Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

bentpetersson skrev:Så vidt jeg husker har en af testpersonerne her fra flatpanels på et tidspunkt skrevet, at alle TV lider af microstuttering. Jeg har dog ikke set fænomenet på mit, men jeg tror, at det oftest sker i forbindelse med spil.
Micro-stutter på Samsung kan observeres på alle signalkilder. Det er i spilprofilen at du undgår det.
MPoulsen skrev:Det bliver højest sandsynligt et Sony 55x8505c jeg skal have hjem på prøve. Da jeg ikke har haft smart TV og heller ikke har fulgt udviklingen i mange år, er jeg lidt interesseret i hvor mange år der plejer at komme opdateringer til smart TV delen? Det er selvfølgelig forskelligt fra mærke til mærke, men kan man regne med 1-2 år eller er det mere ala 4-8 år?
Regn med 1-2 år frem for 4-8. Android er godt nok det samme på alle de TV, som bruger det, men det er ikke Google der skubber opdateringerne ud, ligesom de eks. kan gøre på de tables og telefoner de selv får deres navn på. Det er stadig op til producenten, at tillade en given model at få den nyeste version af Android og efterhånden, som de tilføjer nye features på de forskellige TV, så vil der nok være nogen der bliver udeladt. Den første generation af Android-TV har fået RET mange opdateringer, fordi der har været en del bugs at luse ud i. Den næste store opdatering er Android 6.0, som kommer til både 2015 og 2016-modellerne. Derfra ved vi ikke ret meget om roadmap.

Processoren i Sonys 2016-serie er dog den samme som i 2015, så det skal nok relatere til HDR mv. hvis der er features der gør, at man ikke vil opdatere en model fra 2015, for set på ren regnekraft, så bør begge generationer kunne trække de samme opdateringer.
Torben. Så vidt jeg også husker, regner du microstuttering som et softwareproblem, der kan løses med ny firmware. Er det så ikke en overfortolkning af problemet, når fx Sony haft så mange andre problemer, hvor brugeren må vente med at få løst problemerne?

Så vil stuttering jo også blive løst for alle fabrikater
PeterD skrev:Har du fået X8505C hjem (måske på prøve?) så du kan se det i hjemlige omgivelser?
Jeg er stadig i overvejelsesfasen og læser på livet løs om forskellige modeller og er stadig meget i tvivl. Fona er som de fleste steder ved at lukke i byen jeg bor i, så nærmeste elektronik butik ligger ca. 100 km. væk. Jeg vælger nok at køre forbi og samle et par modeller op i elgiganten eller lignende når jeg får tiden til det.

Jeg kunne måske også finde på at vente nogle måneder til jeg har et større budget og købe en topmodel eller bedre OLED end EG910v.
bentpetersson skrev:Torben. Så vidt jeg også husker, regner du microstuttering som et softwareproblem, der kan løses med ny firmware. Er det så ikke en overfortolkning af problemet, når fx Sony haft så mange andre problemer, hvor brugeren må vente med at få løst problemerne?

Så vil stuttering jo også blive løst for alle fabrikater
Samsung har haft problemet i mindst 5 sæsoner. Mine forældres D8005 har problemet, så nej, jeg forventer ikke, at det løses.
Jeg kørte en tur i Elgiganten i går, havde en harddisk med forskellige testklip med og en bunke forskellige opsætninger til de modeller jeg var interesseret i. Efter nogle timers kikkeri, bestemte jeg mig for at tage LG 55EG910V med hjem på prøve (det var på weekendudsalg til 11.111kr.) Jeg testede løs da jeg kom hjem, så en film og er meget imponeret over skærmen. Det eneste minus jeg er stødt på indtil videre, er lysstyrken ved helt lyse/hvid billeder. Jeg regner helt bestemt med at beholde den :-) Tak for hjælpen.
mbm skrev:Men synes bare de er meget hakkende i billedet. Er det ikke noget du oplever?
Ved f.eks. panorering i film, hakker det. Det synes jeg dog at jeg oplever på alle de skærme jeg har kigget på, men OLED'en hakker nok lidt mere end de fleste LCD'er. Det generer mig ikke så meget, da jeg er vandt til det fra mit gamle TV hvor det var meget værer.

Det jeg tilgengæld ikke har kunnet klare, er tilfældig stutter/lag hist og her, der synes jeg ikke umiddelbart jeg er stødt på problemer med LG'en. Det var der dog på det Samsung js8005 jeg kiggede på til at starte med.
Update: Jeg returnerede OLED'en. Der kom meget let midlertidigt burn in, der varede 1-3 timer. Jeg turde ikke satse på at det ikke blev permanent ved længere tids brug. Derudover var jeg ikke helt tilfreds med lyse/hvide billeder, som f.eks. snelandskaber der blev grå og så var der også en del motion judder (de sidste to punkter til at leve med). Farverne var til gengæld lige i skabet og jeg kommer til at savne det.

Jeg overbevidste desværre mig selv om at Samsung 55js8505 ikke havde random judder da jeg prøvede at kalibrere og afprøve mine egne testklip i butikken. Det var den model jeg syntes havde de bedste farver i LED segmentet og jeg tog det med hjem. Jeg fortrød allerede valget om aftenen, da jeg så en film og ikke kunne koncentrere mig pga. voldsom motion judder og ikke mindst et random judder/lag ca. hvert 30-40 sekund. Med alle gimmics slået fra og automotion gået igennem fra ende til anden, kan jeg konstatere at motion judder kan blive nogenlunde og svarer til mit 8 år gamle TV (det er vel pga. de lave hz alt er optaget i?). Til gengæld er der intet at gøre ved det lag der kommer ind i mellem og det må der bare ikke være på et TV til 10k efter min mening.

I løbet af weekenden tager jeg i Elgiganten og bytter denne model også. Jeg overvejer lidt om jeg skal vente 8 år mere og se om der sker nævneværdig forbedringer på markedet. Eller om jeg skal prøve Sony'et, som jeg ikke rigtig kunne få indstillet til min egen smag. Samsung, OLED, philips er udelukket. Panasonic er for dyrt i elgiganten og jeg vil have mulighed for at kunne returnere det uden at sende det. LG's almindelige LED TV-modeller har jeg meget svært ved at finde rundt i, men måske der er en god model blandt? Jeg ved godt de har IPS panel, men det Samsung jeg har stående pt, kan i hvert fald ikke bryste sig af et godt sortniveau, så mon det er så galt igen med IPS?