Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
KimHansenDK skrev:Overvejer selv denne skærm, men kan det passe, at UH770v er samme skærm minus 3D?
Nej det er ikke "samme" skærm..
Der er forskeligheder udover 3D.

Generelt tror jeg man skal passe på med at sige hvilke skærme der er ens ud fra hvad den har af specs.
Jeg tror, uden dog at have noget at have det i, at de dyrere modeller gennemgår en strengere kvalitetskontrol.

Kan se priserne også er steget for 770éren... :(

Prøv at tage i Power og forhandel om priser.. De er til at snakke med.

Generelt synes jeg priserne er ALT for høje på LED TV i forhold til problemer som clouding/bleeding, betragtningsvinkler etc.
TV til 20K burde koster 5K.
Af claus.asmussen
Og tilbage igen.
Så har jeg haft LG 55uh850v hjemme i stuen nogle dage som afløser for mit gamle Panasonic Plasma (+10år).
Kort summeret:
+ siden
Smart tv delen er ganske enkelt fedt, installere ApS mv. Eks. Red Bull tv mv. er bare super fedt, no more ekstra bokse.
Tilkoble harddisk, netværk, forstærker er lige efter bogen. (Det gamle kan intet, kun vise billede) det er en helt ny verden som åbner sig. Troede ikke jeg havde behovet, men var ikke klar over anvendeligheden i hverdagen.
55" er også mere cool end 42", gad vide og hvis pladsen tillader, et tv overhovedet kan blive for stort?

- siden
Jeg havde helt klart forventet mere billede for pengene, ikke at det som udgangspunkt er dårligt men at jeg skal acceptere, efter min mening så meget indlysning (bleedning?) ved tv/filmkiggeri om aftenen er mig en gåde.
Finder specielt ved undertekster, at tv'et simpelthen trækker lyse bjælker, eller snarere paneler, ned gennem skærmen fra toppen. Selv det at bruge pointerteren fra fjernbetjeningen, trækker spor af lys ned igennem panelet.
Jeg har umiddelbart ikke noget af udsætte ved billede opdatering når der bliver vist sportsprogrammer, der står bare super klart - næsten "kunstigt" ift. mit gamle museumsstykke, men det har jeg efter et par dage fået styr på, læs mere blødt billede.

Jeg har prøvet at justere på tværs af de forskellige billede muligheder, men finder ikke dette har den store effekt på indlysnings udfordringen. I går aftes, nat, så jeg en film med en del mørke scener og jeg er næsten sikker på jeg kunne tælle de enkelte led pærer (eller hvad der anvendes) i toppen og bunden af skærmen.
Kan det passe jeg oplever mere indlysning fra over af skærmen en fra bunden?

Jeg havde helt klart forventet at der var sket mere på billedesiden på de 10 år siden jeg erhvervede mit plasma, hvis jeg ser bort fra smartdelen hvilket er genialt, men det er vel at forvente på mere eller mindre alle nye tv.

Selv om jeg fik tv'et til en syntes jeg god pris, da jeg stod i butikken, må jeg efterfølgende ændre mening og påstå, med en vejledende udsalgspris på små 14.000,- og en handelspris på 11.000,- er dette ikke pengene værd.
Spørgsmålet er så, hvad nu?
Jeg er blevet forvent at smart tv mulighederne og +13" samt det faktum at tv design anno 2016 er så meget pænere end for 10 år siden og skal finde en løsning som jeg kan leve med. Nærmest uanset prisen på 55uh850v er tv'et for dyrt ift. Den leverede oplevelse ved filmkiggeri om aftenen.
Er det OLED vejen for mig eller står jeg også her med en oplevelse af at have betalt for meget ift. kvaliteten?
Bliver der brugt for mange ressourcer på smarte løsninger til bruger oplevelsen og mindre på det som det faktisk handler om nemlig billede kvaliteten end for 10 år siden. Styresystemet i mit Panasonic kan ikke havet kostet mere en hvad en god søndagkage koster hos bageren nu om dage.
God søndag til jer derude
/Claus
Af Dare_Devil
Problemer med inhomogen baggrundsbelysning, som dit tv lider af, vil du ihvertfald kunne undgå ved OLED. Lige nu kan du få 910V i Elgiganten til 10k, hvilket virker til at være et godt køb :)
Af Turbo
Jeg oplever det på samme måde.
Jeg er gået fra Panasonic Plasma til EF950V OLED - lys billede show er OLED perfekt til. Når ting bevæger sig hen over skærmen, så er det Uskarpt lige som på ALLE andre LCD/LED skærme.

