Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dangerjoe
Hej folkens,

Jeg har lige shoppet et LG 55UH750V og kommer nu i tvivl om jeg har gjort det rigtige ift. 55UH650V. Har læst og læst og kan det passe, at eneste forskel på de 2 versioner, er farven på bagenden(sort på 650'eren og hvid på 750'eren), samt at 750'eren har den medfølgende magic remote.

Må indrømme jeg ikke kan se, hvorfor 750'eren koster 3000 mere - hvilket vil betyde at jeg retunere min 750'er og bytter den til en 650+køber magic remote ved siden af.

Håber én af Jer kan være behjælpelig!
Brugeravatar
Af Blackspot4200
På papiret er de to skærme næsten identiske, forskellen ligger dog i at 750V er er bagbelyst med local dimming (styring af baggrundsbelysningen i zoner) samt skærmen kan opnå højere lysstyrke end 650V.

Derudover er 650V kantbelyst (større risiko for clouding/ dårlig fordeling af lyset)

Man kan derfor sige at UH750V er bedre til at vise HDR men dog langtfra optimalt (LCD)
Af Dangerjoe
Så hvis jeg 'kun' skal bruge tv'et til lidt fjernsyn i ny og næ, lidt film og spillemaskiner(Xbox, PlayStation og Nintendo nes mini), vil 650'eren være fin? Skal lige siges, at jeg kommer til at sidde ca. 4-5 meter fra skærmen og modsat skærmen, er der en kanap med 5-6 vinduer(ca. 6-7 meter fra vinduet).

Hvilket ville du/I vælge?
Af mbm
Blackspot4200 skrev:Personligt ville jeg beholde 750eren, alene på det faktum at det er bagbelyst og ikke kantbelyst. Men det er jo meget forskelligt hvor følsom man er overfor evt clouding osv.

Nogen ser det som en stor gene mens andre slet ikke bemærker det.
Der er STOR forskel på dette fænomen.
Vil sige jeg lige har købt et 65KS8005 (kantbelyst) -Der er intet synligt clouding, bleeding... Jeg er SÅ glad :)
Af Dangerjoe
mbm skrev:
Blackspot4200 skrev:Personligt ville jeg beholde 750eren, alene på det faktum at det er bagbelyst og ikke kantbelyst. Men det er jo meget forskelligt hvor følsom man er overfor evt clouding osv.

Vil sige jeg lige har købt et 65KS8005 (kantbelyst) -Der er intet synligt clouding, bleeding... Jeg er SÅ glad :)

Så du mener ikke, at 750'eren vil være de 3000 kr ekstra værd, for at få bagbelyst ift. kantbelyst?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
mbm skrev:

Helt enig, chancen for clouding osv. er dog en smule større ved de kantbelyste skærme ! Men tillykke med at du har fundet en skærm som du er tilfreds med ! Det jo super !
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Dangerjoe skrev:
mbm skrev:

Så du mener ikke, at 750'eren vil være de 3000 kr ekstra værd, for at få bagbelyst ift. kantbelyst?
Husk at der også er forskel på lysstyrken i de to skærme, 750V har jo "Ultra Luminance" som LG kalder det, så til HDR vil den være bedre end 650V men om det retfærdiggør en merpris på 3000 kr. må være op til den enkelte at vurdere, det er alligevel en god sjat !
Af Dangerjoe
Blackspot4200 skrev:Husk at der også er forskel på lysstyrken i de to skærme, 750V har jo "Ultra Luminance" som LG kalder det, så til HDR vil den være bedre end 650V men om det retfærdiggør en merpris på 3000 kr. må være op til den enkelte at vurdere, det er alligevel en god sjat !
Det er sandt - Jeg siger mange tak for din ekspertise. Er kommet til den konklusion at jeg beholder min 750'er :-)
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Jeg sidder lige og sammenligner de to skærme på denne side:

http://www.displayspecifications.com/

Og ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så har UH750V ikke bagbelysning men kantbelysning, så jeg må åbenbart have set forkert ! :s Så det ændrer jo lidt på tingene, derudover så varierer det fra side til side hvilken en af skærmene der har "Ultra Luminance" ifølge ovenstående side har den ene "Ultra Luminance" mens der på LG´ side står at de begge har...

Se evt her:

http://www.displayspecifications.com/en ... n/bac51e2d

Kig nede på siden under "Features"

Umiddelbart ser det ud til at forskellene er minimale..... O-O

Men der er lidt på netværksdelen, lyddelen og en del på features....
Af Dangerjoe
Blackspot4200 skrev:Jeg sidder lige og sammenligner de to skærme på denne side:

http://www.displayspecifications.com/

Og ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, så har UH750V ikke bagbelysning men kantbelysning, så jeg må åbenbart have set forkert ! :s Så det ændrer jo lidt på tingene, derudover så varierer det fra side til side hvilken en af skærmene der har "Ultra Luminance" ifølge ovenstående side har den ene "Ultra Luminance" mens der på LG´ side står at de begge har...

Se evt her:

http://www.displayspecifications.com/en ... n/bac51e2d

Kig nede på siden under "Features"

Umiddelbart ser det ud til at forskellene er minimale..... O-O

Men der er lidt på netværksdelen, lyddelen og en del på features....
Har selv siddet og kigget dem igennem, også på LG's hjemmeside - Synes ikke helt, de selv kan blive enige om hvilken hardware der er i de to skærme. Men ud fra samme konklusion som dig, så er de to fjernsyn stort set identiske - Hvilket jeg ikke vil mene er 3000 kr værd.

Jeg smider tv'et tilbage og nupper en 650'er og putter de ekstra 3000 i feriebøtten.

Endnu en gang tak for hjølpen, Blackspot4200 :)