Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så må du få tjekket det grundig efter du modtager det.

Man læser hele tiden om disse problemer, deres kvalitetsprocedure er for dårlig eller de er ligeglade, tv med sådan en fejl burde aldrig forlade samlebåndet, det gælder desværre alle producenter.

Jeg købte selv et LG fra deres topmodel i Nov. 15, et LG 55UF950V (30.000,- da det kom frem)blev ombyttet efter 1 uge pga. panelfejl, ca. 7 mdr senere gik panelet igen, der kom horisontalt striber på hele skærmen, fik det repareret, da jeg fik det tilbage havde fået mørk mørk clouding, umiddelbart ville LG ikke gøre noget, men jeg brokkede mig da det ikke var der tidligere, jeg skulle sende billeder ind af det, så skulle det på serviceværksted for at se om det overholdte LG's referencer, for så ville de intet gøre.

Men der er bestilt nyt panel, jeg har forsøgt med sælger (ELgiganten) om at få refunderet mine penge, det nægter de så lige nu er jeg i kontakt med forbrugerrådet om muligheden for at køre en sag, for min tillid til produktet er væk efter 2 tv med 3 panelfejl, og så må jeg undvære tv'et i ca. 25 dage og så lige under EM i fodbold :-(

Så du skal ALDRIG indlede dig på en reklamationssag hvis du har returret, så test test test som gal inden din returret udløber for ellers kan du ende med et mareridt af et sagsforløb.

Utroligt at det skal afhænge om man får et godt eller dårligt panel på et tv i den prisklasse.
Af mbm
Her er svaret jeg fik fra værkstedet ang mit LG 65UH850... Det var nok som forventet. Hvilket bare understreger hvor vigtigt det er at returnere mens mulighed er.
Tåbeligt svar synes jeg.

Vi har undersökt din TV och den är inom specifikation. Fenomenet du upplever vid tex fotbollsmatcher är inte ett fel utan en begränsning i LCD tekniken. Man kan eventuellt minska effekten av detta fenomen genom att kalibrera bilden. Man kan även testa att använda bildläge ”sport” för att se om det ger en förbättring.
Af Nazu
yup

some Torben skrev i testen:

" Der er ret tydelige lyse plamager til stede især i hjørnerne af TV’et, og selv med den lokale dimming aktiveret, så kan TV’et ikke altid selv kompensere for dette. hvis indholdet på skærmen dækker over de yderste zoner. Ved visning af HDR indhold vil denne bleeding ofte bliver “overdøvet” af den enorme lysmængde, man bombarderes med, men i helt mørke scener vil man opleve bleeding fra tid til anden. Med den adaptive baggrundsbelysning aktiveret, så vil man også opleve, at skærmen lyser op, når eksempelvis undertekster vises, hvilket giver et “lys-pop”, der er ret tydeligt i scener, hvor billedet ikke skifter, men hvor der pludselig vises undertekster. Den eneste måde, at undgå dette er ved at deaktivere den adaptive baggrundsbelysning, hvilket så desværre introducerer inhomogenitet i lysfordelingen (clouding). "

Når jeg ser film så er der ikke rigtig noget at komme efter. Jeg kan ikke se noget clouding og jeg er tilfreds.

Men her kommer så det jeg ikke forstår. Når jeg trykker home knappen og "scroller" helt ned til settings, så oplever jeg lidt bleeding fra ventre og højre hørne. Jeg kan se det, når der er nat - men om dagen er det svært at se. Jeg kan også se det der ligner "clouding" i bunden. Det sker kun i visse tilfælde, men det er svært at beskrive. Så længe jeg ikke ser noget i de samples jeg har og de film jeg streamer - så kan jeg leve med det :)

her er nogle billeder:

http://www.spic.dk/image/39652648_4641469250075.jpg
om dagen, rulletekster fra clonewars(netflix)

http://www.spic.dk/image/26744959_9531469250111.jpg

http://www.spic.dk/image/31726562_8591469250221.jpg
der kom lige en sort scene i filmen mad max 4k

http://www.spic.dk/image/38074771_1741469250339.jpg
Lg 4k hdr sample

http://www.spic.dk/image/42335764_7651469250397.jpg
mad max 4k

http://www.spic.dk/image/92837398_5061469250475.jpg
min sony z1 mobil gider ikke tage billedet som jeg ser det(mobilen driller og har leget med settings). Cameraet forstærker lyset så det ligner clouding - prøv fokuserer der hvor pilene er. Ligner lidt bleeding(Home menu). Men det sker ikke når jeg ser film.

Det der kan være lidt irreterende - når man skifter over til noget som: film, musik eller ps4 så blinker/flimmer billedet lidt. Det er som om tvet loader billede profilen - så ændre farverne lidt og belysningen i kort sekund.

film mappen: biograf profil
foto mappen: foto profil
ps4: spil profil

Så er spørgsmålet køre tvet standard profil når man er i Home menuen. man kan nemlig ikke trykke action menu og tjekke billede profilen.

Efter som jeg har leget med tvet en dag, så kørte netflix og youtube af helvedes til. Lyden og billedet var ikke i sync og hakkede. En af gangene genstartede tvet selv og så prøvede jeg force lukke kørende apps og genstarte tvet ved at holde power knappen nede 5 sek. Så køre det igen lol

Marco polo ser fint ud, men slet ikke det samme wauw oplevelse man får, når man ser LG sample klippet.

