Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Glennda
Jeg var forbi Fona/elgiganten idag. Og fik set lidt på Sony 55" XD93
Den så altså godt ud :-) og de demoer som kørte på den ,så helt fantastisk ud.Den virker som den har gode farver med deres Triluminos display. Gode betragtnings vinkler ikke noget jeg kunne klage over.
Men så læste jeg testen her på siden og så at den ikke har fuldt Hdr men kun Semi hdr og tænker om det er rigtigt ?(hardware) og nok til at vælge den fra ? Har ikke lyst til at købe et tv som ikke kan det de skal kunne idag.
I næste uge skal jeg kigge på Samsung ks8005. Den har vel rigtigt hdr (hardware) eller ?
Oled projektet blev udsat pt indtil videre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg skriver ikke, at X93D har "semi"-HDR i min anmeldelse? Den har fuld understøttelse af HDR og kan også nå over 1000 cd/m2 peak lysstyrke, så den opfylder såmen kravene til gengivelse af HDR. Den har bare ikke lokal nedtoning af lyset i mere end ganske få zoner, så det er begrænset hvor meget du reelt får ud af HDR ud over et udvidet farverum. Det samme gør sig gældende på alle LCD-skærme. Panasonic DX900 er den skærm der pt. har flest lokale zoner til at styre lyset i, men den har alligevel kun 512 stk. En OLED-skærm har over 8 millioner.

Samsung KS8000 har endnu færre zoner end XD93. Den styrer lyset i lodrette bånd.
Af ZackGem
Hvor mange Zoner har X93D og KS8005?

Tænker der må være en antal, når det vides at XD93 har flere end KS8005?

Bare for at have en idé i forhold til DX900
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det står i anmeldelsen, men XD93 har 32 zoner fordelt på to rækker. Jeg satte ikke tal på KS8000, men den har kun én række, dvs. den styrer lyset i kolonner, hvilket ikke rigtigt kvalificerer den som "lokal". Jeg vil skyde på, at der er noget ala 8 kolonner den kan skrue op og ned for.
Af Glennda
Skriver hellere ikke noget med at du har skrevet noget men det står her.
Jeg syntes nu at det sony xd93 er lidt lækkert i billedet :D
Vedhæftede filer
Semi :-)
Semi :-)
Udklip.JPG (32.22 KiB) Vist 1721 gange
Af mbm
Torben Rasmussen skrev:Det står i anmeldelsen, men XD93 har 32 zoner fordelt på to rækker. Jeg satte ikke tal på KS8000, men den har kun én række, dvs. den styrer lyset i kolonner, hvilket ikke rigtigt kvalificerer den som "lokal". Jeg vil skyde på, at der er noget ala 8 kolonner den kan skrue op og ned for.
Hvilken skærm vil du vurdere som bedst overall XD93 vs K8005 ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Glennda skrev:Skriver hellere ikke noget med at du har skrevet noget men det står her.
Jeg syntes nu at det sony xd93 er lidt lækkert i billedet :D
Ahh, det er Rasmus der underminerer mig ved at skrive sådan i tabellen 8-)

VI kan diskutere hvor grænsen for HDR går, men når du kan tælle antallet af zoner på under et minut, så er det svært at få en god HDR-effekt.

KS8005 vs XD93 er meget mere end bare HDR. KS8 har en mere homogen lysfordeling, hvilket jo også kan tælle i nogens bog. XD93 har dog en bedre bevægelses-håndtering, hvilket måske er vigtigst for andre. Så de perfomer nok overall ret ens, men de performer ikke ens målt på de enkelte parametre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg udfyldte tabellerne over specifikationer i starten af året før anmeldelserne. Det bør nok ikke fremgå som "Semi", men jeg tror, at tanken i sin tid var, at skelne imellem XD93 og XD94. Sidstnævnte har trods alt et noget mere avanceret bagbelysningssystem, som jeg synes er værd at tage med i betragtningen om HDR.