Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Grandahl skrev:Hvad med EG910v OLED, ved ikke om det kommer på tilbud igen, jeg købte det til små 10000kr Her er de farverønsker du har ihvertfald til stede...
Nu ved jeg godt at JesperAndersen lige har skrevet at man ikke kan regne med hvad man ser i en butik, men EG910v ser jo fantastisk ud når man ser den ved siden af alle de andre. Dog har jeg set noget mærkeligt flimmer/mudder i de grå/sølv/skygge farver (igen i butikken). Er det en fejl i materialet eller er det TV'et der fejler? Hvis det er TV'et er det et no-go.

Jeg tror 1080p bliver lige lavt nok på et 55" når vi sidder ca. 2,5-3 meter fra TV'et og ud fra hvad jeg kan læse er lysstyrken ret beskeden, hvor meget det har at sige har jeg svært ved at vurdere. Jeg er også bange for burn-in, da min kæreste tit streamer fra twitch.tv, hvor der bl.a. er en chat/logoer og andre elementer der er stillestående. Jeg er heller ikke så stor fan af buede TV'er, men noget jeg kan se gennem fingre med.
Grung skrev:Tag du bare sony'en.

Den har samme hdr som den Samsung. Android tv virker fint nu om dage. Nogle vil sikkert brokke sig, men min har ikke været genstartet undtagen ved firmware opdateringer, i flere måneder.

Farver osv kan justeres nogenlunde ens på både Sony og samsungen.

Den har ingen microstutter eller andet som irriteret når man ser tv eller film, og har generelt et rigtigt pænt billede.
Det lyder godt. Hvad med hastigheden på smart-tv delen, er det blevet væsentlig hurtigere det sidste halve års tid eller er det mere crashes de har fixet?
JesperAndersen skrev:- du må altså SLET IKKE lade dig imponere af "de stærke farver" i en butik. Som i S L E T IKKE!!!

Alle TV'ene er sat til max kontrast og max farvemætning - hjemme i din stue vil disse indstillinger se forfærdelige ud!!!!!

Jeg ville umiddelbart glemme alt om antal bits på TV'ets panel (- budgettet taget i betragtning), et "godt billed" er lige så meget betinget af "god elektronik", som godt panel.
Det er så snedigt at butikkerne skruer op på farverne og lyset på de TV de helst vil sælge..

Ærgeligt.

Derfor: LÆS TESTS.
Det bliver højest sandsynligt et Sony 55x8505c jeg skal have hjem på prøve. Da jeg ikke har haft smart TV og heller ikke har fulgt udviklingen i mange år, er jeg lidt interesseret i hvor mange år der plejer at komme opdateringer til smart TV delen? Det er selvfølgelig forskelligt fra mærke til mærke, men kan man regne med 1-2 år eller er det mere ala 4-8 år?

Jeg er godt nok en lille smule interesseret i LG EG910v, hvis den kommer ned i 10k igen. Jeg har målt den afstand vi normalvis ser TV fra og da vi har en smal stue, er der kun 2,25-2,50m. Tror i det er for lav afstand til 55" 1080p? Er der andre der har set EG910 tv'et lave mærkelige artifacts/flimmer i grå/skygge områder eller har det været fejl i demomaterialet?

Tak for alle svarene, det har hjulpet meget.
55" er perfekt til 2.25-2.75 meter, så det kan ikke blive bedre :)
Du synes at det er stort i én dag, og derefter forstår du aldrig nogensinde, hvordan du har kunne leve med et mindre, tro mig :)

Køb et 50", eller mindre og dagen efter har du fortrudt det, men det er dit valg ;)
LBC skrev:55" er perfekt til 2.25-2.75 meter, så det kan ikke blive bedre :)
Du synes at det er stort i én dag, og derefter forstår du aldrig nogensinde, hvordan du har kunne leve med et mindre, tro mig :)
Ja, tror også 55" vil passe meget godt. Jeg er mere i tvivl om opløsningen bliver for lav, altså om man kan se pixels fra den afstand på 55" 1080p eller om det bliver uskarpt at kigge på?
Nej, det synes jeg ikke. Jeg kan sgu sidde 1.5 meter væk fra mit 55W805 uden at kunne se pixels. Og mine øjne er helt tip top.