Jeg kunne heller ikke finde bredformat og fjernbetjeningen har ikke en knap til det ? Nogle klips er der sorte bjælker og andre er der ikke. Så fandt jeg senere ud af man kan finde det under HDMI og action menu og bredformat. Man har ikke muligheden når man ser en film fra usben. Så fandt jeg 2 løsninger til at få sorte bjælker frem, når jeg bruger usben.

1) VLC player så kommer de sorte bjælker

2) Når jeg trykker action menu efter jeg har afspillet filen fra film mappen. Så er der noget der hedder video og information. Trykker man på information og trykker ind i filmen igen så kommer der sorte bjælker lol :D Virker hvergang....

Jeg kunne nemlig se billedet blev udvidet og skuespillernes ansigter er aflangt, så kunne jeg regne ud der skal være sorte bjælker - derefter så det normalt ud.

PS: Jeg er ikke expert indenfor området, men har beskrevet det så godt jeg kan.
Senest rettet af Nazu 23 jul 2016, 16:06, rettet i alt 2 gange.
mbm skrev:Her er svaret jeg fik fra værkstedet ang mit LG 65UH850... Det var nok som forventet. Hvilket bare understreger hvor vigtigt det er at returnere mens mulighed er.
Tåbeligt svar synes jeg.

Vi har undersökt din TV och den är inom specifikation. Fenomenet du upplever vid tex fotbollsmatcher är inte ett fel utan en begränsning i LCD tekniken. Man kan eventuellt minska effekten av detta fenomen genom att kalibrera bilden. Man kan även testa att använda bildläge ”sport” för att se om det ger en förbättring.
Jeg har fået mit tv retur og de har skiftet panelet igen, og med denne besked.

"Panelet overholder nu LG´s specifikationer." så er de da dækket ind under alle de fejl og mangler de kan.

Igen er det os forbrugere der er tabere ved de sælger en mangelfuld teknologi som LCD/LED er, men det samme kan de så gøre med OLED når der kommer kunder og klager, det er noget der følger med OLED teknologien, så er de igen dækket ind.

Jeg venter stadig på svar fra Forbrugerrådet, og siger de ok for at køre en sag så bliver den kørt, og taber de den, må det blive en stor regning for LG da det er blevet ombyttet og skiftet panel 2 gange med betalt transport og 2 gang serviceværksted og panelet er det dyreste på et tv, og så klager de over de ikke kan tjene penge på at lave TV. :D :) :p :s
Hvis 25-30.000 ikke er nok, til et kvalitets tv uden en masse fejl og mangler, så behøves de slet ikke at lave tv, så burde de nok gå over til at lave is.

B&O har længe været bagefter især med deres prisleje, hvis man er dum nok til at give 50.000,- for et tv som er forældet indenfor 1 år og som stadig besidder fejl med LED teknologien, så betal bare.

TV teknologien går så hurtig i dag, B&O force lå tilbage da tv blev lavet med billedrør og man havde tv'et i et årti.

Folk der giver 30.000,- for et nyt OLED tv i dag, kan købe det samme for måske 15.000.- om 1 år, er det ikke at betale for et produkt.

Men jeg ved godt Hr og Fru Danmark ikke vil eller kan betale så meget for et TV, men os der bruger 15-25.000.- bliver jo også snydt af vi får fejlfyldte produkter, mit eget kostede eks. 30.000,- da det kom frem, se bare alle de problemer jeg har haft, så det er ikke kun ? om vi ikke vil betale nok, kvaliteten er alt for ringe.
Af lennon
Jantheman_ Pioneer lavede ubetinget markedets bedste TV . De var ca 20% dyrere end de andres topmodeller ( - måske svarende til 35 - 40k i dagens marked). Og de kunne altså ikke lave forretning ud af det . Jeg tror såmænd at 30 k er en realistisk pris for et frontlinieprodukt i dag - problemet er bare at målgruppen sidder på sidelinien og venter på,at priskrigen munder ud i tilbud på det halve . . .
Jeg tror også clouding,bleeding o.l kan næsten elimineres, -bare ikke til en pris dig og mig vil betale , når vi selvfølgelig også vil have 4k ,HDR.3D,smart tv osv osv i minimum 65" . .
Af mbm
Det var i plasmas dage du mener mht Pioneer?
Plasma teknologien var jo langt bedre end lcd, så her oplevede vi ikke de problemer.
Af Nazu
Torben Rasmussen skrev:Nazu: TVet kører i std profil i menuen, så derfor vil du se skavankerne derinde.
Torben, har du ændret lidt på din standard profil, så det ser bedre ud i home menuen ?

Torben force lukker du apps ned nogengang ?

Efter jeg har været i et spil og laver noget andet og derefter går ind i spillet igen, så husker tvet hvor jeg var i spillet. Så hvis jeg ikke force lukker spillet inde i instillinger, så kan tvet måske virke sløv og crashe derefter ?

Det ville være smart, hvis der var en genvej til at se - hvad der køre i baggrunden og en exit/lukke-funktion.

Jeg kan godt lide man kan tilføje ens ps4 controller og derefter bruge controlleren som en "fjernbetjening" og bruge den som android gamepad i spil.
Jeg har ikke rørt std profilen, men jeg ved heller ikke om den vil respektere det. Jeg lukker ikke Apps manuelt.