Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thomaslr
Hej,

Håber i kan komme med indspark her. Jeg kigger på LG. Jeg ved dog ikke om man skal satse på SUHD eller oled. Det er to forskellige teknologier. Oled 910 kan man få til stort set sammepris som den nye 55UH850V. Dog er oled ikke 4k, og mener at det er fra 2015. Men billedet står altså rigtig fint. Det skal siges at jeg mangler at se SUHD i aktion.

Men hvad siger i til de to forskellige teknologier, og hvad skal jeg satse på? Ville i købe ældre tv pga oled teknologien?

Hilsen thomas
Af Scofield
Hej Thomas

Jeg synes jeg har fået en bedre løsning. er meget tilfreds med mit panasonic dx900.

Kommer fra et ax900. Kontrasten er rigtig god lige som på de gamle Kuro. Og rigtigt godt til at se sport og andet tv pga den gode lysstyrke. Så hvis du ikke kun ser film, dette tv måske det bedste du kan få pt. Som både kan give dig store oplevelser med vennerne til bold i en lys stue eller film. Mit tv forbrug er kun steget og alle folk som kommer siger wauv.

Behøver ikke bekymre mig om indbrændning fra oled. Panasonics farver og tvét er korrekt indstillet fra fabrikken. Og deres processor flere længer bedre end samsung og lgs men det betaler man også for. Og det er dobbelt så lysstærkt som det bedste oled. Kommer også an på ens behov. Gå ned til flere forhandlere og se hvad de alle kan tilbyde:)
Vedhæftede filer
Panasonic LED the new black :)
Panasonic LED the new black :)
DSCF0329.jpg (875.14 KiB) Vist 8991 gange
Af Thomaslr
Tak for input. Panasonic ser ikke helt tosset ud. Men budget er på max 14000. Skal bruge to tv så måske kan der handles lidt. Jeg kan se der er et panasonic center på roskildevej i københavn. Dem vil jeg kontakte idag.

Hilsen thomas
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mht. "SUHD" så kan skal du nok holde for øje, at Samsung har en del forskellige modeller at vælge fra. SUHD er som sådan ikke en skærmteknologi. Det er LCD-teknologi med lidt klodser bygget ovenpå. Så altså samme teknologi som topmodellerne fra Panasonic, Sony m.fl.

Hvis du vælger Samsung, så vær opmærksom på, at JSxxxx = 2015, mens KSxxxx = 2016. KS-modellerne er på vej ud i butikkerne netop nu. Kun JS9505 og KS9505 har bagbelyst LED, ligesom Panasonic DX900. De andre har sidebelyst LED. Vi skulle få KS8005 ind til test meget snart, men generelt kan man sige, at sidebelyst LED har ret svært ved at matche OLED, så du skal nok nærmere op i JS9505 eller KS9505 og så kommer du over budgettet. Omvendt må du jo nøjes med HD-opløsning på OLED indenfor budgettet.
Af PeterD
Utroligt hvad Samsung kan slippe af sted med!! O_O

Håber snart Ombudsmanden tager fat i deres lidt for "kreative reklamer".. O_O ..
Nå..Anyway:

SHD er, skåret ind til benet, KUN et LCD TV tilsat lidt glimmer og glamour..

LG's ( og Panasonic) OLED er ifølge test flere klasser bedre på det rent visuelle..

At OLED så ikke et 100% perfekt endnu
, er så hvad det er..
Af bentpetersson
PeterD. Kan vi få et link til denne klassificering? Jeg husker ikke at have se en sådan opdeling. Og så endog flere klasser. Det lyder interessant.

(Du skriver: LG's ( og Panasonic) OLED er ifølge test flere klasser bedre på det rent visuelle..)
Af Dr. Krieger
Jeg ville bestemt overveje oled, men vær sikker på at du kan undvære 4k, hvilket ikke er noget man vil mangle hvis man bare ser alm film og tv (afhængigt af størrelsen)

Der er ingen fare for "indbrændning" som "scofield" kalder det, mere end andre mærker og teknologier XD
Af MickDK
Jeg irriteres faktisk også af Samsungs forsøg på at sælge SUHD som "ny teknologi".

I mit hoved er det kun LCD teknikkens sidste krampetrækninger - smart iscenesat af deres markentingsafdeling som noget der kan hamle op med OLED. Det kan det muligvis også på visse punkter, men een ting SUHD ikke kan er et at styre individuelle pixels og levere uendelig kontrast.

Det morsomme er så at Samsung i deres Galaxy mobil/tablet serie fremhæver deres OLED mobilpaneler som det bedste. Hvorfor mon de ikke satser på den "nye" SUHD teknik her hvis den er OLED overlegen?

