Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MickDK
Jeg bruger også mit 910v med et media center som "smart TV". Af samme grund har jeg (naturligvis) sat en screen saver på som træder i kraft hvis der ikke sker noget i 3-4 min.

Desuden har jeg bemærket at hvis billedet er 100% statisk i nogen tid (minutter?) så dæmpes OLED lyset en del - indtil man gør noget (fx genstarter filmen).

Mht burn-in på LG's modeller så er det for OLED ikke af samme karaketer som for plasma. Ved OLED er det en ændring af strømstyring vs lysmængden for de individuelle celler. LG's software udfører periodisk en "recondition" for at udjævne dette - men KUN hvis TV'et er slukket i længere tid (=mange timer). Det skal dog stadig være tilsluttet stikkontakten.

Har nul burn-in af nogen type på mit 910v.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
bentpetersson skrev: Er det kun bagbelyste, der har problemet som du indleder med, eller gælder det også sidebelyste?
Du misforstår det lidt - jeg skriver,at de skærme hvor hver enkelt pixel lyser op i sig selv. Dvs. at punktet afgiver lys og dermed vil forgå jo mere det lyser. På et LCD panel lyser en pixel ikke. Der sendes lys ud fra en række LED'er et sted i skærmen (hvor de sidder er irrelevant). Det er nogle langt mere robuste LED'er der sidder i en LCD-skærm og selvom de også vil brænde ud med tiden, så er de slet ikke placeret lokalt nok, til at der vil være ujævn ældning og de vil holde længere en én OLED-pixel alene på grund af forskellen i fremstillingsmetode.
Af bentpetersson
Ok. Tak. Jeg troede faktisk, at man også kunne det samme på bagbelyste LCDskærme - enkeltvis pixels eller i zoner, men det er altså kun hos oled, at det er muligt. ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke lyse en enkelt pixel op på LCD. Du kan gøre det i zoner, men en zone dækker jo adskillige cm^2 selv på et Panasonic DX900. De dioder der bruges i LCD-panelerne er noget større end en diode i en OLED (som jo netop et en lille subpixel).
Af bentpetersson
Efter at have læst PeterD bemærkning om flere klasser bedre, gik jeg faktisk tilbage til Thomas trådstarters første indslag, for at se om mit efterfølgende spørgsmål fulgte tråden.

Thomas skrev:

"Men hvad siger i til de to forskellige teknologier, og hvad skal jeg satse på? Ville i købe ældre tv pga oled teknologien?

Hilsen thomas
Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 3deA9Ml.99
-------

Jeg mente, at det gjorde mit spørgsmål - det mener jeg stadig, men jeg fik desværre ingen svar, der kunne hjælpe trådstarter. Det blev I stedet en slags - det ved man da -.

Men mon trådstarter ville have stillet spørgsmålet, når han vidste bedre.

Så for Thomas' skyld fortæl, hvorfor - og gerne forskellen på at LCDskærme og Oledskærme i fx et resumé.

PeterD har først ordet og chancen for at svare.
Af PeterD
Det lyder som om der er overdommer på

*LOL*

Om man ville købe et ældre OLED tv?

Udviklingen forbedres jo hele tiden..om det er nok for et nyt LCD til at hale ind på et ældre OLEDs sortniveau?

Måske? Plasma tv kan jo stadig sælges brugt selvom teknologien stoppede i 2013 og helt slut i starten af 2014 netop pga evnen til at vise sort som...sort.

Indrømmet. Ved ikke hvordan de er indstillet, men en video er vel bedre end en masse ord:

https://m.youtube.com/watch?v=jmAe3a49EUY

Og så er min taletid vel slut i denne omgang.
Af Mfede
Du vrøvler altså en del, PeterD.
Plasma havde ikke et sortniveau som OLED. OLED er i stand til at vise fuldstændig sort, og det var plasma ikke.

De ældre versioner af OLED kan også vise fuldstændig sort, hvorfor alderen på OLED-tv'et ikke betyder noget på det punkt. Det er ikke dér OLED har forbedret sig med tiden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mit eget Kuro var ret synligt ikke kulsort i en mørklagt stue, selvom det var indstillet efter alle kunstens regler, så nej, den sammenligning dur ikke lige her. Trådstarter ytrer heller ikke ønske om stillingstagen til andet end 2015-OLED og 2016-IPS-LCD (som i øvrigt ikke er S'UHD - det er Samsung der ejer dét brand).

Når det nu er IPS fra LG der er kig på i LCD-lejren, så vil der være dag/nat forskel på sortniveauet, hvilket man bør være OBS på. Det er en synlig forskel, som enhver vil kunne se hjemme i stuen med mindre man altid har total dagslys-stemning i stuen.
Af mbm
Torben Rasmussen skrev: Når det nu er IPS fra LG der er kig på i LCD-lejren, så vil der være dag/nat forskel på sortniveauet, hvilket man bør være OBS på. Det er en synlig forskel, som enhver vil kunne se hjemme i stuen med mindre man altid har total dagslys-stemning i stuen.
Hej Rasmus du får det til at lyde meget voldsomt med den "skide" sort.
Dag og nat forskel??

Jeg har selv lige købt et LG65UH850 med IPS panel.. og er rigelig tilfreds med sort niveauet.

Men ja ingen tvivl havde OLED kostet 20.000 kr havde jeg da købt det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu hedder jeg ikke Rasmus, men side-by-side, så vil enhver kunne se forskel på sort på hhv. en OLED og en IPS. Det er jo kun positivt, at du ikke oplever problemer med sortniveauet, for de øgede betragtningsvinkler får man kun med IPS-paneler og de er jo handy nok at have. Som sagt, så vil forskellen være mest tydelig i mørke omgivelser, dvs. i aftentimerne.
Af mbm
Torben Rasmussen skrev:Nu hedder jeg ikke Rasmus, men side-by-side, så vil enhver kunne se forskel på sort på hhv. en OLED og en IPS. Det er jo kun positivt, at du ikke oplever problemer med sortniveauet, for de øgede betragtningsvinkler får man kun med IPS-paneler og de er jo handy nok at have. Som sagt, så vil forskellen være mest tydelig i mørke omgivelser, dvs. i aftentimerne.
OK undskyld Torben :)
Jeg synes bare I generelt har for meget fokus på sort som om det er det vigtigste punkt for TV skærme. Tror altså kun det er noget man ser som værende noget dårligt hvis man tager entusiast-brillerne på og generelt vil finde negative ting.
Tror også mange, mig selv inklusiv har en lampe eller 2 tændt når man ser film. Ellers bliver man jo blændet af HDR og 1000 nits :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er jo et spørgsmål om hvordan ens stue ser ud når man ser TV. Vi tester i både dagslys og om aftenen, men hvis du nu rigtigt skal se film, så går du jo nok også i biografen. Og der er mørkt, så man har fuldt fokus på filmen. Under de betingelser kommer OLED virkelig til sin ret.
Af mbm
Torben Rasmussen skrev:Ja, det er jo et spørgsmål om hvordan ens stue ser ud når man ser TV. Vi tester i både dagslys og om aftenen, men hvis du nu rigtigt skal se film, så går du jo nok også i biografen. Og der er mørkt, så man har fuldt fokus på filmen. Under de betingelser kommer OLED virkelig til sin ret.
Fuldstændig enig.
Af lennon
Sort er og bliver hele grundsubstansen i et TV' s overall performance . . .