Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mengisen
mbm skrev:Yousee kabel tv hakker ikke.

Synd at du fodre dit tv med dårligt signal.
Hvis jeg kunne andet, så gjorde jeg det.
Ok, har jo altid muligheden for at smække en parabol løsning op - men det bliver LATTERLIGT dyrt, hvis jeg skal have de kanaler jeg har nu... så det er ikke en option desværre.
Men enig, det er synd.... plasma var da trods alt rigtigt god til dårlige signaler, det så ikke så grimt ud. LCD er brutal :)
mengisen skrev:

Ok, har jo altid muligheden for at smække en parabol løsning op - men det bliver LATTERLIGT dyrt, hvis jeg skal have de kanaler jeg har nu... så det er ikke en option desværre.
Men enig, det er synd.... plasma var da trods alt rigtigt god til dårlige signaler, det så ikke så grimt ud. LCD er brutal :)
Hvorfor kan du ikke få boxer-tv?
Af mengisen
MadMartigan1978 skrev:
mengisen skrev:

Hvorfor kan du ikke få boxer-tv?
Det kan jeg også, men bitraten er ikke meget anderledes på den løsning. Sidst jeg tjekkede den, var udvalget af kanaler heller ikke specielt optimalt for vores husstand.
Så den er i low-end også :-(
mengisen skrev:
Blackspot4200 skrev:
mengisen skrev:Så har jeg prøvet at lægge rapporten ind. Beklager rodet!?

Jeg forstår mig ikke på den slags umiddelbart, men jeg kan ikke undgå at bemærke at TruMotion feks at sat til Livlig.
Er den ellers i orden? Har I forslag til forbedringer på settings?

http://i1381.photobucket.com/albums/ah2 ... nmeunx.jpg
http://i1381.photobucket.com/albums/ah2 ... fv97y4.jpg
http://i1381.photobucket.com/albums/ah2 ... 4shxo1.jpg
http://i1381.photobucket.com/albums/ah2 ... czfriu.jpg
Jeg har ihvertfald er par bemærkninger at knytte til den kalibrering som Power har lavet for dig. Men først, hvad betalte du for det ?

Billede 1 :

Udover at titlen på siden virker meget bekendt :D så har jeg følgende bemærkninger:

De skriver ikke hvilken billede profil de har arbejdet på, de kunne godt skrive om det var ISF Bright Room eller ISF Dark Room - det er en mindre detalje, men meget rart at vide.

De skriver at de har kalibreret HDMI 1, du bør kontrollere om de har kopieret alle værdierne til de øvrige inputs, på 2015 modellerne kunne man under hvidbalance trykke på knappen "kopier til alle input" men det var kun Hvidbalance og Billedetilstand som blev kopieret og ikke de øvrige indstillinger som kontrast, lysstyrke mm.

På 2016 modellerne har LG så lavet yderligere en knap et trin længere "ude" ved menuen hvor du indstiller kontrast, lysstyrke osv.

Kontroller om de har benyttet den og kopieret alle indstillinger til de øvrige inputs, hvis du f.eks ikke bruger HDMI 1 og de ikke har kopieret værdierne videre fra den, ja så får du ikke gavn af det.

Angående skarphed - den står højere end normalt, de LG skærme jeg har kalibreret skulle H/V skarphed ikke meget over 15 før at skærmen selv begyndte at "bygge videre" på kanter og streger. Den bør sættes på punktet lige inden skærmen selv "bygger" noget ekstra på som ikke ligger i billede materialet fra start af.

Angående Tru-Motion så virker Livlig også som et lidt usædvanligt valgt, jeg plejer at stille den på OFF medmindre kunden ser meget sport, så justerer jeg den med forskellige test videoer.

Hvidbalance De har som MBM skriver kun benyttet en 2 punkts justering, det er som udgangspunkt også rigeligt hvis man rammer et fornuftigt resultat, det er gået ganske fint da rammer en dE på under 3 stort set hele vejen.
En 20 punkts justering tager væsentligt længere tid og forskellen ville ikke være synlig.

