Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har nu haft lejlighed til at sammenligne Torbens link til disse to kvalitets-forskellige demoer, der er uploaded fra Internettet til et USBstik.
Visningen foregik herefter på mit JS 9005.

Indtrykket er, at der virkelig er markant forskel på disse to udgaver i dels SDR og HDRudgaven.

Besidder man et TV, der både kan vise 4K samt påstås også at kunne vise HDR, så er her en god mulighed for at sammenligne billedkvaliteten.
Mit TV er dog ikke et komplet HDR-TV på grund af lidt manglende sortniveau. TVet er også kantbelyst og ikke bagbelyst.

PÅ mit TV viste HDRudgaven et klarere billede, mere naturligt - naturtro, detaljerne fra fx sten på søbredden fremstod klarere, hvilket nok især skyldes et forbedret og udvidet farverum.
Alle farver virkede skarpere. Især sollys virkede mere blændende skarpt og mere hvidt. Også farverne rød og grøn, men også sø- og himmelfarven fremstod betydeligt smukkere og mere farveægte.
Farvemætningen var også bedre i HDRudgaven, - helt vildt tæt og så flot, at grænsen virker som om den visuelt er nået.

Til sammenligning befandt jeg mig for nogle år siden på basecamp på Mount Everest i 5600 meters højde i fuld sol og under skyfri himmel. Først i denne højde fremstod farver ligeså skarpe som på TVet i HDRudgaven.

I SDRudgaven virkede billedet mere, som om der var lagt et dæmpet, lidt gulligt filter henover.

Jeg kan desværre ikke vise link, idet jeg jeg ikke kunne finde tråden med svaret fra Torben. Måske vil Torben finde dem frem igen for alle jer, der har lyst til at tjekke deres TV.

Tak til Torben. Det var interessant at se.
Senest rettet af bentpetersson 24 jun 2016, 09:42, rettet i alt 4 gange.
Der findes også to lignende klip (SDR / HDR) fra Sony fra filmene Smurfs 2 og Chappie (jeg tror ikke at de kan downloades online endnu). Her er forskellen - selv på de dyreste skærme - noget mindre udtalt.

Jeg synes, at klippet 4K Camp er ret godt til at demonstrere både hvad HDR og det større farverum kan gøre for billedoplevelsen.
Især Chappie-klippet er det ret svært at se fordelen i. Jo, man kan godt se forskel på de to, da HDR-versionen er en del mørkere, men det er ikke så imponerende en demo. Se "Life of Pi" i hhv. BluRay og UHD-version, så vil du derimod se en ret markant forskel!