Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har tre TV i kiggerten, men har lidt svært ved at trykke endeligt på "KØB" knappen. Så tænkte, at jeg ville høre jer ad herinde, inden jeg kaster mig ud i det.

Jeg har kig påen 55" udgave af de tre TV i overskriften.

Sony X8505C på tilbud til 7.777,-
http://www.pricerunner.dk/pl/2-3055594/ ... ign-Priser

Samsung JU7005 til 8.990,-
http://www.pricerunner.dk/pl/2-3051348/ ... ign-Priser

Samsung JS8005 til 10.990,-
http://www.pricerunner.dk/pl/2-3098599/ ... ign-Priser

Prismæssigt ligger Samsung JS8005 i den høje ende, derfor kigger jeg mest på Sony X8505C og Samsung JU7005 (især hvis sidstenævnte kunne findes på tilbud til omkring 8.000,-).

Hvad er vigtigt:
- Lavt input lag (gaming)
- OK opskalering af 1080p spil/film
- At det ikke er buet
- At det fungerer godt med en Chromecast samt afspilning af film fra USB

Ikke vigtigt for mig
- Betragtningsvinkel
- Apps/programmer
- Optagefunktion

TV'et skal primært være rettet imod gaming med PS4 og en sjælden gang min PC. Derfor er input lag et af de vigtigste ting. Jeg kan her på sitet læse mig til, at Sony har omkring 35-40ms hvor Samsung JU7005 er helt nede på omkring 20ms, hvilket er virkelig godt. Men jeg har ikke kunne finde information omkring input lag på JS8005'eren. Man skulle tro, at det var det samme som på JU7005'eren, men det er jeg ikke helt sikker på?

Afspilning af 1080p indhold.
Jeg aner faktisk ikke, om det er "det samme" på alle de nye 4K tv. Men vil selvfølgelig gerne have, at 1080p ser godt ud, da både med gaming og i de fleste film/serier vil være opløsningen.

Chromecast og USB-afspilning.
Jeg bilder mig ind, at Chromecast kan smides i ethvert TV og have samme funktionalitet. Men hvad med USB? Jeg benytter mig oftest af at smide film ned på et USB stick og vil gerne afspille direkte derfra, uden at skulle sætte en computer til og køre det derigennem. Som jeg kan forstå, understøtter alle tre TV MPEG4, HEVC og VP9. Så de burde vel alle tre kunne "æde" de mest normale formater hvad angår film?

Billedkvalitet, HDR/SUHD.
Som jeg forstår det understøtter både Sony X8505C og Samsung JS8005 HDR, hvorimod Samsung JU7005 ikke understøtter HDR. Min spørgsmål er så bare, hvor meget det egentlig betyder? Vil der være forskel her ift. gaming fra PS4 og blu-ray film her i 2016?

Lige nu hælder jeg mest til Samsung JU7005, da jeg altid har haft Samsung, og generelt er glade for deres TV. Men Sony X8505C kan måske tilbyde et bedre billede, og en pris der er 1.300,- billigere, selvom input lag er en kende højere? Derfor kunne Sony være et andet rigtig godt bud. Til sidst er der så Samsung JS8005, der er noget dyrere, og jeg kan ikke helt gennemskue, hvor meget mere jeg får med her sammenlignet med JU7005 ud over HDR-muligheden.

Jeg håber, at mit indlæg giver lidt mening. Og skulle der være et andet tv et andet mærke, som også kunne være anbefalelsesværdigt, tager jeg gerne imod forslag :)
Input lag varierer en del fra side til side.

Tror ikke man kan regne 100% med det.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd55x850 ... 194217.htm
kd55x8505c: Input lag (Leo Bodnar tester) 35ms in [Game] mode

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue48ju70 ... 274187.htm
ue48ju7000: Input lag (Leo Bodnar tester) 27ms in [Game] mode

Medmindre du er pro FPS spiller tror jeg ikke nogen af dem vil være for høje.

1300 kr i forskel er ret meget synes jeg, 7777 er en virkelig god pris for X85c.

X85c er også efter min mening lidt bedre til PC.
Tag X85.

Fordi indholdet er godt til en god pris.

Nogen gange bliver du forundret over hvor meget konkurrenterne har rykket sig i en positiv retning end det du er vant til.

PS. Intet tv er godt, Hvis du ikke bruger tid på at indstille det rigtigg., så husk det..
Jeg havde et JS8505 hjemme til test og syntes det var rigtigt godt. Jeg endte dog på et JS9005. Hvis JS8005 er bare nogenlunde ligesom JS8505, så ville jeg klart kunne anbefale dette TV. Jeg synes virkelig Samsung er kommet godt efter det med hastighed, funktionalitet, supporterede apps osv på deres Tizen platform. Jeg elsker også deres Smart Remote og bruger slet ikke den almindelige fjernbetjening mere. En anden funktion som jeg er blevet lidt forelsket i er deres Økosensor, som justerer lysstyrken i billedet ud fra hvor lyst der er i rummet. Så slipper man for selv at skulle justere det mellem dag og aften. Det virker som en lille ting, men for mig betyder det en irritation mindre i det daglige.
Det skal dog siges at jeg er en af de tosser der synes et fjernsyn ser forfærdeligt ud når man kalibrerer det som eksperterne anbefaler. Jeg synes farverne bliver kedelige, panorering i billedet hakker osv. Så tag alt hvad jeg siger med et gran salt :D
Uden tvivl et godt tv.

Lyder så til at X85 vil give et mere præcist billed end JS8505, hvis vi skærer reklamen bort.

Og 1300 kr billigere... (Hvis du ikke venter for længe og er villig til at køre efter det, da det måske er udsolgt).

Bare man SELV er tilfreds med sit køb og den pris du giver og skærmen ikke har irriterende småfejl, så tager du bare den du syntes om.

Lad nu være med at lytte til sælgerne og læs nogle test i stedet. Det er jo ikke sælgerne der skal bestemme, hvor du skal lægge dine penge.

Og køb det som det er. Syntes ikke du skal få dem til at indstille det for dig. Så kan du ligeså godt hæve et beløb..Tag hjem og smide pengene ud af vinduet.