Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DalleD
Hej står overfor at skulle købe min første fladskærm, og har svært ved at finde rundt i junglen af tekniske udtryk.. I den forbindelse har denne side dog allerede været fantastisk..

Jeg har dog lige et spørgsmål til digitale tunere, som jeg ikke umiddelbart har kunne finde svar på - det drejer sig om digitale tunere..

Er det rigtigt forstået at DVB-T tunere kun kan benyttes hvis man modtager digitalt signal via antenne? Og at man skal have en DVB-C tuner hvis man modtager sit digitale signal via kabel? (altså når det engang bliver rigtigt aktuelt)

Jeg modtager signalet via kabel, så jeg tror at jeg skal bruge et TV med DVB-C tuner. Er dette korrekt?? Er det yderligere korrekt at man alligevel skal have en seperat boks ved siden af TV'et engang i 2009 selvom den digitale tuner er indbygget i fjernsynet

Håber i vil hjælpe mig, da jeg er på bar bund uden hjælp!!

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, med kabel-TV skal du bruge en DVB-C tuner. Da man med stor sandsynlighed skifter format når der kommer HD kanaler, så vil du med stor sandsynlighed ikke kunne bruge en DVB-C tuner der ikke er forberedt til opgraderinger i år 2009.
Af DalleD
Vil det så sige at jeg egentlig ikke behøver at købe en skærm med integreret DVB-C tuner, da jeg alligevel skal have en ekstra boks når vi når til 2009?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer jo an på om du vil have gavn af de digitale signaler der allerede findes derude. De er stadig kun i SD kvalitet, men de er trods alt digitale.
Af DalleD
Ok takker mange gange for dine svar.. Det er ikke mange skærme der lige umiddelbart indeholder en DVB-C tuner som jeg ser det.. Så det kan være at jeg bare skal købe den skærm jeg vil have, og så tage problematikken med signalet når det bliver aktuelt for mig!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej der er faktisk temmelig få skærme med DVB-C tuner. Sony har et par modeller og Loewe har nogen, men derudover skal man lede længe.
Af DalleD
Hvilke Sony skærme er det? Og kan de anbefales?

Jeg går kraftigt og overvejer Sony KDL - 46X2000, men den har såvidt jeg kan gennemskue DVB - T tuner og ikke DVB - C tuner.. Jeg har kun læst gode anmeldelser af skærmen og jeg synes godt om designet

Takker endnu engang