Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

hans123 skrev:mbm: pivringe ! Har de f.eks set et 65dx900 med filmen Martian ?
Nej det har jeg ikke. Er der ingen de nævnte svagheder på den?
Er det Panasonics egne paneler, eller sikre de deres skærme en kontrol.
Da vi testede DX900 oplevede vi ikke problemer med clouding/bleeding, men til gengæld har den "blooming" - en slags glorier omkring lyse objekter på skærmen. Se evt. testen.

Vær dog opmærksom på, at DX900 har VA-panel. Umiddelbart vil jeg skyde på, at det er fra kinesiske Innolux. Panasonic producerer ikke længere selv LCD-tv-paneler.
Jeg tror, at clouding og bleeding ofte bruges i forumdebat til at beskrive det samme, men hvis man skal være helt stringent, så er bleeding vel lys der "bleeder" ind fra kanterne. Clouding kan også ske midt på panelet som en slags "skyer" på skærmen.

Blooming sker, når man bruger local dimming. Hver zone har et givent areal, så hvis man f.eks. skal oplyse en lille stjerne, der fylder få pixels på panelet, så kommer der en glorie omkring stjernen, når zonen intensiverer lyset.
Jeg har lige strikket den her sammen. På den sidste er der blooming fordi der er lokal styring af lyset i en zone omkring den hvide kasse, som vises på skærmen. På de andre er det selve belysningen, som ikke er homogen.
bleed clouding blooming.png
bleed clouding blooming.png (93.7 KiB) Vist 2395 gange
Turbo skrev:Kan du bruge en 55"?
Læste du i går der var en der havde fået et tilbud på en B6 til 25k i Power i Herlev?
Herlev er den billigste de har solgt 27000 kr. De slog det op i deres system
Torben Rasmussen skrev:Jeg har lige strikket den her sammen. På den sidste er der blooming fordi der er lokal styring af lyset i en zone omkring den hvide kasse, som vises på skærmen. På de andre er det selve belysningen, som ikke er homogen.
bleed clouding blooming.png
fin oversigt.
Blooming synes jeg man må leve med, da det jo netop er pga hver enkelt pixel ikke kan styres.

mens bleeding og clouding i min optik er produktionsfejl/manglednde kvalitet.

Der må da være marked for skærme som er testet for disse "ubehageligheder" og som kun sælges hvis de er ok..
Jeg gav gerne lidt ekstra for at få en sådan skærm.

Man kunne jo indeele skærmene i low/med/premium og så sætte prisen derefter.
Nogle er måske ligeglad og bemærker det jo ikke hvis de kun ser TV/netflix (16:9 full format)

Så kunne dem der ser UHD bluray og lign, i letterbox købe en premium for at sikre sig ikke at få en skærm med clouding og bleeding.