Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andeo
Hej,

Jeg ved at denne type af skærm har været diskuteret til ukendelighed, dog mener jeg at jeg har tilføjet noget nyt ved at nævne at denne skal bruges sammen med en Ps3, så det er vigtigt at denne har DVI.

Desuden skal kontrastforholdet være mindst 1000:1.

Har hørt at mange vælger Samsungs 226CW, fordi der er så meget mystik omkring 226BW, men er dette problem så løst ved CW versionen? eller skal jeg satse på HPens w2207, jeg er dog blot bange for at 5ms er en smule for meget når skærmen skal bruges til spil (fra pcen såvel som fra ps3en)

prislejet er egentlig maks 2.500 :<

Er der desuden nogle skærme til pc der er HDready. Jeg er nemlig meget uvidende på området omkring fladskærme, så hav venligst forståelse for dumme spørgsmål.

Hvilke specifikationer bør jeg være opmærksom på udover de jeg selv har nævnt ved valg af sådan en skærm.

Takker meget for den hjælp jeg måtte få
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En skærm skal understøtte HDCP over DVI eller HDMI, hvilket ikke er så udbredt endnu. De fleste skærme lever op til alle andre krav idet de har en opløsning der overstiger 720p. Vær dog opmærksom på at en 22" skærm ikke kan køre 1080p da den kun har 1050 linier.

Har du prøvet at spille på en 5 ms skærm før, siden du mener at det er for langsomt? Både 5 ms og 2 ms er ret hurtigt uanset hvad, så med mindre du på forhånd ved at der er problemer, så er der ikke grund til bekymring.
Af andeo
yakken, tak for dit svar.

Jeg havde egentlig heller ikke håbet på en pc skærm der understøttede Full HD kommende fra en PS3, men blot at billedet var bedre end på mit almindelige TV, indtil jeg har råd til et Full HD tv må jeg nøjes med at spille over pc-monitoren. Så hvis det er mere end 720p, er det vel bedre end CRT? eller...

Jeg har ikke personligt prøvet det, men nogle der med erfaring taler om ghosting kan der jo være noget om. Dog er 5ms ikke en så stor faktor for mig, for vil ikke kalde mig selv ekstrem gamer.

Men sådan en HP w2207 er I hvert fald bedre end mit CRT, ikke sandt?
Af TYBO
5ms er fino.
Jeg er det man kalder for extream gamer (Har gamet FPS online næsten hver dag siden 1996).
Jeg har selv 2 22" skærme til at game på.
Har du overvejet i stedet at købe en 32" TV til at game på i stedet ?
Tror det egner sig bedre til PS3 da du her har alle stikkene. Du kan få dem under 4000kr.
Af andeo
Jeg har overvejet et TV ja, men ønsker ikke at investere i et TV før jeg har råd til et med FULL HD, så derfor ønsker jeg at satse på en skærm til computeren til at starte med, og så spare sammen til et fjernsyn.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror at W2207 vil være et udmærket valg for dig. Et CRT TV har en opløsning på 720x576 imod HP'ens 1680x1050, så jo, det vil være noget af et spring. Dog skal du være opmærksom på at din PS3 ikke kan udnytte hele opløsningen på skærmen idet du jo bliver nødt til at spille over 720p, hvilket vil sige 720 linier i stedet for de 1050 som skærmen har. Skærmen skal derfor skalere billedet for at få det til at passe.
Af andeo
Yakken

Tror du så jeg kommer til at opleve at ikke hele billedet kommer med? Det ville være en smule skidt.

Bare kom med et skud fra hoften....

O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Hvis du kører 720p så sendes der jo bare 720 linier til skærmen, som den så opskalerer til 1050. Det samme sker i ethvert fladskærms-TV når du ser alm. TV i dag, idet alle udsendelser jo kun sendes i 576i formatet (som så opskaleres til enten 720p eller 1080p afhængigt af TVets opløsning).
Af andeo
kanon, så har jeg et spørgsmål til dig mere så skal du være fri for mig.

Når jeg nu har en lidt ældre pc og mit grafikkort kun har 256MB DDRRAM, vil den så have problemer med at køre mine spil i den høje opløsning som skærmen kører optimalt i.

Skal jeg vælge en mindre opløsning og lade skærmen skalere. Vil billedet stadig være ok?
Af TYBO
Kommer helt an på hvilket spil det er og hvilket grafikkkort det er....ram gør ikke alt her men det er chippen der tæller.
Min søn spiller Lego Starwars (DX9) på hans 22" i 1680*1050 med et ATI9250 kort med 128MB ram. (Billigeste grafikkort på markedet PT)
Det er helt fint :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mit eget GF 7900 GTO trækker min 20" skærm udmærket, men jeg tror ikke du skal gå ret meget længere ned i modelstørrelser før det bliver kritisk at afvikle nyere spil.
Af andeo
Men forskellen på en 20" og en 22" er jo bare størrelsen, mens opløsningen er den samme. Vil det sige at et grafikkort kan køre begge skærme ens, i teorien..

Jeg har et GF 7600 GS med 256 MB . Jeg kræver ikke at det kan spille nyere spil, men noget som NFS Most Wanted. Ville dette være et problem?

skuffelse hvis dette er tilfældet =(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Min 20" har 1600x1200 punkter, hvilket er lidt mere end en 22".

Om et GF7600 GS kan trække 1680x1050 vil jeg helst ikke udtale mig om. Der kan du kigge på diverse testsider i stedet, såsom TomsHardware - de har en udmærket interaktiv side hvor man kan se de forskellige grafikkorts performance.