Ja, de sidste 10-20 år er billede kvaliteten gået ned ad og ikke op ad som man burde kunne forvente. Vi skal huske på det er FILM osv. vi ser på et TV hvor ting bevæger sig, ikke lys billede show som LCD/LED/OLED er rigtig gode til.
Af claus.asmussen
Skal lige forstå korrekt. Du har simpelthen et tv til 28.000,- og er ikke helt glad for oplevelsen.
Så kan jeg nok forudse at jeg kommer til at søge længe. Hvor skal jeg så ende, er det 50.000,- jeg op i for at få et tv som fungerer?
Af mbm
Jeg har nu accepteret disse "fejl" på LCD.
Beholder mit LG 65UH850, da dette klart vakt det bedste af dem jeg havde hjemme før.
Fået det justeret ind så det ser fornuftigt ud, med minimal bleeding.
Ser heller aldrig film i total mørke da jeg synes billedet bliver for skarpt i mine øjne.
Så med en lampe eller to tændt synes jeg UH850 er et ok glimrende LCD tv.
Af mbm
claus.asmussen skrev:Skal lige forstå korrekt. Du har simpelthen et tv til 28.000,- og er ikke helt glad for oplevelsen.
Så kan jeg nok forudse at jeg kommer til at søge længe. Hvor skal jeg så ende, er det 50.000,- jeg op i for at få et tv som fungerer?
Du bliver skuffet hvis du kommer fra et plasma tv. Desværre er udviklingen ikke gået i den bedre retning.
Da mit plasma gik kaput for nogle måneder siden tænkte jeg jo også bare at nå ja jeg køber da bare et nyt flot 4K tv.
Men nej det var desværre ikke så let.
Man må leve med de fejl der er på tv skærme i dag.
Af Turbo
claus.asmussen skrev:Skal lige forstå korrekt. Du har simpelthen et tv til 28.000,- og er ikke helt glad for oplevelsen.
Det stod til 38k da jeg købte det - var på weekend tilbud til 25k.
Jeg er utilfreds med det pga. ting er Uskarpe når det bevæger sig hen over skærmen. Det er teknologien der gør det så bevægelser altid vil være Uskarpe.

OLED kan styres så det ikke bliver Uskarpt ved bevægelser, men så længe de styrer OLED på samme måde som LCD/LED så vil bevægelser være Uskarpe også på OLED.

Det hjælper ikke at købe et TV til 100k, det vil stadig være Uskarpt ved bevægelser.
Af claus.asmussen
Kan nogen svare på hvad fænomenet kaldes på LCD skærmen hvor skærmes oplyses fra oven og nedefter når der vises undertekster?
Af mbm
claus.asmussen skrev:Kan nogen svare på hvad fænomenet kaldes på LCD skærmen hvor skærmes oplyses fra oven og nedefter når der vises undertekster?
Jeg mener det kaldes banding. Det bliver synligt når man aktiverer local dimming.
Af donoester
Turbo skrev: Det stod til 38k da jeg købte det - var på weekend tilbud til 25k.
Jeg er utilfreds med det pga. ting er Uskarpe når det bevæger sig hen over skærmen. Det er teknologien der gør det så bevægelser altid vil være Uskarpe.

OLED kan styres så det ikke bliver Uskarpt ved bevægelser, men så længe de styrer OLED på samme måde som LCD/LED så vil bevægelser være Uskarpe også på OLED.

Det hjælper ikke at købe et TV til 100k, det vil stadig være Uskarpt ved bevægelser.
Sikkert et dumt spørgsmål, da dit svar virker yderst velovervejet. Men:
Hvordan vil man kunne styre det, så det ikke er uskapt ved film/tv med lav frame-rate?
Er svaret på rykkende 3:2 pull-down/interpolation ikke netop at kombinere det med "falske" billeder, så man får lige mange duplikerede originale billeder, i stedet for et uens antal? Det er forhåbentligt det mange TV kan i dag? Ellers kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være bedre på plasma eller billedrør, ud over at phosphorens glød udglatter problemet lidt - men i stedet har du mere flimren.
Af mbm
Blackspot4200 skrev:Ja jeg kan godt skrive de generelle indstillinger dog ikke hvidbalancen og farvestyringssystem (CMS) de er for individuelle til at du kan bruge dem.

ISF2 Bright Room
Farvetemperatur: Varm2
Contrast: 80
Brightness:65
Color: 50
Sharpness: V10 - H10
Backlight: 64

Ekspertbetjening:
Dynamisk kontrast: Fra
Super Opløsning: Fra
Hele farveskalaen: Normal
Kantforbedring: Fra
Farvefilter: Fra
Gamma: 2,2

Indstillingerne er skrevet ned efter et skema der er indbygget i det program jeg bruger til at kalibrere med, så det er ikke sikkert rækkefølgen passer helt med hvornår du møder dem i menuen. Blandt andet farvetemperatur ligger inde under hvidbalancen.

Angående gamma så sætter jeg den næsten altid til 2.2 og finjusterer den via hvidbalancen.

Begge skærme stod i nogle forholdsvise lyse rum.
Er disse Settings fra en professionel kalibrering lavet på flere UH850 ?

Den høje brightness undrer mig virkelig.
Har aldrig set andre setting med så høj brigthness.
Hvis jeg tester med de simple AVSHD 706 så smadre en brigthness over 50 det hele.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Ja det er det, nu skrev jeg bare tallene fra den ene kalibrering, jeg kan ikke huske hvad brightness var på den anden. Det kan jeg lige tjekke når jeg er ved min pc.

Det kan svinge en hel del fra panel til panel, nu lavede jeg en kalibrering på en UH750V i Brøndby igår, der var brightness kun 44 og den model har jeg kalibreret en gang før for en kunde på Amager, der var den noget højere, så det kan sagtens variere en del.

Hvor i landet bor du ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
mbm skrev:
claus.asmussen skrev:Kan nogen svare på hvad fænomenet kaldes på LCD skærmen hvor skærmes oplyses fra oven og nedefter når der vises undertekster?
Jeg mener det kaldes banding. Det bliver synligt når man aktiverer local dimming.
Nej, det er blot den måde skærmen bruger sin baggrundsbelysning når der dimmes op og ned for lyset. Banding er streger på selve panelet, som er synlige ved eks. panorering eller ensfarvede baggrunde.

For at undgå, at skærmen lyser op, så må man desværre slå den dynamiske baggrundsbelysning fra, hvilket så bevirker, at skærmen altid er lys.