Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jesper1983
Hej folkens

Fruen og jeg har bestilt et lg 55UH750V i Elgiganten, og sælgeren sagde at det kan køre hdr og alt det der, og det lyder jo meget fint, men så kikke jeg lige herinde på lg's 2016 modeller og ser til min undren at 750 ikke kan gengive hdr indhold? Kan nogen bekræfte at det er korrekt? Og at lg uh770v kan gengive hdr? For så skal jeg hvertfald i Elgiganten igen inden tv'et kommer og give dem en skideballe.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Hej Jesper

Jeg har i sidste uge været ude hos en kunde for at kalibrere netop en LG UH750V og han havde også købt sit i Elgiganten.

Han fortalte at sælgerens vigtigste argument og som han lagde mest vægt på ,netop var at LG UH750V kunne vise HDR og at han derfor skulle købe denne skærm på grund af de flotte farver osv.

Men virkeligheden er ikke overraskende en anden, LG UH750V har ikke hardwaren til at gengive HDR som det er tiltænkt, skærmen kan tage imod og forstå HDR formatet, men skærmen kan ikke gengive det.
Desuden skulle disse M+ paneler ikke gøre noget godt for skærmen hvis du ser 4K indhold.

Så jeg vil sige at i også dit tilfælde burde Elgiganten få en over nakken, det er sælger snak i aller værste stil !

Det samme gør sig også i høj grad gældende når de forsøger at sælge deres klargøring/kalibrering ! Alene det at kunderne ikke får en kalibrerings rapport med hjem når de har betalt for en "kalibrering" er under al kritik.

Men det skyldes naturligvis at de ikke laver en rigtig kalibrering, men blot indtaster værdierne fra en kalibrering af en tilsvarende model.

Jeg har set utallige af eksempler på dette og kan kun fraråde folk at købe denne "service ydelse"
Af Jesper1983
Tænkte nok at det jeg læste herinde passede

Hvor er det dog træls at Elgiganten prøver på at snyde deres kunder, har også oplevet det i andre elektronik butikker, men heldigvis er jeg en af dem som researcher en del, men hvad med dem som ikke gør? De bliver jo røvrendt totalt.

Men kan en 770v så godt klare hdr? Kan se inde på lg's egen side at 750 har hdr Pro mens 770 har hdr super og kan se at der faktisk kun er 1000 kr til forskel fra 750 til 770
Af Supergris
HDR giver ikke rigtigt mening, alligevel, med mindre, der er tale om en OLED, så det er ikke derfor, du burde vælge skærmen...
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Ja de er rigtig stride på det punkt !

Men LG er sku også halv tarvelige på det punkt angående HDR, på deres side skriver de under specifikationer enten HDR Pro eller HDR Super og der er jo så tale om at HDR Pro så kun er HDR processering, hvorimod skærme med HDR Super godt kan gengive HDR, dog ikke optimalt, da der stadig er tale om kantbelyste paneler.

Som Supergris skriver så skal man altså op i OLED for at det virkelig giver mening.
Af PeterD
Blackspot4200 skrev:Ja de er rigtig stride på det punkt !

Men LG er sku også halv tarvelige på det punkt angående HDR, på deres side skriver de under specifikationer enten HDR Pro eller HDR Super og der er jo så tale om at HDR Pro så kun er HDR processering, hvorimod skærme med HDR Super godt kan gengive HDR, dog ikke optimalt, da der stadig er tale om kantbelyste paneler.

Som Supergris skriver så skal man altså op i OLED for at det virkelig giver mening.
Så alle disse opdaterede 2016 LCD skærme fra LG, Sony, Samsung etc. "Nu med HDR understøttelse" er mildest talt, bare "Fis I En Hornlygte", eller...??

O-O
Af Jesper1983
Valgte den egentlig fordi jeg godt kan lide lg's menu system, fjernbetjening har det nyeste styre system med flash osv. Overvejede at købe en 2015 model, men sælger kunne ikke svare på om der ville komme en Update til Android 3.0 og så tænkte jeg at de par 1000 var ok givet ud når der nu også var hdr (hvilket der så alligevel ikke er)
Af Jesper1983
Er 11.000 kr for en 750 så helt hen i hegnet? Jeg er lidt kost nu hehe men kan da heldigvis først få tv'et den 23 da de solgte de første hurtigt, har dog smidt 2000 i depositum
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Forståeligt nok, det er da også nogle super skærme de laver, men altså hvis du så købte UH770V så får du jo HDR Super, altså vil skærmen godt kunne gengive HDR, muligvis ikke optimalt, men der vil helt sikket være en synlig forbedring i forhold til ikke HDR materiale.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
Jesper1983 skrev:Er 11.000 kr for en 750 så helt hen i hegnet? Jeg er lidt kost nu hehe men kan da heldigvis først få tv'et den 23 da de solgte de første hurtigt, har dog smidt 2000 i depositum
Næ, men jeg er overbevist om at de 1000 kr. Du skal give ekstra for UH770V er rigtig godt givet ud.
Af Dr. Krieger
Ja gi dem en skideballe XD jeg vil foreslå du finder et TV uden HDR, da du kommer til at spare penge eller bare får et bedre TV til de samme penge. HDR er mere marketing end det er noget nyt XD
Samt ingen satser på HDR materiale endnu, og kommer ikke hurtigt heller. se bare på 4K materiale, det er kun lige begyndt stille og roligt.
Men anyway håber du får dem ordnet... jeg mener det! ordnet, og får et TV du bliver glad for ^^
(måske skulle menu systemet ikke være grundlag for et køb dog)
Af mbm
Mener du skal op i UH850 eller UH950 for at få HDR.
Men igen det giver stadig ikke meget mening i forhold til OLED.