Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu har jeg igennem alt alt for lang tid gået rundt om den varme grød, sagt på en anden måde: Vi skal have et fladskærms tv!

Grunden til jeg siger et fladskærms tv, er fordi jeg da ikke vil være afvisende overfor en plasmaskærm, men har bare visse punkter jeg ikke forstår/ ikke kan lide.

En af tingene jeg ikke helt kan lide ved plasma er burnin. Jeg skal bruge fladskærmen sammen med et mediacenter og skærmbilledet kan derfor komme til at stå med det samme billede på (f.eks. under musikafspilning) i længere perioder, nogle timer, ad gangen.

En anden ting er at de plasmaer jeg har set, har en opløsning der hedder 1024x768. Det er som sådan fint for mit behov nu (spiller ikke konsol, har ikke planer om blue-ray eller hd-dvd) men syntes alligevel det er synd at sætte fællesnævneren for lavt. Jeg er uvis om 1024x768 f.eks. er nok hvis jeg får en digital parabol, eller hvis jeg bare skal modtage DVB-T? Måske nogen kan forklare mig det?

Lige nu har jeg tv-signal via Stofa (ikke digitalt) og ser ellers DVD eller XviD, så der vil det som sådan være lige meget om jeg har lcd eller plasma...eller?

Mine seneste undersøgelser peger i retningen af Sony's 40" (jeg sidder 3 meter fra mit tv) D3000:

http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... ll&id=1186 383612&archive=&start_from=&
http://www.sony.dk/view/ShowProduct.act ... =KDL-40D30 00&site=odw_da_DK&pageType=Overview&imageType=Ma in&category=TVP+LCD+TV

Dette er bla. baseret på deres 100hz og motion flow teknologi som jeg syntes er lækker.

Lyder dette for jer som helt i skoven, eller modsat meget fornuftigt?
Af TYBO
Hvor mange penge har du sparet sammen på det grød ?
Tag en tur ud i Elgiganten eller ligende og se på skærme til at starte med.
Af KingManon
Crap, du fangede mig på en ting jeg havde glemt at skrive :D

10-12.000,- er det jeg havde tænkt mig at ofre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. opløsningen så er almindelig DVD eller TV kun i SD kvalitet dvs. 576 liniers opløsning (720x576 pixels). Så om du har fullHD eller 1024x768 er ikke væsenligt. Du har dog en pointe i at dit mediacenter kan gå hen og skade et plasma-TV hvis det skal stå i flere timer af gangen, så dér bør du nok ikke bevæge dig hen.

Hvis du ikke agter at betale for DVB via Stofa, så har du ingen glæde af de digitale tunere, men der er en del kvalitetsforøgelse at hente hvis du gør det. Selvom opløsningen ikke bliver bedre, så skal TV'et dog ikke døjes med at kompensere for de mangler det analoge signal bringer med sig, hvilket i sidste ende er godt for billedkvaliteten.
Af KingManon
yakken skrev:Mht. opløsningen så er almindelig DVD eller TV kun i SD kvalitet dvs. 576 liniers opløsning (720x576 pixels). Så om du har fullHD eller 1024x768 er ikke væsenligt.
Men hvad med fremtidens opløsning, kunne man ikke sagtens tænke sig at over en årrække på bare 5 år at 1024*768 ikke er "nok"?

En helt anden ting er at jeg slet ikke kan forstå hvordan 1024*768 kan være et bredformat :)
Af Langmack
En helt anden ting er at jeg slet ikke kan forstå hvordan 1024*768 kan være et bredformat smil
Pixels på et plasma tv er ikke nødvendigvis kvadratiske, så hvis de er formet som en rektangel som er vandrette, så har du en skærm i bredformat :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
KingManon skrev:Men hvad med fremtidens opløsning, kunne man ikke sagtens tænke sig at over en årrække på bare 5 år at 1024*768 ikke er "nok"?
Når HD kommer til DK så bliver det først 720p (dvs. 720 linier). FullHD er slet ikke på tale i øjeblikket og med den fart vi har på herhjemme, så tror jeg ikke at det er noget du skal regne med.

