Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Når mit TV går i HDR mode så er det jo med fuld blæs på lys og kontrast, og det giver jo en voldsom "wauv" effekt, men skal lys og kontrast ikke stå på samme niveau som ved de normale film-mode?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke samme formel der bruges til at korrigere gamma i det to settings, så det kan du ikke umiddelbart overføre. Vi har pt. ikke udstyr til at trigge HDR imens vi måler på skærmen, så vi kan ikke måle skærmene igennem i HDR. Derudover, så er branchen heller ikke blevet enige om en standard, der kan kalibreres op imod, så vi er generelt set lidt bagud på det her HDR-halløj og hvad der er "rigtig" i billedmæssig forstand.
Af mbm
hhmm nej det virker lidt svært at gennemskue.
Jeg har prøvet at skrue ned på sammen niveau og så lignede HDR bare SDR (nu har jeg dog heller ikke OLED)
Af Turbo
mbm, prøv med samme lysstyrke som du ellers bruger.

Mit OLED gør kun OLED-lys og kontrast inaktiv (vil tro de bliver sat på max) - lysstyrken kan jeg stadig skrue på hvis jeg vil. HDR rør ikke ved lysstyrken på mit.

Jeg ved det ikke, men vil tro man kan sige baggrunds-lys svare til OLED-lys?
Det giver måske nogen andre problemer med baggrunds-lys og kontrast på max og lysstyrke på dit normale niveau?
Af mbm
ja undskyld det er ikke lysstyrke, men baggrundslys jeg snakker om...
Disse kan godt justeres ned under HDR afspilning, men gøres dette så piller man jo 95% af effekten væk som jeg umiddelbart ser det..
Af Turbo
Hvis jeg se på hvad mit OLED gør og ikke gør i HDR mode - vil jeg tro du skal lade baggrunds-lys stå på max sammen med kontrast og kun evt. justerer på lysstyrken :)

Farver rør jeg eller HDR heller ikke ved - står på 46 (tallet passer sikkert ikke på dit) og det gør den også i HDR mode. Jeg kan skrue på den hvis jeg vil men gør det ikke :)
Af mbm
min pointe var bare om HDR på middel LCDér handler mere om at maximere lyset mere end noget andet.
Men vi mangler jo nok en "standard" for hvordan HDR skal se ud.

med bagrundslys på max i HDR er meget voldsomt om aftenen i mørke.
Af Turbo
HDR handler i særdeleshed om det større farverum og kontrast forholdet - derved kommer lyset med nogen gode peek hvis man kan sige det på den måde, hehe.

Om aften kan du skrue lidt ned for lysstyrken - ikke baggrunds-lyset.
Af mbm
ved ikke om det forholder sig anderledes på OLED end LCD,
men jeg piller aldrig ved lysstyrken. Den står til 46 mener jeg.
Der er baggrundsbelysningen jeg skruer på.

Jeg ved godt hvad HDR handler om i teorien.
Af Turbo
Jeg vil tro som jeg skrev at du skal lade baggrunds-lyset være og skrue på lysstyrken i stedet for :)

Måske Rasmus eller Torben ved lidt mere om hvem hvad hvor :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lysstyrke og baggrundslys er ikke to sider af samme sag. Lysstyrken hæver mellemtonerne, dvs. den flytter gammakurven. Effekten er naturligvis et lysere billede, men gammakurven vil blive forkert. Baggrundslyset ændrer ikke ved gammaforløbet, så det er dén jeg vil anbefale jer at skrue på.