Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Tænkte vi kunne have en tråd kun vedr. HDR.
Min interesse er stor for at finde ud af hvad der er godt og skidt.

Jeg var i El giganten som havde fået de første 2016 tv op. Dog kun LG indtil videre.
Så stod og legede med HDR via en USB disk jeg havde med.
Skærmene gik selv over i HDR tilstanden så det var jo ok, men billedet var alt for mørkt.
Problemet var så som jeg kunne se at kontrast, lys etc. Var på max så det var ikke muligt at skrue højere op.
Dvs skærmen var jo slet ikke god nok til HDR.
Det andet problem var at man ikke kunne vælge en normal billedprofil uden HDR.
Jeg kunne i hvert fald ikke finde det.

Hvordan sikre man sig dog at et HDR tv kan afspille HDR ordentligt?
Brugeravatar
Af hans123
Har set HDR på Panasonic DX900.

Kan kun sige at det så meget fornuftigt ud.
Ifølge deverse bruger forum ser det ud til at Panasonic har fået styr på HDR på den model.

Overvejer selv køb af DX900
Af mbm
Kan læse her på sitet at man generelt foretrækker bagbelyste fremfor kantbelyste skærm til HDR.
Ikke at flatpanels skal stå til regnskab for andre sites test, men eks. samsungs KS8000 får en rigtig fin anmeldelse her:
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000
og også en fin HDR karakter.
Samsung KS8000 er jo kantbelyst.

Kunne også læse her på sitet at man ikke mente der var den helt store forskel fra samsung 2015 til 2016 modellerne.
Hvis ikke hvordan man de så mærke 2016 skærmene med UHD premium (dette er vel et standadiseret HDR mærke?)
og 2015 skærme kan ikke klare HDR,
Så der må da være en forskel med mindre producenterne bare kaster i grams med certificeringer og HDR name dropping.
Af Turbo
Jeg har afspillet disse HDR http://demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr på min LG EF950V og der var ikke problemer med kontrast og lys - oled-lys, lys står på 50 og kontrast på 84. Det så knald godt ud.
Ja, den skifter selv over i HDR mode, kommer en stort gråt skilt oppe i højre hjørne "HDR er slået til" og når filmen er færdig slår den det fra på samme måde.

Jeg skal hente en UBD-K8500 i dag og der skulle følge en HDR film med (The Martian), så det bliver spændende at se hvordan det ser ud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er nogle imponerende scener i den film, som gør sig godt i HDR. Især på OLED.
Af mbm
Turbo skrev:Jeg har afspillet disse HDR http://demo-uhd3d.com/categorie.php?tag=hdr på min LG EF950V og der var ikke problemer med kontrast og lys - oled-lys, lys står på 50 og kontrast på 84. Det så knald godt ud.
Ja, den skifter selv over i HDR mode, kommer en stort gråt skilt oppe i højre hjørne "HDR er slået til" og når filmen er færdig slår den det fra på samme måde.

Jeg skal hente en UBD-K8500 i dag og der skulle følge en HDR film med (The Martian), så det bliver spændende at se hvordan det ser ud.
De OLED jeg har set har også været LED overlegent,
men hvorfor bliver eks. EF950V ikke stemplet som UHD premium, HDR 10, Dolby vision etc. når det er alle LED overlegent på HDR.

Jeg er selv så småt ved at være i tvivl om jeg bør gå ned i størrelse og kigge efter 55" OLED i stedet for 65" LED..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg vil ikke afsløre det alt for meget om alle de kommende tests, som vi publicerer inden længe, men blot konstatere, at jeg stadig er af den overbevisning, at OLED er bedst til HDR (ja, nærmest skabt til HDR) - uanset om LCD-skærmene så kan nå højere maksniveauer for lysstyrken.

Jeg kommer nærmere ind på "UHD Premium" i diverse tests. Torben var jo også lidt inde på det i testen af XD93, som Sony siger opfylder kravene, men at de ikke vil skilte med logoet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes i øvrigt også, at The Martian er den bedste af de tre film, vi fik tilsendt (herudover X-Men: Days of Future Past og Maze Runner: Scorch Trials) til at fremvise HDR.

Jeg har ikke set den endnu, men folk siger, at The Revenant skulle være helt fantastisk i HDR.
Af mbm
Rasmus Larsen skrev:Jeg vil ikke afsløre det alt for meget om alle de kommende tests, som vi publicerer inden længe, men blot konstatere, at jeg stadig er af den overbevisning, at OLED er bedst til HDR (ja, nærmest skabt til HDR) - uanset om LCD-skærmene så kan nå højere maksniveauer for lysstyrken.

