Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tole
Hej

Har været på udkig efter et nyt tv og efter megen tid med læsning på forum har jeg været ude og købe et sony 55" x8505c.
Må indrømme jeg blev noget skuffet over hvor lidt man skal rykke til siden før sortniveauet/kontrasten blev påvirket. Sofaen er 3 m fra tv'et og hvis man bare kommer 1m til siden fra midten kan det ses at billedet bliver dårligere.
Ved det er et kompromis med va paneler, men kan det virkelig passe de er så følsomme over for betragningsvinkler? Det er svært at opleve i en butik da det lettest kan opleves i et mørkt rum. Mit spørgsmål går på om det vil være det samme for alle va paneler? Ved et tv med ips panel vil afhjælpe det problem, men så går det jo ud over sortniveauet :-( og ja, oled er stadig for dyrt...
Af mbm
Det er også min oplevelse med VA paneler.
Har haft samme sony og et philips 7600.
De blev begge returneret.
Sonyen er meget rost. Dette fatter jeg ikke helt, og hvad nytter det t billede er flot når man ser på det helt lige fra, men hvis man så bare rykker en plads i sofaen bliver farver, lys etc helt udvasket.

Nu har jeg lige fået et LG 65UH850 dette tv er med IPS panel. Jeg synes Det er klart de andre overlegent.

At sortniveauet er dårligere på IPS har vi alle jo LÆST om. Det passer sikkert også, men sort er glimrende på LGen og da slet ikke noget jeg ville bekymre mig om.

Mit råd er at kig efter noget med IPS hvis du ikke har råd til OLED.
Brugeravatar
Af hans123
VA paneler har smalle vinkler. Men bedst sort.

ISP noget bredre men også noget ringere sort niveau.

Prøv at læse lidt i testene her på siden.

Kommer man til at sidde skævt for tv, så er isp paneler det rigtige
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo et kompromis. Her på sitet er vi anmeldere ret enige om hvad vi helst vil ofre, men det fremgår nok tydeligt af vores anmeldelser.

Men det burde nu ikke komme som en overraskelse, at betragtningsvinklerne er et issue. Vi gør opmærksom på det konstant.
Af mbm
Jeg tror bare mange er blevet skræmt af alt det der skrives på nettet omkring at IPS skulle have "dårlig° sort.
Mig selv inklusiv.
Jeg var i hvert fald ked. Af de to VA paneler jeg havde hjemme.
Mine øjne oplever ikke sort skulle være dårligere med Dette IPS jeg har nu.
Og er sort noget man måler eller ser?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er noget man ser! Hvis du altid sidder i et meget oplyst lokale så er det ikke et stort problem, men i mørke omgivelser er IPS altså ikke velegnet. Tag og sammenlign mine anmeldelser af Sony X85C og X90C fra sidste år. Der er billeder af sortniveauet skudt med samme eksponeringstid.
Af mbm
Mine indlæg var egentlig ment som input til trådstarter, at han kunne se på IPS, da jeg netop også underede mig over hvor pivringe VA panelerne er.
Sort på LG 65UH850 er fint.

Dette er min personlige mening og der ligger intet testudstyr bag Mine udtalelser.
Af tole
Tak for input.
Vidste godt det var svagheden af va panelet, men er alligevel overrasket over at skærmen er så følsom over for betragtningsvinklen. Sidder man 3 m væk er det jo nærmest kun 1 person som får optimal billedkvalitet, medmindre man sidder omklamrende tæt :-)
Kommer fra en snart 9 år gammel plasma skærm som ikke har denne begrænsning, så havde nok regnet med at begrænsningen ved va paneler ikke skulle være så markant.
En god sammenligning af sortniveau på de to tests Torben, tak. Har også set lidt video på min pc med ips skærm (7år gammel) og kan godt se at sortniveauet ikke er helt så godt.
En IPS skærm kunne være en mulighed, men ville bare ikke orke at skulle returnere den, hvis det viser sig jeg bliver utilfreds.
Kan være jeg bare skal beholde mit gamle tv lidt endnu- det virker i øvrigt upåklageligt, men kunne bare godt tænke mig noget større end 42" :-)
Af mbm
Jeg ville uden tvivl beholde indtil OLED er faldet i pris.
Mit plasma gik itu for et par måneder siden, og Det har været et helvede at finde et nyt. Købe, returnere og alt det bøvl det indebærer.
Nu har jeg så fået et LG som langt fra er perfekt og slet ikke noget der bør koste 20.000 kr. Men sådan er tv markedet desværre.
Så kan kun sige vent.
Af lunddal
Torben Rasmussen skrev:Det er noget man ser! Hvis du altid sidder i et meget oplyst lokale så er det ikke et stort problem, men i mørke omgivelser er IPS altså ikke velegnet.
Jeg har lagt mærke til, at jeres kalibrerede indstillinger i tests i mine øjne har baggrundbelysning sat meget lavt (nu kender jeg kun skalaen for Panasonic og det jeg kan sammenligne med).

Skyldes det, at I kalibrerer i et meget mørkt lokale?

Mht. IPS og VA, så er det som sagt absolut synligt med sortniveau, jo mørkere lokalet bliver, men i vores tilfælde, er det klart at foretrække frem for en snæver betragtningsvinkel i vores stue.

Et ordentligt OLED til en ordentlig pris kan ikke komme hurtigt nok :)
Af mbm
Dette undrer også mig.
Billedet er alt for mørkt til min smag.
Jeg banker baggrundslys på max. Det giver virkelig noget kraft.
Af donoester
Det er min erfaring at ikke alle VA-paneler er født ens, hvilket tests på flatpanels også burde indikere. For eksempel ser det ud til at stå grelt til med eksempelvis Pana DX900. Måske er der en teknisk sammenhæng mellem betragtningvinkel og kontrast midtfor (?)

Jeg valgte også et TV med IPS (CX750). Hvis jeg i forvejen sidder i total mørke, så er hvid ved mindste lysstyrke 82 cd/m2 og skærer en smule i øjnene, mens sort er 0.06 cd/m2 og al automatisk håndtering af belysning er deaktiveret. Det er virkeligt intet problem. Men det skyldes nok nærmere, at jeg har været heldig at få et eksemplar uden nogen form for banding/clouding/bleeding. Det tror jeg, jeg ville irritere mig meget mere over, da man hele tiden ville lade sig distrahere af nogle bestemte områder af skærmen.

Men mit råd ville også være at leve med det indtil OLED kommer ned i fornuftig pris, uden man skal være heldig for at finde noget uden en eller anden form for issues og risikere at ombytte efter forhandlerens goodwill. Og så vil det være rart med et alternativ til LG, men det er jo heldigvis en smagssag. :)
Af thg
Kunne man ik overveje i tests at kalibrere både til aften brug og dags brug? Og/eller måske et kompromis "allround" - for det er vel de færreste der kun ser tv i 100% mørke og man bør vel derfor vælge et kompromis som passer til alle forhold.