Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle

Jeg overvejer dette ophæng: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ag-thin345

I det hele taget vil jeg gerne have et ophæng med svingarm.

Der skal sidde et 55" tv i ophænget, og jeg forventer, at det skal veje 16 kg.

Vægbeslaget kan håndtere OP til 55" og kan håndtere OP til 25 kg ifølge beskrivelsen.

MEN - min bekymring er, at jeg netop har købt nyt hus, hvor de indvendige vægge er af GASBETON.

Tror I - med jeres erfaring og kyndige viden - at det er et problem eller noget at være bekymret for? Skal jeg tage mig nogle forholdsregler ud over rawplugs til vægge af gasbeton?

Tror I at det er et solidt (og holdbart) setup? Eller skal jeg holde mig til et ophæng uden svingarm?

Bedste hilsner Simon
Brugeravatar
Af hans123
Gasbeton giver ikke problemer ved ophæng.

Alle mine vægge er af gasbeton og der hænger 65" skærm samt masser af skabe .

En sving arm kræver jo god befæstigelse på væg. Syntes personligt at det er en stor skær at svinge.
Gasbeton holder ganske fint på fladskærmen, hvis du bare smider en plug i. Vi har også gasbeton i vores hus og hverken køkkenskabe eller fladskærme er faldet ned endnu...
Af Keyser
Jeg har selv en 65" plasmaskærm på 35 kg hængende på en arm der kan komme knap 90 cm ud fra væggen. Jeg brugte til at starte med rawlplugs, det endte dog med at nogle af dem røg ud af væggen da jeg var igang med at sætte det hele op, heldigvis skete der ikke noget med TV ;). Gik en tur i byggemarked og fik af en kunde der, det råd at lime gevindstænger ind i væggen. Han anbefalede mig faktisk at sætte en plade på den anden side af væggen, da han hørte detaljerne. Jeg nøjedes dog med gevindstængerne og det fungerer fint. Jeg spændte op med 6 gevindstænger i alt. Du skal dog være sikker på at stængerne passer ind i beslagets huller inden du sætter dem fast. Når først stængerne er sat fast med 2 komponent lim og det har fået lov at tørre, så rykker de sig ikke. Jeg måtte slibe beslagets huller til, da de ikke passede 100% indbyrdes. Jeg opnåede det jeg ville, men det krævede lige lidt ekstra. Nu er din skærm ikke lige så tung, så måske er det tilstrækkeligt med rawlplugs. Med en arm vil der dog komme et større træk pga. Løftestangsprincippet. Sørg for at beslag er fæstnet mange steder.
Tak for jeres inputs. Det lader ikke til, at jeg skal være så bange for at sætte det op i en gasbeton væg. Måske nøjes jeg med et ophæng med "en enkelt arm" for ikke at belaste det for meget.