Jeg kommer nærmere ind på "UHD Premium" i diverse tests. Torben var jo også lidt inde på det i testen af XD93, som Sony siger opfylder kravene, men at de ikke vil skilte med logoet.
Hvorfor bliver LG´s OLED ikke mærket med UHD premium?
For læ-folk som mig er det jo det jeg hæfter mig ved sammen med lysstyrke.

Er HDR (og mærkning af dette) ikke total irrelevant på lav-, og mellemklasse LED tv ?

mht lysstyrke så kan jeg se i måler sony X93 til lige under 1.000 mens LG EG960 til kun 150.
så tænker jeg jo straks... Sony må være et bedre valg!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det gør de også. Alle LG's 2016 OLED har UHD Premium. De er bare ikke kommet på markedet endnu.

HDR på mellemklasse TV er i hvert fald en overordentlig udvanding af begrebet. Det kommer jeg mere end på i vores kommende anmeldelser af mid-range skærme.
mbm skrev:mht lysstyrke så kan jeg se i måler sony X93 til lige under 1.000 mens LG EG960 til kun 150.
så tænker jeg jo straks... Sony må være et bedre valg!
Målingen af EG960 er taget på et 100% hvidt baggrundsbilledet og på Sony XD93 i et lille vindue af hvid farve, så de er ikke helt sammenlignelige. Vi fik ikke lige inkluderet en måling på et lille 5% eller 10% hvidt vindue i EG960 testen. Det får vi med i anmeldelserne af 2016 OLED.

Husk på, at OLED har en max-effekt på panelet, så når hele billedet er hvidt, er hvert enkelt pixel ikke lige så lys. Er hele skærmen sort og kun nogle få pixels hvide, så kan man nå ret høje lysstyrker i de pixels.

Det du oplever ved at hele billedet er lidt lyssvagt, når der vises HDR, kan man desværre ikke aflæse direkte i målingen af maks lysstyrke. Det skyldes simpelthen, at den nye måde at definere lys->farver på i HDR-signalet, gør at billedet er ret lyssvagt, selv når skærmens indstilling for lysstyrke står på 100% i menuen. Branchens medlemmer har foreslået nogle forskellige løsninger, bl.a. HDR Day og HDR Night profiler, hvor HDR Day så løfter hele lysniveauet i billedet (med fare for at de lyseste elementer i billedet så mister noget detaljegrad).
Af mbm
Rasmus
Du har sikkert også læst Rtings forskellige reviews?
Hvordan betragter du deres HDR karakter isoleret set?
Jeg må indrømme at jeg tit ikke forstår karakteren sammenholdt med hvad de så skriver omring TVét HDR ydelse.
Synes ikke det hænger sammen.
Af Turbo
mbm skrev:De OLED jeg har set har også været LED overlegent,
men hvorfor bliver eks. EF950V ikke stemplet som UHD premium, HDR 10, Dolby vision etc. når det er alle LED overlegent på HDR.

Jeg er selv så småt ved at være i tvivl om jeg bør gå ned i størrelse og kigge efter 55" OLED i stedet for 65" LED..
Jeg ved det ikke.

Jeg er lige kommet ind ad døren med min K8500, der er heller ikke noget "UHD Premium" på men noget der hedder "WCR" som står for "Wider color range" og det må være de 10 bit de mener. Der står en del andet bl.a. "true 4k playback" "HDR" osv.

Ved godt Plasma ikke har HDR, men har du en Plasma så behold den indtil den dør og så gå til OLED, just my cent.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mbm skrev:Du har sikkert også læst Rtings forskellige reviews?
Hvordan betragter du deres HDR karakter isoleret set?
Jeg må indrømme at jeg tit ikke forstår karakteren sammenholdt med hvad de så skriver omring TVét HDR ydelse.
Synes ikke det hænger sammen.
Nej, jeg har faktisk ikke fået læst dem. Der har været lidt travlt med alle de nye skærme til test, så min læseliste er kilometer lang. Jeg må prøve at tage et kig i weekenden.

Men jeg synes det er vigtigt at holde for øje, at HDR stadig er meget nyt og en ret drastisk ændring af alt hvad der hedder videosignal/gengivelse. Ikke alle er enige om hvad HDR præcis er og ikke er, så kriterierne hvorpå man kan vurdere HDR ud fra er nok også meget individuelle.
Af mbm
Turbo skrev: Ved godt Plasma ikke har HDR, men har du en Plasma så behold den indtil den dør og så gå til OLED, just my cent.
Knid ikke salt i såret..
Jeg havde et 60" plasma indtil for 1 måned siden.. det gik itu..
Nu er jeg igang med at finde et nyt TV og det er ikke nemt..
er på mit andet 65" LED... og stadig ikke tilfreds.. De er ALT for dyre i forhold til billedkvaliteten synes jeg,,
Havde gerne beholdt mit plasma 3-4 år endnu og så hoppet på et 65" OLED 4K fullblown HDR++** med sløjfe til 15K