Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomas-DK
Først, tak for denne side.
Nu har jeg læst storset alle test og emner igennem og jeg er nede på 2 valg muligheder.

Jeg køber dette fjernsyn for at kunne nyde de nye HD-DVD/BlueRay film i fuld kvalitet.
Derudover betyder det meget at f.eks. en fodboldkamp står skarp uden at hurtige billeder bliver uskarpe.

Så nu står jeg med:
- Sony KDL-46D3000/40D3000
- Panasonic TH-42PZ70E

Sony kan modtage 1080p24 men understøtter ikke 1920x1080 i opløsning. Desuden skulle motionflow forhindre uskarpe hurtige billeder.

Panasonic understøtter 1920x1080 men ikke 1080p24, kun 1080p60/50. Ud fra hvad jeg har læst på dette forum så giver det jubber/hakken i billedet. Denne skulle også være udemærket til hurtige billeder, dog ikke så god som Sony'en.

Betyder alt der her noget i praksis?
Eller er det bare ren teknisk fnidder, som os nørder bare gerne vil have skal være korrekt på papiret?

Ps. når jeg ser fodbold på en tidligere Sony model(kan ikke huske hvilken), så irriterer det mig ret meget at billede bliver uskarpt, når det går hurtigt.

Er der en venlig sjæl der kan fjerne denne tvivl der æder mig op indvendigt :(

Så jeg kan blive glad igen :D
Af Thomas-DK
Kunne være man skulle spare de penge og droppe alt det her bøvl.
Af rasmuzzen
Der er må da være andet i livet end fladflimmer!

Køb et almindeligt 32" CRT 100hz widescreen og vent 2-3 år før du køber en flad....så er der ikke så meget at tænke over.
Af simon says
Jeg ved ingenting om Panasonics model men hvis du stadig har mod på livet ;) kan du kigge lidt på dette indlæg på recordere.dk af en køber af 40D3000.
Selve tråden er fyldt med D3000 spidsfindigheder.
Af Thomas-DK
Tja, det ser ud til at D3000 vinder.
Selvom den ikke kan vise 1920x1080.
Jeg har ikke råd til X og W fra Sony der kan klare den opløsning og det betyder vel heller ikke noget i praksis. Det ville bare være sjovere at have den høje opløsning.
Jeg kan dog ikke leve med at billedet "hakker" på Pana. nu når den ikke understøtter 1080p24.
Af POPPER
Thomas-DK skrev:Tja, det ser ud til at D3000 vinder.
Jeg har ikke råd til X og W fra Sony der kan klare den opløsning og det betyder vel heller ikke noget i praksis. Det ville bare være sjovere at have den høje opløsning.
Jeg kan dog ikke leve med at billedet "hakker" på Pana. nu når den ikke understøtter 1080p24.

??? et 46W2000 koster da ca. det samme som et 42PZ70
Brugeravatar
Af azrael
Thomas-DK skrev:Jeg kan dog ikke leve med at billedet "hakker" på Pana. nu når den ikke understøtter 1080p24.
Det er en farlig generalisering, du laver der. Når et tv "praler" med 24p, så snakkes der generelt kun om, at tv'et kan modtage et sådant signal uden at gå kold. Hvad der sker med billedsignalet bagefter siges der intet om. Alle tv med "24p understøttelse" behandler signalet internt på én eller anden måde. Ikke altid får de noget godt ud af det. F.eks. findes der adskillige tv, der internt igen behandler signalet med 60 Hz og så er du tilbage ved "hakken i billedet" (eller judder, som det også kaldes).

Nu kan lige præcis Sonys D3000 klare 24p på en god måde, mens f.eks. Toshibas aktuelle modeller med 24p ikke kan. Et tv, der kan lave såkaldt "inverse telecine" (eller omvendt 3:2 pull down) kan lave næsten lige så flotte (og glidende) billeder, som et tv, der kan forarbejde 24p korrekt.

Det korte af det lange er, lad være med at forlade dig på specifikationer. Kig om muligt selv på de modeller du finder interessante. Når det så er sagt, så synes jeg faktisk selv at D3000-serien p.t. er noget af det mest interessante på LCD-markedet. Selvom det ikke har fuld HD opløsning eller al mulig andet gejl som dual tuner eller Ambilight. Omvendt er jeg også stor tilhænger af særligt Panasonics plasma-apparater, da man her får en utrolig god kvalitet til en lige så utrolig lav pris.
Af Thomas-DK
POPPER skrev:

Du har 100% ret :D Det var også X/W3000 serien jeg hentydede til. Jeg ved godt at de ikke er tilgængelige endnu. Men jeg har valgt D3000 Pga. den forbedring af TV-signalet.
Af Thomas-DK
azrael skrev: Det er en farlig generalisering, du laver der. Når et tv "praler" med 24p, så snakkes der generelt kun om, at tv'et kan modtage et sådant signal uden at gå kold. Hvad der sker med billedsignalet bagefter siges der intet om...........
Jeg prøver slet ikke på at generalisere, jeg har kun den viden fra "Har du brug for 1080p?".
Men jeg er glad for at du bekræfter at D3000'eren kan modtage 1080p korrekt.
Hvis nu man kun kigger på FullHD og 1080p signalet.
Vil Pana'en så foringe signalet?
Af POPPER
Thomas-DK skrev:
POPPER skrev:

Du har 100% ret :D Det var også X/W3000 serien jeg hentydede til. Jeg ved godt at de ikke er tilgængelige endnu. Men jeg har valgt D3000 Pga. den forbedring af TV-signalet.
jeg snakkede med sony i dag og de sagde at der konner en ny model af D3000, og at de ville få W3000 og X3000 allerede i næste uge

:)
Af simon says
POPPER skrev:jeg snakkede med sony i dag og de sagde at der konner en ny model af D3000, og at de ville få W3000 og X3000 allerede i næste uge
Når du siger ny model af D3000 er det så en ny størrelse eller forbedring af "gamle" modeller?
Af POPPER
simon says skrev:
POPPER skrev:jeg snakkede med sony i dag og de sagde at der konner en ny model af D3000, og at de ville få W3000 og X3000 allerede i næste uge
Når du siger ny model af D3000 er det så en ny størrelse eller forbedring af "gamle" modeller?
den nye kommer i et lidt andet design og lidt bedre indmad
Af simon says
Crap. Så kan det være man skal vente nogle uger mere for ikke at gå glip af enten prisnedsættelser eller ny model til samme pris... Får aldrig købt noget O_O
Af Thomas-DK
Der kommer jo altid noget nyt... men næste uge er godt nok tæt på.
Men igen, ikke for at jeg ikke tror på dig, men det er jo ikke bekræftet nogen steder.
Og når 40W3000 kommer så har jeg nok ikke råd til den :D

Edit: Der er jo ikke MotionFlow +100Hz på de nye modeller... ØV Så er der sgu ingen grund til at virke.

D3000 vinder, det bliver den. Så er det bare at finde et godt tilbud på 40" / 46" :D

Edit2: Så er der også KDL-XBR5 & KDL-XBR4 som kommer med HD-Ready 1080p aka Full HD og Motionflow +120Hz.
MEN... den billigeste (KDL-40XBR4) står til $3000 ~ 16399kr, hvilket nok er mere til at starte med. Så er der vente tiden. KDL-40D3000 er trods alt under 12000kr og kan fås nu.