Reklamer = løgn forklædt som sandhed. Det gælder alle mærker, Samsung, Panasonic, LG.... hvis man ikke indser dette er man fanboy/girl. Det giver ingen mening af anvende Samsungs egne påstande som argumenter.

Ejer af et stk Samsung TV + et stk LG TV - og jeg ved udmærket godt hvad jeg bruger 99.9% af tiden :)
Af Grandahl
Du har fuldstændig ret MickDK og også PeterD noget hen af vejen.

Samsung smører tykt på, det er virkelig ævl. Det sker dog everyday og alle steder. Bilhandleren der altid mener hans biler er de bedste og mest pålidelige, Ejendomsmægleren der vil sælge faldefærdige huse som håndværkertilbud, vandudsigt foregår med en kikkert osv osv.

Man ved det, og må altid tage sine forholdsregler, tage det med et gram salt om man vil.

Go Søndag.
Af bentpetersson
Ingen kan og må være i tvivl om, at jeg mener, at OLED er bedre end LED. Jeg er også enig i reklamediskussionen.
Jeg bryder mig ikke forherligelse af et bestemt fabrik eller model, med mindre at man kan dokumentere det. Heller ikke det modsatte.
Det, jeg gerne tager fat på, er diskussionen om moral og etik. Og det er her, at een person træder ved siden af i manglende respekt overfor andre.
Så det er i bund og grund heller ikke et spørgsmål om bestemte personer, men om hvordan dette forum har nogle uskrevne regler, idet regler mig bekendt ikke findes, men tolkes efter bedste evne.
Måske var det en ide at sætte et par regler op, så moderator og bruger nogenlunde kender til, hvordan man må og bør opføre sig. Det er derfor en yderst vigtig diskussion.
Af MPoulsen
Dr. Krieger skrev:
Der er ingen fare for "indbrændning" som "scofield" kalder det, mere end andre mærker og teknologier XD
Jeg returnerede udelukkende EG910v pga. midlertidigt "burn in". Jeg ville sindsygt gerne have beholdt det, da farverne er vildt gode. Efter at have ladet min PC stå i ca. 10 minutter med et browservindue åbent, kunne jeg se mine google chrome faner og lidt af browser rammen hver gang skærmen var meget mørk eller sort i ca. 1 time. Jeg prøvede for "testens" skyld at lade et billede stå i 30-40 min. og der gik knap 4 timer inden det var helt væk. Da jeg bruger min computer som "smart tv" var jeg derfor så bange for burn in at jeg leverede det tilbage.

Til gengæld havde jeg Samsung 55JS8505 i lidt over en uge og der var ingen problemer med burn in overhovedet. Det har jeg heller aldrig oplevet på mit ca. 8-9 år gamle LCD TV, på trods af at den har stået stille mange timer ind i mellem.

Om jeg er en pylderrøv skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil ikke risikere noget med et TV til 10k+.

Hvis du sjældent har noget stillestående på skærmen, så vælg OLED fremfor SUHD, UHD whatever. 4k var for mig ligegyldig. Jeg kunne stort set ikke se forskel på fullHD og 4k på 2½ meters afstand, men havde måske en meget meget lille fornemmelse af at 4k var skarpere (muligvis indbildning :D ).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OLED - og alle andre teknologier, hvor lyset skabes i hver enkelt pixel - vil være disponeret for burn-in og det kommer man nok aldrig helt udenom. Det vil helt klart blive bedre generation for generation, men ligesom med plasma-skærmene i sin tid, så vil det altid ligge og lure. Jeg så ikke retention på E6'eren, som også har fået en del andre udvaskningspeogrammer indbygget, som kører når TVet er slukket.

LCD derimod vil ikke være disponeret for burn-in på samme måde, selvom du faktisk godt kan få ødelagt TFT'erne, så de ikke vil "glemme" billedet igen. Er der nogen af jer, der har en ældre iPad, så vil I måske kunne se Safari være brændt fast på skærmen. Mine forældres gamle 2'er havde det.
Af bentpetersson
Torben Rasmussen skrev:OLED - og alle andre teknologier, hvor lyset skabes i hver enkelt pixel - vil være disponeret for burn-in og det kommer man nok aldrig helt udenom. Det vil helt klart blive bedre generation for generation, men ligesom med plasma-skærmene i sin tid, så vil det altid ligge og lure. Jeg så ikke retention på E6'eren, som også har fået en del andre udvaskningspeogrammer indbygget, som kører når TVet er slukket.

LCD derimod vil ikke være disponeret for burn-in på samme måde, selvom du faktisk godt kan få ødelagt TFT'erne, så de ikke vil "glemme" billedet igen. Er der nogen af jer, der har en ældre iPad, så vil I måske kunne se Safari være brændt fast på skærmen. Mine forældres gamle 2'er havde det.
Er det kun bagbelyste, der har problemet som du indleder med, eller gælder det også sidebelyste?