Jeg mener at du har en super fin afstand til et 55", og hvis du vil bruge 4k indhold, vil alt under et 55" blive alt for lille

Mit svar ændrer sig ikke, uanset hvilken måde du spørger på ;)
Smarttv har indtil nu kun været opdaterer det år de kom ud, året efter har producenten glemt alt om det.

Android tv er mig bekendt det først hvor man kører videre og også laver en fuld opdatering af sidste års tv (ihvertfald hvad Sony har lovet)
Grung skrev:Smarttv har indtil nu kun været opdaterer det år de kom ud, året efter har producenten glemt alt om det.

Android tv er mig bekendt det først hvor man kører videre og også laver en fuld opdatering af sidste års tv (ihvertfald hvad Sony har lovet)
Samsung opdaterer heldigvis løbende - endog minimum året efter køb. Også selv om TV tilsyneladende virker uden fejl. Her i år har der fx været flere opdateringer på mit, og nye store opdateringer ventes på specielt Tizen - jævnfør udtalelser ved årets internationale messe.

Men på Sony TVs platform, Android, er det vel mere end naturligt, at der nødvendigvis forsøges at rette fejl, efter at Sony TVmodeller har været hos forbrugerne i mere end et år uden at fungere som forudsat og som forventet.
Tænk sig, at man som forbruger kan risikere at skulle videresælge et TV, der aldrig har nået at være i orden.
Nogle Sony brugere må allerede befinde sig i denne situation.

Og hvem tør dog købe et TVfabrikat med et sådant ry og bagefter skulle forsvare købet overfor ægtefælle og andre, med mindre man er fanatiker? ;;)
bentpetersson skrev:Og hvem tør dog købe et TVfabrikat med et sådant ry og bagefter skulle forsvare købet overfor ægtefælle og andre, med mindre man er fanatiker? ;;)
Jeg er helt enig, problemet er bare at det jo ikke kun er Sony. I dag er det ikke muligt at få et TV der har været gennemtestet og fået rettet alle fejl før det kommer ud, det gælder i øvrigt næsten alle andre produkt genrer.

Nu nævner du selv Samsung, som jeg oprindeligt ville have valgt. Alle deres SUHD modeller så vidt jeg har forstået, har judder/micro stutter. For mig personligt er det en større fejl at sende et TV med det problem på markedet, end et med dårligt software. Softwaren kan rettes (i Sony/android tilfældet har det varet for lang tid, enig), det kan micro stutter vel ikke, hvis det er hardwarens skyld?
Så vidt jeg husker har en af testpersonerne her fra flatpanels på et tidspunkt skrevet, at alle TV lider af microstuttering. Jeg har dog ikke set fænomenet på mit, men jeg tror, at det oftest sker i forbindelse med spil.

På udenlandske fora har jeg desuden set anklager mod spilproducenten. Og hvis der findes stutter allerede her, så kan man vel ikke forvente, at de forsvinder, når TVskærmen bruges som monitor til spil. Men om stutteringproblemet kan skyldes spilproducenten, ved jeg desværre for lidt om.

Jeg kan ikke forestille mig , at mit Samsung JS9005 har problemet, idet dette TV så vidt jeg husker er rost med henblik på gaming endog med speciel menu.
Jeg har også læst at microstuttering må være firmware relateret.

På trods af updates skriver en række Sony brugere at en række problemer stadig findes. Fx skrives der på recordere. dks forum fornylig om problemer med guiden, tænd og sluk problemer, som man ikke selv kan styre. Og når der kommer ny firmware skal alt startes og indtaste forfra.