Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
Hej,

Rasmus har taget et billede der viser det kanon godt hvor dårlig LCD/LED/OLED er i forhold til Plasma.
http://www.flatpanels.dk/billeder/philips2016oled-2.jpg
Husene i baggrund er kniv skarpe men toget hold op det er ikke til at holde ud at se på - døre, vinduer og undervognen på toget lægger man meget mærke til hvor Uskrapt det er. Sådan noget så jeg aldrig på min gamle Panasonic PZ80 Plasma.

Jeg vil have Plasma i 4K HDR - desværre må det forblive en drøm som aldrig bliver virkelighed, øv.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Noget man kan tilføje til historien er, at OLED-paneler i dag drives ligesom LCD-paneler. Vha. sample-and-hold-princippet, hvor billedet kun opdateres, når billedindholdet rent faktisk skiftes. På plasma tegnede man hele tiden - mange gange i sekundet - nyt billede. Fordelen ved førstnævnte er mere rolige billeder, der ikke flimrer. Fordelen ved sidstnævnte er bedre gengivelse af bevægelse fordi man hele tiden "nulstiller" billedet. Omvendt flimrer plasma.

Potentielt kan man godt drive et OLED-panel ligesom man gjorde med plasma eller inkorporere visse løsninger, der minimerer problemet, men så længe det er LG.Display, der producerer OLED, bliver man nok ved med at drive dem som LCD. Det er også nødvendigt til f.eks. PC-brug og mobiler.

En anden vej fremad er at hæve billedfrekvensen i indholdet og kameraer. Til f.eks. 60 billeder per sekund eller endda 120 billeder på sekund. Så kommer man ud over mange af de udfordringer vi har i dag med slørede og hakkende billeder. Branchen kalder det HFR (high frame rate) og det er næste generation efter først 4K og nu HDR (high dynamic range).

Personligt er jeg ret begejstret for HFR :)
Af Turbo
Kanon godt svar :thumbs up:

Har set de har skudt den første film i 120 FPS (din nyhed hehe).

Hvad sker der med vores TV og blu ray afspiller i dag hvis de får en film skudt i 120 FPS, kan de klare det?
Af Turbo
Det var den formodning jeg havde da de kun understøtter op til 60 Hz.

Man må håbe der bliver lavet en 24/60/120 FPS afspiller der understøtter 24 Hz (ved 24 Hz film), 60 Hz og 120 Hz output ved alle formater - ellers bliver det en dyr fornøjelse hvis man skal skifte både afspiller og TV igen om 3-5 år, men det er jo nok noget producenterne ville kunne lide.
Af Turbo
Bliver spændende at se hvordan en 120 FPS film kommer til at se ud på et 60 Hz input TV og hvor meget øjet kan nå at opfange at hvert andet billede mangler. Alternativt vil være at købe et nyt TV igen der understøtter 120 Hz input.

Det kommer nok snart når den første film i 120 FPS er blevet skudt.

De kan måske opdater HDMI 2.0a til 2.1 via firmware, men det giver ikke ekstra båndbredde.

Det er vel dem du har kikket på https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI og Philips HDR White Paper http://www.flatpanelshd.com/downloads/p ... _paper.pdf ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja det er fra Philips whitepaper, at jeg har det om HDMI 2.1. Jeg skrev en artikel om det for lidt tid tilbage.

Det seneste jeg har hørt er, at både Philips og Dolby's løsninger til dynamisk metadata vil blive implementere i fremtidige HDMI-revisioner. I dag bruger man statisk metadata til HDR.
Af MickDK
Turbo skrev:Hej,

Rasmus har taget et billede der viser det kanon godt hvor dårlig LCD/LED/OLED er i forhold til Plasma.
http://www.flatpanels.dk/billeder/philips2016oled-2.jpg
Husene i baggrund er kniv skarpe men toget hold op det er ikke til at holde ud at se på - døre, vinduer og undervognen på toget lægger man meget mærke til hvor Uskrapt det er. Sådan noget så jeg aldrig på min gamle Panasonic PZ80 Plasma.

Jeg vil have Plasma i 4K HDR - desværre må det forblive en drøm som aldrig bliver virkelighed, øv.
For mig giver det ingen mening af bedømme bevægelse ved at kikke på individuelle frames. Og i det eksemplet der linkes til kan jeg ikke se nogen forskel mht slør.

Og hvad antal billeder/sek er det forresten? Det har også en vis indflydelse.

Skal jeg vælge imellem lidt slør i hurtige bevægeeser og plasma flimmre vil jeg altid vælge førstnævnte. Selv mit KURO havde plasmaflimmer og det var temmeligt irriterende. Så hellere lidt mindre opløsning ifbm bevægelse.

BFI (black frame insertion) kan min gamerskærm godt lave, men det er forfærdeligt at se på.

Ingen tvivl om at BFI vil være en god ide, men vi skal en hel del højere op så det ikke bemærkes. Ved 120hz og højere tror jeg på det kunne være OK, men der er vi ikke lige med det samme :)
Af Turbo
Min PZ80 kørte 100 Hz, der ser du ikke noget flimmer - kun hvis du optager det (video optagelse).
På ALLE LCD/LED/OLED ser jeg det slør som billedet viser.

Jeg går ud fra at din Kuro også kørte 100 Hz og du ikke havde stillet den på 72 Hz eller 75 Hz.

Ved 50 Hz (måske også ved 72 og 75 Hz) er det rigtigt at der er flimmer som din bevished opfanger :)
Af MickDK
Jeg kan se plasma flimmer ved 100hz. Af en eller anden grund er det mere tydeligt end ved CRT hvor jeg kunne leve med 85hz (men så heller ikke mindre).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis I ikke lægger mærke til flimmer på plasma normalt, så prøv for sjov at betragt jeres plasma-tv ud af øjenkrogen. Øjets periferi registrerer bedre højfrekvent flimmer.

Det virker som om, at der er stor forskel på i hvilken grad forskellige personer opfatter flimmer på plasma. Nogen har intet imod det (mig selv inklusiv), andre ser det med det samme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som Rasmus skriver, så har vores øjne to sæt celler, hvor det ene sæt er godt til farve (dem der sidder "lige for") og det andet sæt er godt til lys (dem der kigger mod siden). De lysfølsomme er dem der fanger flimmer og som sørger for at du kan se en smule om natten, hvilket er grunden til at du ikke kan se farver når det er mørkt. Så hvis man sætter eks. en hvidt skærmbillede på og fokuserer på noget ved siden af skærmen, så vil man primært bruge de lysfølsomme celler til at se skærmen med.
Af JesperAndersen
Torben Rasmussen skrev:Som Rasmus skriver, så har vores øjne to sæt celler, hvor det ene sæt er godt til farve (dem der sidder "lige for") og det andet sæt er godt til lys (dem der kigger mod siden). De lysfølsomme er dem der fanger flimmer og som sørger for at du kan se en smule om natten, hvilket er grunden til at du ikke kan se farver når det er mørkt. Så hvis man sætter eks. en hvidt skærmbillede på og fokuserer på noget ved siden af skærmen, så vil man primært bruge de lysfølsomme celler til at se skærmen med.
- det vidste jeg ikke. Interessant viden..