andet til forskel mellem PZ-serien og PX-serien udover antallet af HDMI-indgange og selve skærmopløsningen. Jeg tænker, at de ca. 5000 kroners forskel mellem de to serier måske også dækker bedre firm- og/eller software til billedjustering/skalering m.m. i PZ-serien. Er der nogen der kan kaste lys over det?

På forhånd tak og med venlig hilsen

Claus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hej Claus.

Ja der er også andre forskelle på de to skærme end blot opløsning. Jeg kan anbefale dig at læse vores anmeldelse af 50PZ700 her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1187260867

PZ700 serien er en smule anderledes end PZ70 serien, men billedkvaliteten er den samme. Bemærk dog også, at 50 tommer modellens design i PZ700 serien, adskiller sig fra 42 og 50 tommer i PZ70, samt 42 tommer i PZ700.
Af ClausX
Tak for svaret, Rasmus.

Kan du også forklare mig hvad de ekstra bogstaver "E" og "A" i typebetegnelsen dækker over, f.eks. 42PZ70E eller 42PX70EA ?

MVH

Claus
Af Letten
TYBO skrev:Tror I så fald at jeg skal have LCD.
Jeg har meget lys i min stue og den der grå baggrund var da slet ikke til at holde ud at se på. Sort var lige så gråt som dette tekst
Jeg har lige været inde i Fona i Viborg og se to af Pioneers nye 8G plasmaskærme. De stod slukkede sammen med et par Samsung LCD. Så bad jeg om en demonstration og den viste med al tydelighed hvorfor jeg skal have plasma. Pioneers billede kunne vise kulsort og alle andre farver fremstod naturligt og dybt. Mens sort på LCD'en virkede lysende gråblå, røde farver var lyserøde og unuancerede. Endvidere havde LCD voldsomme problemer med f.eks. småternede jakker, som flimrede vildt, mens de stod roligt på Pio'en.

Dette var endda ved højlys dag i en butik med lys ind fra oven. Der bemærkede jeg også at den pio-skærm (4280XA) der hang øverst og fik lys fra vinduer i siden virkede lidt mindre sort end den 5080XA der hand nedenunder og ikke fik direkte lys på, men altså milevidt bedre end LCD'erne.

Når det er sagt så er jeg glad for det LCD jeg har i vores meget lyse alrum, hvor børnene ser tv i løbet af dagen. Men i vores stue kommer der til at hænge et plasma fra pioneer.

Jeg tror ikke du har set nogle gode repræsentanter for Plasma i din lokale Elgigant.

/Letten
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
E står så vidt jeg husker for Europa. Det angiver blot, at der er modellen der er tiltænkt vores marked.

EA ved jeg faktisk ikke hvad står for, hvis jeg skal være ærlig. For PX modellerne ser det dog ud til at de nyeste revisioner har fået EA betegnelsen i stedet for E betegnelsen. Jeg kan dog ikke umiddelbart se, at der er sket nævnelsesværdige ændringer i forbindelse med "opdateringen".
Af ClausX
Endnu en gang, tak til jer alle for gode råd og oplysninger.

Det blev så endeligt til indkøb af Panasonic's TH-42PX70E plasmaTV samt DMR-EH67 harddiskoptager, begge til levering i morgen. Jeg glæder mig til at se dem i funktion hjemme i stuen.

Så mangler vi bare et surroundanlæg til at forbedre lyden. Men det finder vi henad vejen. Hvis nogen kan anbefale et fornuftigt anlæg, må I godt lade et ord falde herom.

Mange venlige hilsner

Claus