Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lindberg47
Hvordan kan det være at det kun er LG, som kan lave billige OLED-tv? At de kan lave en 55" EG910V til ca 10.000 kr. er jo langt billigere end hvad andre producenter af OLED kan levere.
Af lennon
Øhh. . Hvilke producenter ? . Det er vel kun Panasonic der har lavet et enkelt high-end produkt baseret på OLED ( og vist kun til Europa) . Ellers er LG indtil videre helt alene om teknologien - til TV .
Af Turbo
Lidt mærkeligt Philips halter så meget efter i produktionen nu mht. skærm panel. For 20-30 år siden var 90-95% af alle billederør i CRT TV Philips billederør, hehe.
Brugeravatar
Af BlueFox
Turbo skrev:Lidt mærkeligt Philips halter så meget efter i produktionen nu mht. skærm panel. For 20-30 år siden var 90-95% af alle billederør i CRT TV Philips billederør, hehe.
Rolig nu!
For 20-30 år siden var der KÆMPE afgifter på fjernsyn produceret uden for Europa. Sony lavede en fabrik i Wales for at undgå den afgift og Panasonic lavede en i Tyskland.
Og der var sagtme mange i min omgangskreds der havde et Trinitron billedrør. Selv havde jeg et Panasonic rør.
Havde du skrevet 50% i Europa, havde du nok haft ret, men Philips var ikke i nærheden af 90%.
Af Turbo
BlueFox, jeg taler på verdens plan og det var faktisk 90-95%.
Da jeg for over 30 år siden arbejdede som radiomekaniker var det kun Sony vi fik til rep som ikke havde Philips billedrør i - Sony havde deres eget Trinitron som du skriver og Sony TV var der ikke ret mange af den gang ;)
Brugeravatar
Af BlueFox
Så har I åbenbart ikke haft fjernsyn fra Panasonic, Casio, JVC, Sanyo, Samsung, GoldStar (nok kun computerskærme) til reparation, samt Sony.
Men denne tråd handler jo altså om LG Oled, så slut herfra om CRT skærme.
Af Turbo
BlueFox, for at tage det sidste først, så var det dig der startede med at komme med en forkert kommentar til min kommentar ang. Philips halter en hel del efter nu mht. skærm panel i forhold hvad de gjorde for år tilbage i billedrør og CRT TV...

Det der blev lavet mest af den gang var bl.a. B&O, Grundig, ITT osv osv osv og også Philips - mange af gangene var det højspændingen der var gået... Så hed det ny trafo og de 2 rør i højspændingen for at der kom billede på det Philips billedrør igen der sad i dem... Der skulle man huske når man havde taget højspændings proppen ud at kortslutte højspændingen på billedrøret til stel hvis man ville undgå et rap over fingrene på 25-26k volt... Jeg har set rigtig mange billedrør på rigtig mange forskellige modeller bagfra...

PC monitor var der ikke ret mange af den gang og slet ikke i farver, de var monokrom de få der var...

EDIT: Det kan godt være der skulle have stået 30-35 år og ikke 20-30 år...
Af pdj1974
Jeg kan også kun finde dem ved Elgiganten, og deres priser bliver mere og mere underlige. Ud over de problemer jeg har nævnt med 55", så rabler det nu også med priserne for deres 65":

65EF950 til 56.000
66B6 til 55.000 (vejl. salgspris ifølge LG: 45.000)
65E6 til 60.000

E6'eren ser rigtig ud, men de to andre er forhåbentlig helt i skoven.
Af flatnesdam
Næsten alle Elgigantens danske priser er helt ude i skoven, sammenlignet med deres priser i Finland.

Eksempelvis koster 65E6V 5299 euro i Finland (knap 40.000 kr.). Det kan altså betale sig at rejse på ferie i Finland og tage et TV med hjem og stadig spare penge i forhold til de danske priser.
Af Turbo
flatnesdam skrev:Næsten alle Elgigantens danske priser er helt ude i skoven, sammenlignet med deres priser i Finland.
Eller Sverige.

Da jeg for få måneder siden kikkede efter et 55EF950V stod det til 38k i Danmark - i Elgiganten i Sverige kunne det fås for 30k skr. hvilket svare til 24k dr.
Jeg var lidt heldig, da jeg havde brug for det havde de weekend tilbud på det til 25k - for ca. 2 uger siden satte de prisen på det ned til 28k i Danmark.

Lige over på den anden side af broen ligger der 7 stk. Elgigant i og omkring Malmø.

For de dyre TV kan det godt betale sig at kikke på Finske eller Svenske Elgigant's HP og evt. købe det via nettet - har man problemer, indlevere man det bare i en Elgigant her i Danmark.
Af pdj1974
I Sverige koster 55B6 kun 34.990 SEK, dvs. 28.100 DKK, mod 37.999 DKK i DK !!!
De øvrige 2016 modeller har stort set identiske priser.
Men deres webshop leverer kun til Sverige, og man kan ikke engang bestille til afhentning i deres butikker.
Dvs. man bliver nød til at vente på at den kommer på lager, og så tage chancen. Sgu lidt langt, når man kommer fra Nordjylland :-(
Har LG's OLED samme krav til transport, som LED og Plasma, at det skal ske oprejst? Så skal jeg vist have gang i stiksaven for at der bliver plads i Golf'en :-)
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 203