Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev:Hvor billigt skal et dårligt produkt være for at blive et godt køb? Jeg mener, at der er et minimumsniveau for alting, hvorunder man ikke rigtig kan bruge/nyde produktet.

Du har købt en del skærme nu uden at blive rigtig tilfreds, så jeg kan ikke følge din argumentation? Du mener vel ikke, at en skærm til nogle få tusind kroner kunne opfylde dine forventninger?
Jo desværre er jeg nået dertil..
Netop at jeg ville være mere tilfreds hvis jeg kun havde givet 7.000 kr for et TV istedet for 20.000 kr.
Mine forventninger til en 20K skærm er væsentlig højere end til en skærm til 7K.
Jeg tror bare ikke, at det vil gøre dig mere tilfreds. Hvis du ikke kan holde ud at se på clouding, så ændrer det vel ikke så meget på sagen om du har givet 7 eller 20 tusind?

Jeg kan ikke lide gorgonzola og selv hvis jeg fik gratis forbrug af pasta med gorgonzola til resten af livet, ville det ikke ændre på min holdning :) Der er bare nogle produkter, som jeg ikke ville bruge, selv hvis jeg fik dem foræret.

Mon ikke det du skal kigge efter på nuværende tidspunkt en skærm med bagbelyst LED? Her er risikoen for clouding i hvert fald noget lavere (men ikke elimineret).
Rasmus Larsen skrev:Jeg tror bare ikke, at det vil gøre dig mere tilfreds. Hvis du ikke kan holde ud at se på clouding, så ændrer det vel ikke så meget på sagen om du har givet 7 eller 20 tusind?

Jeg kan ikke lide gorgonzola og selv hvis jeg fik gratis forbrug af pasta med gorgonzola til resten af livet, ville det ikke ændre på min holdning :) Der er bare nogle produkter, som jeg ikke ville bruge, selv hvis jeg fik dem foræret.

Mon ikke det du skal kigge efter på nuværende tidspunkt en skærm med bagbelyst LED? Her er risikoen for clouding i hvert fald noget lavere (men ikke elimineret).
Jo hvilket?
gerne med 4K HDR og max 20K....
Rasmus Larsen skrev:I 65"? Du var heller ikke meget for betragtningsvinklerne på VA LCD-paneler, vel?
nej præcis :( Behøver du træde i det :)
hhhm jeg tror mit sidste skud i bøssen bliver 65KS8005 ellers hopper jeg på OLED B6 i 55"
Hmm bum bum, ja den er svær med årets line-ups, må jeg sige. Jeg fik aldrig kigget på den og huskede egentlig sidste års LG UF950V som bagbelyst, men det er den ikke. Panasonic havde for et par år tilbage AX900, der kombinerede IPS med bagbelyst LED og local dimming. Jeg tror dog ikke, at den er til at finde længere (ud over brugt).

Philips lancerer snart den nye 65" 7601 med bagbelyst LED og local dimming. De har ikke bekræftet paneltype, men meget tyder på VA, så den er nok heller ikke relevant.

Det er ærgerligt, at amerikanske Vizio ikke er i DK, for de har så vidt jeg husker nogle modeller, som ville være relevante for dig.
Jeg har nu et Samsung JS9505 og er forundret over at clouding/bleeding er ligeså slem som mit ældre Sony HX92.

Ser ikke ud til at teknologien står stille.

Det er jo ikke kun antallet af rektangulærer zoner der spiller ind, cloudingen er jo cirkulær!
Torben Rasmussen skrev:En zone er godt nok defineret som et rektangel, men dioden er jo et punkt.
Jamen, det er jo meget mere end dette. Og det der er oplyst rundt om et lille hvidt punkt i midten af en sort skærm fylder en del mere rundt/cirkulært end det det sidst regnede ud for mig rektanglen skulle fylde.

Vel også derfor det hedder bleeding. På skannere med ccd sensorer betyder bleeding at den ene ladning i en pixel påvirker typisk op til 3 pixler ved siden af med aftagende effekt. Derved fås den der halo-effekt.
Der sidder en lang række diffuser-lag i skærmen, som sørger for at brede lyset ud, så det i sidste ende kan blive så homogent som muligt. Dvs. dét der starter som en lille plet (SMD diode) ender som en stor plamage på skærmen når lyset først har passeret gennem de mange lag.