Gamma ser også ganske fin ud, de vælger 2.2 som er ret standard og det lykkedes da også hele vejen, undtaget et sjovt lille hop omkring de 90-100%, det kunne man godt have udjævnet.

Luminance Lysstyrken som skærmen sender ud, står til 179,2 cd/m2 det virker meget højt og ved brug om natten eller i helt mørke er det noget højt sat, som udgangspunkt går man efter 122 cd/m2 ved dæmpet belysning. Jeg plejer at spørge kunden hvornår de oftest benyttet skærmen og finde et passende niveau efter det.

Hvis målingerne inden kalibrering er fra en ISF profil, så viser det virkelig hvor vigtig en kalibrering er hvis man ønsker et korrekt billede, jeg tror dog umiddelbart at før målingerne er fra en Standard eller Eco profil.

Uanset hvad så er Powers kalibrering længder bedre end Elgigantens som ikke engang udleverer en rapport, nok fordi de alle ville være 100% ens for hvor tv model, da de blot genbruger værdierne fra en enkelt kalibrering lavet på en given tv model.

Jeg vil dig sige at den kalibrering som Power laver jo hverken tager udgangspunkt i hvilke forhold skærmen benyttes under og til hvad type indhold, af indlysende årsager kalibrerer og justerer de heller ikke efter eventuelle tilsluttede apparater som du formodentlig har derhjemme.
Gav 500kr for det :)
Jeg kan se at settings er kopieret til alle input, men det gælder som du nævner kun nogle af tingene.
Det er i øvrigt Ekspert Lyst Rum profilen de har kalibreret på.

Bør jeg justere på H/V Skarphed?
Hvad med TruMotion? Nu ser jeg lidt fodbold f.eks og F1.
Den står til Livlig, med ved ikke hvad det gør af negative ting for billed kvalitet for alt andet end sport? :)

Er der andre ting jeg bør skrue lidt på?
Er det ikke korrekt forstået, at en kalibrering ikke har noget at gøre med de "features" som TruMotion, Skarphed og sådan - men kun farver/gamma/lys forhold ?
Okay, det ihvertfald en vigtig detalje det med at få kopieret alle værdierne over på de andre inputs, men i den menu hvor du indstiller kontrast, lysstyrke mm. der burde også være "kopier til alle input" knap, så hvis du aktiverer den OG den samme "knap" inde under "Hvidbalance" så burde alle værdier være kopieret med hele vejen, men tjek lige om indstillinger inde under "Farverum" også er kopieret med.

Angående H/V skarphed, så kan du roligt skrue den ned til 10/10 men det kræver jo at du får mønster op skærmen du kan indstille efter, prøv evt det her:

http://handforgedvideo.com/wp-content/u ... s_Main.png

Læg det på en USB og smid det op på skærmen.

Indstil skarpheden til det højeste punkt inden skærmen selv lægger en svagt synlig lys streg udenom de oprindelige streger, det kan godt tage lidt tid og det er nemmest i dæmpet belysning.

Angående Tru Motion så sæt den til OFF, hvis du derimod oplever at det hakker så kan du forsøge med indstillingen "bruger" og som "Turbo" skriver sæt "Fjern Rystelser" til 0 og "De-Blur" mellem 5-7.

Du vil formodentlig ikke opleve problemer med almindeligt tv, men når det kommer til film så kan det være du lægger mærke til det, så kan du evt aktivere det hvis det generer dig.

En kalibrering betyder jo at man finder og retter visningsejl i forhold til en bestemt standard.

Ved kalibrering af et tv handler det jo om at det billede materiale som ligger i indholdet bliver vist på skærmen som det oprindeligt er skabt, uden at skærmen selv tilføjer noget ekstra, så hvis indstilling/deaktivering af diverse "smarte" funktioner bidrager til dette så kan man godt sige at det er en del af kalibreringen.