BlueRay og HD-DVD vil dog levere fullHD, så hvis du skifter DVD'en ud så vil der være noget at hente dér. Men igen: Du skal altså sidde noget tættere på end 3 m for at kunne få mest ud af fullHD på en 46" skærm. Ved 3 m skal størrelsen være 76" og det gætter jeg på at du ikke vil have hængende på væggen!
Af KingManon
TYBO skrev:Du kunne også få naboen pisset af ved at købe http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=369152

46" er sjovere end 40" og de 4ms er vel også sjovere end de såkaldte 100Hz.
46" bliver sgu for stort til min stue, hvis jeg skal være ærlig :D

Og så er jeg faktisk ikke vildt glad for hverken SD gengivelse eller betragtningsvinkel på den skærm desværre. Er en skærm jeg ellers har kigget meget på...
Af KingManon
yakken skrev:Når HD kommer til DK så bliver det først 720p (dvs. 720 linier). FullHD er slet ikke på tale i øjeblikket og med den fart vi har på herhjemme, så tror jeg ikke at det er noget du skal regne med.
Det kan du jo have ret i, så langt var jeg ikke kommet i min tankevirksomhed.

Jeg tager forøvigt forhåbentlig til Tapeconnection i Århus næste uge, da de endelig skulle få et D3000 hjem der.

Ps. Yak spiller du stadig CS? Så kan du jo så begynde at gætte på hvem jeg er ;)
Af tge
har selv lige fået sony 40D3000 hjem.
vi har haft mindst 10 flade tv hjemme de sidste 2 år , og det her slår ALT hvad jeg har set af lcd indtil videre.

sort er KULSORT , bevægelser gengives rigtig flot , skærmens homogenitet er perfekt , farver , farvebalance osv. er lige i øjet.
jeg fulgte rasmus'es råd fra hans review af 32" modellen , og det sidder lige i skabet.
kører det digitalt ind via dvb-c fra tdc , og det står KANON flot.
eneste minus ifht. vores 4 mdr. 'gamle' jvc 37M70 , er lydkvaliteten.
men der er jvc'en også suveræn.

købte det hos krish av i england , for 9800,- incl. fragt.

det tv fortryder du ikke.

mvh
Af KingManon
tge skrev:har selv lige fået sony 40D3000 hjem.
vi har haft mindst 10 flade tv hjemme de sidste 2 år , og det her slår ALT hvad jeg har set af lcd indtil videre.

sort er KULSORT , bevægelser gengives rigtig flot , skærmens homogenitet er perfekt , farver , farvebalance osv. er lige i øjet.
jeg fulgte rasmus'es råd fra hans review af 32" modellen , og det sidder lige i skabet.
kører det digitalt ind via dvb-c fra tdc , og det står KANON flot.
eneste minus ifht. vores 4 mdr. 'gamle' jvc 37M70 , er lydkvaliteten.
men der er jvc'en også suveræn.

købte det hos krish av i england , for 9800,- incl. fragt.

det tv fortryder du ikke.

mvh
Det lyder sgu godt, det bekræfter mig i mit valg indtil...og dog! For du har et digital signal og det har jeg ikke og kan ikke pt. få det, da jeg kun kan få stofa og min lokale antenneforening ikke tilbyder det digitale spejl :((

Jeg hænger derfor på det analoge i minimum et år endnu og jeg er derfor på udkig efter et lcd der kan gengive et sådant signal uden at det ligner et jpeg billede med compression sat ALT for højt! Har du prøvet med et analogt tdc signal og i så fald, hvordan ser det så ud?
Af Gabba
Mht. mediecenter på plasma, så fortalte en ekspedient i TapeConnection mig, at Panasonic har indbygget screensaver, som man selv kan sætte op til at aktivere sig, når billedet har stået stille i for lang tid.

Men - selvom burnin ikke er så stort et problem længere, så vil jeg tro at windowsprogrammer er gift for et plasma tv.

Jeg ville nok satse på et kvalitets-lcd, som fx D3000 og håbe på, at det bliver muligt for dig at få digitalt tv inden alt for længe.

I øvrigt er 1360x768 en fin opløsning til Windows på en 40'' skærm. For i Windows skal man jo netop (næsten) kunne skelne de enkelte pixels for at kunne læse de små bogstaver, fx på dette site ;)

ps. Til de webansvarlige: I IE og Firefox kan man ændre teksstørrelse, men det virker ikke på dette site. Det er ikke fordi jeg er blind, men nogen gange kan jeg godt lide at forstørre teksten og sidde længere fra skærmen for at undgå at blive mere nærsynet end jeg er i forvejen.