Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg er på udkik efter 2 stk. (derfor ikke nogle WS) skærm til en del billedbehandling, derudover alm. brug (web, film og et enkelt spil)
Jeg regner med 17” el. 19”. Der behøves ikke være nogen ht eller usb, men rammen omkring skærmen må gerne være tynd, idet de skal stå op og ned af hinanden.

Prisen er et vigtig parameter.

Ps. Jeg sidder ved et vest vendt vindue og har en del problemer med aften solen og refleksioner i mine nuværende CRT skærme.
Senest rettet af Bimmer_1977 03 sep 2007, 16:38, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
17" og 19" skærme er nu ikke i 4:3 format, men derimod 5:4, blot så du er klar over det :)

Du kan tage udgangspunkt i vores liste over anbefalede skærme. Samsung 971P er et godt bud på en god 19" skærm, der strengt taget kan bruges til det hele. Der er ikke så mange gode grafikmindede skærme i denne størrelse, så hvis du synes at 971P er for dyr, så må du slække lidt på kravene og nøjes med TN panelerne. Der kan du stadig hente inspiration fra vores liste, blot kan du se på gamerskærmene i stedet (at de er stemplet som gamerskærme relaterer oftest blot til at TN paneler generelt er hurtigst).
Af Bimmer_1977
Nu har jeg rettet emnet :)

Jeg har fundet en skærm en LG L1970HR-BF, ved vores gode leverandør g..m... :s til 1900,- (Nogen der kender et andet sted, "tør" ikke rigtig de andre, der ligge før, inde på edbpriser ;) )
Er den fin nok direkte fra kassen til grafik brug??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, så længe du er klar over de ulemper TN paneler medfører. Det er ikke en grafiker-minded skærm du har kig på, men prisen er jo også noget lavere end hvad man normalt betaler for sådanne modeller. Jeg ville stadig mene at 971P var bedre til dit formål.

Vi har ikke nogen restriktion på at nævnte forhandlere her, så du er velkommen til at spørge mere specifikt. Min svigermor har netop købt en LG L1970HR hos Føniks på Falkoner Allé til en pris der var noget lavere end det du henviser til.
Af Bimmer_1977
Der er altså også noget af en prisforskel og især når jeg vil have 2 stk.

Men er der en anden, som kunne være bedre, til ca. samme pris ???

Det var GetMore jeg hentyder til, men nu har jeg spurgt den lokale hvad de kan lave den til, deres liste pris er 2299. men så spare man fragten.

Kan ikke finde den inde på Føniks hjemmeside.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår din prioritering så. Du vil gerne have en skærm til at lave billedbehandling på, men du vil ikke betale for at få det en sådan koster? Lad os derfor få det afklaret med det samme:
Skal du bare lege med billeder til hobby-brug eller skal du rent faktisk printe noget ud eller sende det til kunder eller lignende?

Til hobby-brug er der mange gode bud i TN genren (du kan også se på LGs Fantasy serie), men du får hvad du betaler for, så vælger du en 19" skærm til 1500 kr. så får du netop dét.

At bruge en TN baseret skærm til billedbehandling bliver straks nemmere hvis man får dem kalibreret, så de i det mindste viser nogenlunde korrekte farver, men en kalibrator koster ca. 1000 kr. Er det noget du vil investere i? Samsungs paneler har ved flere lejligheder vist sig at være ret godt indstillet fra fabrikken, især deres PVA/S-PVA versioner. Men så er vi igen oppe i priser over 2500 kr.
Af Bimmer_1977
Det er rent hobby brug, printer meget lidt billeder
(Så lidt at jeg sender dem til udprint, har ikke selv farve printer.)

Og ja penge er det svingende punkt, jeg har pt. 2 CRT med hver sin periodiske fejl. En mister rød og den anden klapper lidt sammen på midten. Så alt er bedre end det jeg har nu. Og det er også derfor der skal købes nu og ikke når jeg har flere penge.

Jeg skal ikke selv have en kalibrator, men får måske mulighed for at låne en. Men det er et stort måske, så det regner jeg ikke med.
Af Noel
Eizo har tilbud på S1921SA ( PVA ) Price (incl. VAT): 1.934,53 DKK + porto 1 stk 150.00 DKK 2 stk 300.00 DKK

Link
Af Bimmer_1977
Det kunne jeg godt finde på. Kan ikke lige finde nogen der har skrevet om den her inde.
Nogen der kan fortælle noget ???

Jeg synes at 20ms lyder af meget, er den hel håbløs at se en lille film/trailer på. Jeg bruger meget at se film på den ene skærm og surfe på den anden :) Men hvis jeg rigtig skal se en film så kommer den på tv'et.
Jeg skal ikke spille så meget, men et enkelt CnC3 bliver det til.

Jeg ved godt jeg vil det hele og ikke betale for det ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som du jo kan se, så er det en udgået model der sælges ud af, så derfor har den et par år eller 3 på bagen. Af samme grund er den ikke super hurtig. Hvis blot du er OBS på netop det at den ikke er egnet til at spille counterstrike og lignende spil, så får du dog en rigtig god skærm. Du vil godt kunne se en film på den - det er jo ikke sådan at alting bliver det rene mos, men hurtige bevægelser i mørke scener vil nok trække mærkbart slør efter sig.

PVA er langt bedre end TN til at gengive sort og til at fremvise gode farver. Derudover leverer Eizo 5 års garanti på skærmen, hvoraf de 3 er onsite ombytning på adressen. Det er bestemt heller ikke uvæsenligt.

Rammen omkring skærmen er også meget tynd, hvilket gør den egnet til multiskærm-setup som i dit tilfælde.
Af Bimmer_1977
Det bliver sådan et par stykker, var ved at kikke på en bordstander til 2 skærme, men til 3000,- bare for den, tror jeg nok jeg overlever to fødder på bordet ;)

Mange tak for hjælpen
Af Bimmer_1977
Ikke som jeg læser det.

De siger at min total pris er 4.169,00 med fragt og moms, men nu må vi se, hvis de ligger moms til, så ryger de bare retur igen.

Min smertegrænse var 4000,- men jeg overlever nok de sidste par kroner :)

(edit: hvor bliv dit indlæg af ??)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg fjernede det igen, da jeg så hvordan det så ud i Check-out. De skriver godt nok øverst at alle priser er eks. moms når man checker ud, men mon ikke vi skal gå ud fra at det er en fejl?