Hvordan er billedet på ISF Dark Room i forhold til den kalibrerede profil, altså bortset fra lysstyrken ?
KimHansenDK skrev:
mbm skrev:Det undrer mig at skarped er sat til 25.
Og havde måske forventet en 20 punkts IRE kalibrering.
Hvad har en sådan kalibrering koster dig?
Jeg har aldrig betalt for en kalibrering. Er det pengene værd? Og kan man virkelig se en forskel - i forhold til opsætning i menuerne på egen hånd?
Jeg ved ikke om jeg må skrive det her, ellers må admin slette det.
Men hvis du går ind på:

www.Facebook.com/kalibrering

Så kan du se nogle billeder jeg har taget af kalibreringer samt læse om et tilbud jeg kører for alle dem som har købt en 2016 model.

Igen hvis dette indlæg ikke er tilladt så beklager jeg.
Af KimHansenDK
Blackspot4200 skrev:
KimHansenDK skrev:
mbm skrev:Det undrer mig at skarped er sat til 25.
Og havde måske forventet en 20 punkts IRE kalibrering.
Hvad har en sådan kalibrering koster dig?
Jeg har aldrig betalt for en kalibrering. Er det pengene værd? Og kan man virkelig se en forskel - i forhold til opsætning i menuerne på egen hånd?
Jeg ved ikke om jeg må skrive det her, ellers må admin slette det.
Men hvis du går ind på:

http://www.Facebook.com/kalibrering

Så kan du se nogle billeder jeg har taget af kalibreringer samt læse om et tilbud jeg kører for alle dem som har købt en 2016 model.

Igen hvis dette indlæg ikke er tilladt så beklager jeg.
Det vil jeg da klart tjekke ud - vildt stor forskel på før og efter ;)
Af mengisen
Blackspot4200 skrev:

Okay, det ihvertfald en vigtig detalje det med at få kopieret alle værdierne over på de andre inputs, men i den menu hvor du indstiller kontrast, lysstyrke mm. der burde også være "kopier til alle input" knap, så hvis du aktiverer den OG den samme "knap" inde under "Hvidbalance" så burde alle værdier være kopieret med hele vejen, men tjek lige om indstillinger inde under "Farverum" også er kopieret med.

Angående H/V skarphed, så kan du roligt skrue den ned til 10/10 men det kræver jo at du får mønster op skærmen du kan indstille efter, prøv evt det her:

Indstil skarpheden til det højeste punkt inden skærmen selv lægger en svagt synlig lys streg udenom de oprindelige streger, det kan godt tage lidt tid og det er nemmest i dæmpet belysning.

Angående Tru Motion så sæt den til OFF, hvis du derimod oplever at det hakker så kan du forsøge med indstillingen "bruger" og som "Turbo" skriver sæt "Fjern Rystelser" til 0 og "De-Blur" mellem 5-7.

Du vil formodentlig ikke opleve problemer med almindeligt tv, men når det kommer til film så kan det være du lægger mærke til det, så kan du evt aktivere det hvis det generer dig.

En kalibrering betyder jo at man finder og retter visningsejl i forhold til en bestemt standard.

Ved kalibrering af et tv handler det jo om at det billede materiale som ligger i indholdet bliver vist på skærmen som det oprindeligt er skabt, uden at skærmen selv tilføjer noget ekstra, så hvis indstilling/deaktivering af diverse "smarte" funktioner bidrager til dette så kan man godt sige at det er en del af kalibreringen.

Hvordan er billedet på ISF Dark Room i forhold til den kalibrerede profil, altså bortset fra lysstyrken ?
Jeg prøver om ikke jeg kan få kopieret settings ud til alle inputs :)
Tak for linket til skarphed justering, det vil jeg bestemt prøve. Synes nemlig det er enormt svært at vurdere hvor meget jeg skal skrue op og ned på det, når der vises live tv....

