Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Findes der en måde at beregne den optimale størrelse på et LCD TV relateret til betragtnings afstanden? Altså uden at tage LCD TV'ets opløsning i betragtning. (full hd eller ej...)

Jeg har en afstand på 3,5 meter, og skal skifte fra et 32" CRT TV til LCD,
men er lidt i tvivl om hvilken LCD størrelse... primært vil jeg undgå at købe det for stort, så det bliver lidt ubehageligt at se på...

Umiddelbart har jeg kig på enten 37" eller 40"....
Af Rasmusdc
der ligger et beregnings værktøj herinde..

men har selv 3.5 meter, i dag har jeg en M86´er 40" men havde en 50" B&O plasma BV4 den havde også et sublimt billede på den afstand, men skærmen var bare for stor på min væg.
Af TYBO
Den plasma må du godt kaste over til mig hvis det ikke er plads til den.

Vil også tro at du skal gå efter de 40".
Personligt synes jeg at 40" er for småt til den afstand da du ikke kan læse hvad der står på skærmen i selv en dårlig opløsning på den afstand. (Når du bruger mediecenter og skal læse i windows.)
peh2000 skrev:Hej,

Findes der en måde at beregne den optimale størrelse på et LCD TV relateret til betragtnings afstanden? Altså uden at tage LCD TV'ets opløsning i betragtning. (full hd eller ej...)
Du har tydeligvis ikke kigget dig ret meget omkring. Der er faktisk et ikon på forsiden af flatpanels.dk der linker til sådant et værktøj og hvis du havde klikket på det store larmende kasse der hed "sådan finder du det du søger om fladskærmsTV" så havde du også fundet den...

YDERMERE er der et link til værktøjet i vores menu på forsiden under "TV skærme" i "købsguiden"...

Her er det direkte link:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af peh2000
:) jamen tak for svarene... især det første der giver et svar.

Nu havde jeg jo netop set på det link til beregning af afstand/størrelse, men den giver netop ikke det svar som jeg efterlyste... jeg efterlyste netop oplysninger om valg af størrelse UDEN hensyn til antal pixels!

Altså for ikke at købe en for stor skærm, så man ville have følelsen af at sidde alt for tæt på, og skulle flytte blikket for meget rundt, eller skulle kigge op og ned for at kunne følge billed og undertekster...

Og altså intet at gøre med hvilken afstand/størrelse for hvornår man kan se pixels eller ej... sådan som linket hjælper med at beregne.

Og så vil jeg undlade at kommentere den sidste kommentars tonefald, hvis det redder din dag så er det jo en god ting :p ha' en fornøjelig week-end
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så ved jeg ikke helt hvad det er for en slags funktion du forventede at få fra en applet. Hvad der er ubehageligt rent størrelsesmæssig, sådan som du beskriver det, er jo ret individuelt.

Den måde dit spørgsmål var formuleret på gav blot indtryk af at du gerne ville have mulighed for at ændre på om skærmen havde fullHD eller ej og det kan vores applet jo også.

Det bedste råd må være at gå ud i en forretning og se på en 40" skærm og samtidigt få vist programmer med undertekster på. Hifi-klubben burde have dedikerede områder hvor du kan få testet sådanne opstillinger - typisk har elektronik-kæderne ikke plads til en sofa i 3.5 m afstand.