Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LunD^
Hej.

Mit dejlige Panasonic 42X10y døde desværre sidst det tordnede så jeg skal ud og finde på noget nyt. Har været sindsygt glad for det, og ville egentlig gerne have plasma igen, da jeg synes det giver et meget bedre billede end LED/LCD, og så synes jeg det virker mere "rigtigt" med glasskærm end de her plast skærme.

Men plasma er jo død så det bliver nok et teknologi skifte nu, men hvad skal jeg have?

Ville også gerne have Panasonic igen, og i min prisklasse er det umiddelbart DS500E eller den billigste DX serie jeg har råd til.

Er der nogen erfaringer med dem? DS'eren kan jeg slet ikke finde nogen tests på, så er der nogen erfaringer herinde?

Har haft lånt en 49" Sharp, som ikke så for godt ud, men det var også lige før det var for stort, og Pana'erne fås vidst kun i 40 eller 49". I så fald må det jo blive en 49". ;)

Ser kun Yousee og DVD/BD så umiddelbart ingen behov for 4K, UHD og hvad det nu hedder.
Af Mfede
Jeg kender ikke så meget til DS500. Sidste år var det dog ikke engang Panasonic selv, som producerede deres billigste skærme, og de fik vist også ret dårlige anmeldelser. Jeg ved ikke om det også gælder for DS500, men kan ikke finde nogle anmeldelser af skærmen.

DX600 får nu ikke specielt gode karakterer ift. andre skærme på AvForums: https://www.avforums.com/review/panason ... nchor46618

Grunden til dette er, at DX600 kun benytter VA-panel i 40"-modellen, som Techradar har testet, og IPS-panel i deres større modeller, herunder 49". Techradars anmeldelse er derfor ikke retvisende for DX600, når du kigger på 49".

Hvis du vil have en DX-model med VA-panel skal du som minimum op i DX700.

Hvad er dit budget?
Af Waqas
Tag forbi et panasonic center og vurder selv om du kan leve med de meget snævre betragtningsvinkler som der er på nogle af panasonics modeller med VA panel.
Panasonic bruger innolux paneler i nogle modeller, og der er kæmpe forskel på kvaliteten af disse, har set en del med ujævn lysfordeling.
Af PeterD
Waqas skrev: Panasonic bruger innolux paneler i nogle modeller, og der er kæmpe forskel på kvaliteten af disse, har set en del med ujævn lysfordeling.
Interessant.

Hvad menes der med "kæmpe forskel"?

Så 2 ens skærme med samme modelnummer til samme pris, kan være som nat og dag, eller hvordan?

Skærmene bør da være nogenlunde ens og har FP ekspterer nogle kommentarer til dette?
Det er jo altid et lotteri med panelerne, så lad nu være med at blæse det op som om det er et Pana-only problem. ALLE producenterne vil have skærme, der kan lide af clouding mv. inden for samme modelserie. Det kan altså ikke komme bag på nogen i 2016.
Af LunD^
Hej, tak for jeres svar.

Har overvejet at smutte forbi et Panasonic center og se forskellene. Umiddelbart vil jeg ikke for meget over 5-6 tusinde.

Har også set på Samsung KU6075, men det er svært at vurdere/se forskellene når de bare står og kører demo film i butikken. ;)

Igen har jeg så overvejet en brugt Plasma men det er måske også dumt, at få et gammelt TV, med noget større strømforbrug, men det giver sikkert bedre billede end de "billige" LED skærme.

Lige nu har jeg egentlig ikke brug for UHD og smart tv, men det ville sikkert være fedt hvis man fik muligheden for det. Konen ser en del Dansk filmskat, og så vidt jeg kan se, kan man se det direkte på TVet med et Samsung, LG eller Phillips TV.
Af donoester
Det er en svær situation at stå i, for der er ikke rigtigt noget at vælge imellem, mellem 40" og 49", og det er trods alt noget af en størrelsesforskel der er. Glem smart-TV delen, for producenterne har allivel for vane at lade det stå til efter 2-3 år, måske endda løbende fjerne features igen. Køb en Chromecast eller AppleTV i stedet, som også understøttes af fx. Dansk Filmskat.
På den måde er det meget klogt at Panasonic ikke har valgt at sovse deres TV ind i et operativsystem som skal være velfungerende før man overhovedet kan se TV.

LG pønser for tiden på at lave OLED-paneler til laptops, fordi Samsung p.t. sider med monopol-status. Så på den front vil det nok betyde at der ikke er så langt til mindre (og billigere) OLED-TV. Men om du derfor vil kunne nøjes med et billigt TV for at få tiden til at gå, har jeg godt nok min tvivl om, hvis du kommer fra plasma. Måske er tanken om at købe brugt plasma ikke helt skidt.

Grunden til du skulle overveje 4K-tv er ikke fordi du ville kunne udnytte opløsningen, men nærmere fordi producenterne ikke længere fokuserer på at lave high-end FHD TV længere.

Men ja, tag ud og sammenlign er nok det bedste bud.
Af Pedersen.86
Jeg har lige skiftet mit gamle Pioneer KRP-500M plasma ud med en Samsung KU6405 (Mens jeg venter på en OLED med BFI) Og jeg må sige jeg er meget positivt overrasket over kvaliteten af dette panel, Selvfølgelig er sortniveauet ikke på niveau med de bedste plasma skærme og det samme kan bestemt siges om betragtningsvinklerne, men ellers har skærmen et fantastisk billede og føles bestemt ikke som en nedgradering - tværtimod. Du kan få 49" til omkring 6400 mens 40" kan fås til omkring 5000, dem kan jeg anbefale at du tager et kig på :)
Af Supergris
Du må sidde MEGET tæt på, siden du oplever, at en 49" næsten er for stor.
Hvor stor er din siddeafstand?
Normalt mener jeg ikke, man skal gå under 55", som fungerer fint, selvom afstanden kun er godt 2,5 m.
Af Pedersen.86
55" er alt for stort til omkring 2,5 m! Ja 55" ville være fint på den siddeafstand hvis det eneste materiale han fodrede skærmen med er bluray og 4K netflix, men da trådstarster skriver at han bruger den mest til dvd og yousee hvor kvaliteten eller mangel på samme vil blive udstillet på den størrelse, kan jeg godt forstå at han foretrækker en mindre skærm hvor støj og lav bitrate skjules bedre.
Af Supergris
Det kan jeg så bare ikke!
Billedet bliver ikke dårligere af at gå lidt op i størrelse, og DVD bliver aldrig kønt på en LCD-skærm, uanset størrelse.
Man køber vel heller ikke en ny skærm for at se på SD?
Yousee er som regel absolut godkendt, også på den afstand...
Af LunD^
Sideafstand passer vel meget godt med 2,5 - 3,0m.
Til film er 49 eller 55 sikkert super lækkert, men vi ser lige så meget alm. tv og serier og det virker det lidt voldsomt. Men det er måske bare et spørgsmål om tilvænning. ;)
Af Turbo
Jeg er gået fra en 42" plasma til en 55" oled - sidde afstand er ca. 3 m. Den første dag synes jeg TV'et var lidt stort, men det var kun den første dag, nu synes jeg slet ikke mere det er stort. Du vil vænne dig meget hurtigt til det og så vil du slet ikke have mindre :)