25 jul 2016, 14:00
En kalibrering handler jo om at reproducere billedet så det vises så tæt som muligt på billedematerialet, hvis man f.eks benytter en standard profil og derefter skifter til Film profil vil billedet det først stykke tid se fesent ud, det er blot et spørgsmål om tilvænning, jeg har endnu ikke mødt nogen som foretrækker standard/naturlig eller dynamisk efter de har fået kalibreret deres tv på film profilen.
At du så kommer i "mål" ved at aktivere dynamisk og miste noget detalje i det mørke området er jo helt fint, bare du er glad og tilfreds for dit tv.
Hvis man har muligheden for at få det optimale ud af sit nye fjernsyn og har lyst til at få det kalibreret så er det jo kun godt at muligheden er der, jeg er helt med på at billedekvaliteten er ikke alt afgørende for om man kan hygge sig med en god film, men det gør ihvertfald ingen skade
Jeg har endda hørt fra flere at når de fik kalibreret deres tv så slap de for at rode med indstilligerne hele tiden fordi de ikke kunne blive enige med sig selv om hvad der var det rigtigt og forkert.
Montago skrev:Kalibrering af farverummet (rec.709) vil jo netop resultere i at den røde og grønne farve gengives så godt som det kan lade sig gøre indenfor den naturlige begrænsning af farverummet.Waqas skrev: Selv et E6 kan ikke vise 100 procent DCI-P3 (96%), så personligt vil jeg ikke smide penge efter en HDR kalibrering, når hardwaren alligevel ikke kan levere et reference billede. Der gik også pænt lang tid før lcd tv kunne gengive rec 709 og mange kan stadig ikke gengive alle farver korrekt.rec709 (sRGB) er lidt noget utilfredsstillende når det kommer til reproduktion af rød og grøn ..
I sidste ende kommer det vel an på hvor perfektionistisk man er , for der vil altid være kompromiser når vi taler om forbrugerprodukter![]()
Måske bliver det bedre med laser projektion.
- rød bliver fesen og er mere orange end rød.
- grøn er også fesen og ikke grøn-grøn .,. sikkert derfor så mange fodboldtosser foretrækker en speciel profil til fodbold og en anden til film/tv
Så jeg kan godt følge Turbo meget langt hen ad vejen
Jeg selv, har brugt de settings som Flatpanels kom frem til, til mit TV. men syntes det gav et fesent billede... kallibreret ...wuhu... men fesent.
Først efter jeg smækkede noget dynamisk kontrast på og noget dybere sort blev billedet godt.
En kalibrering handler jo om at reproducere billedet så det vises så tæt som muligt på billedematerialet, hvis man f.eks benytter en standard profil og derefter skifter til Film profil vil billedet det først stykke tid se fesent ud, det er blot et spørgsmål om tilvænning, jeg har endnu ikke mødt nogen som foretrækker standard/naturlig eller dynamisk efter de har fået kalibreret deres tv på film profilen.
At du så kommer i "mål" ved at aktivere dynamisk og miste noget detalje i det mørke området er jo helt fint, bare du er glad og tilfreds for dit tv.
Hvis man har muligheden for at få det optimale ud af sit nye fjernsyn og har lyst til at få det kalibreret så er det jo kun godt at muligheden er der, jeg er helt med på at billedekvaliteten er ikke alt afgørende for om man kan hygge sig med en god film, men det gør ihvertfald ingen skade
Jeg har endda hørt fra flere at når de fik kalibreret deres tv så slap de for at rode med indstilligerne hele tiden fordi de ikke kunne blive enige med sig selv om hvad der var det rigtigt og forkert.
http://www.tv-kalibrering.dk
- Kalibrering af tv skærme & projektorer
Følg os på Facebook: https://www.facebook.com/kalibrering.dk/
- Kalibrering af tv skærme & projektorer
Følg os på Facebook: https://www.facebook.com/kalibrering.dk/