Jeg får testet med en film på tv'et i aften, og så ser jeg på hvad det betyder med TruMotion fra og ellers sat til det Turbo nævner. :-)

Smider lige en update på hvordan "Ekspert mørkt rum" ser ud i forhold til "Ekspert lyst rum" moden. Det har jeg ikke fået tjekket nemlig.

Umiddelbart er det jeg er mest af, det såkaldte "banding" eller hvad det nu blev kaldt. Men hvis jeg skal skifte til VA panel for at undgå lidt mere af det, og dermed have dårlig betragtningsvinkel, så tror jeg hellere jeg vil leve med banding. Det er ikke unormalt at der bliver sidder med 20-30 graders vinkel til tv'et hos mig nemlig.
Senest rettet af mengisen 15 jun 2016, 09:20, rettet i alt 1 gang.
Af mbm
det første billed du sendte med settings var det alt?
Det er jo ikke alle settings der er beskrevet.
Lysstyrke stod der intet om?
Sortniveau?
Local Dim?
Af mengisen
mbm skrev:det første billed du sendte med settings var det alt?
Det er jo ikke alle settings der er beskrevet.
Lysstyrke stod der intet om?
Sortniveau?
Local Dim?
Jeg har sendt alt der er kommet på papir ja.
Men jeg kan jo tjekke hvad de settings står til, som du snakker om (når jeg kommer hjem).
Mindes Local Dim står til Lav ...
Af mengisen
Turbo skrev:
mengisen skrev:Ja, den skal jeg også teste - både i film og tv. :-)
Hvilket tv har du?
Et LG EF950V OLED.
Okay, en noget anden pris- og teknologi klasse, så jeg forestiller mig det er væsentligt bedre til at håndtere de ting jeg har nævnt her på indlægget? :-)
Er du godt tilfreds?
Af Turbo
mengisen skrev:Okay, en noget anden pris- og teknologi klasse, så jeg forestiller mig det er væsentligt bedre til at håndtere de ting jeg har nævnt her på indlægget? :-)
Er du godt tilfreds?
Jeg har ikke de samme problemer - men hakkeri forekommer ved standard indstillinger. Jeg har så en anden sygdom på mit som efter hvad jeg ved kun forekommer på LG OLED - i meget mørke sener har jeg nogle lodrette tone skift i den sorte nuance.

Næ, jeg ville heller have min gamle Plasma, men den er desværre meget svær at tænde, skal slå på den samtidig med on/off hele tiden for at den vil tænde :(
Af mengisen
Turbo skrev: Jeg har ikke de samme problemer - men hakkeri forekommer ved standard indstillinger. Jeg har så en anden sygdom på mit som efter hvad jeg ved kun forekommer på LG OLED - i meget mørke sener har jeg nogle lodrette tone skift i den sorte nuance.

Næ, jeg ville heller have min gamle Plasma, men den er desværre meget svær at tænde, skal slå på den samtidig med on/off hele tiden for at den vil tænde :(
Vær glad for du kan vise mørke scener :-) hehe
Du kan købe min plasma, den kan da i det mindste tænde og køre uden problemer - men den kan så ikke tænde igen, før den er kølet helt af ;)
Af mengisen
Blackspot4200 skrev:

Nu har jeg luret igen.
Expert Mørkt rum er nogle helt andre indstillinger i forhold til den kalibrerede. Ingen er ens, umiddelbart.
Så det er kun Expert Lyst Rum der har kalibrerede værdier - og disse værdier er nu kopieret til alle indgange som du foreslog. :-)

Jeg prøvede det skema på en USB, og helt ærligt synes jeg at jeg kan skrue ret meget op for skarphed før stregerne begynder at se lidt pudsige ud.
Har dog skruet ned til 15/15 som udgangspunkt.... måske jeg skal prøve at finde et skema der viser 4k billede fremfor 1080p billede. :-)

TruMotion har jeg sat til Lav. Syntes lige ved en hurtig test på film, at det havde en pænere effekt på billedet. Det andet virkede lidt "hakkende". I hvert fald mere hakkende end min gamle plasma.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7