Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Blackspot4200 skrev:
Preben Jensen skrev:http://www.lydogbillede.dk/test/tv/stor ... 5x8505c-2/

"Til gengæld viste vores testeksemplar ikke mange tegn på svagheder som f.eks. clouding, hvor ujævn bagbelysning skaber lyse pletter. Det virker lovende og taler for god kvalitetskontrol på fabrikken."

Det har ikke kun noget med Kant- eller bag-belysning at gøre, men også i høj grad om kvalitet :)
Helt enig Preben, det er et lotteri til tider med de paneler !
Jeg har bare bemærket flere brugere herinde direkte fraråde folk at vælge Sony XC8505 og har ikke set det samme med Samsung JU7005. Det afgørende er jo nok personlig præference, men det er dog indiskutabelt at et bagbelyst panel har mindre tendens til clouding end et kantbelyst.
Enig :)

Men det er kun 55x85c der er kant, 65x85c er bagbelyst
Af Mfede
Preben Jensen skrev:Nu må vi ikke glemme at Sony x85c har fået en Top-anbefaling fra Flatpanels og 78% i billedkvalitets karakter, Samsung JU7505 har fået 73% og ingen top-anbefaling.
Den test er netop med 65"-modellen som har bagbelysning som Samsung-modellen.
I 55“ ville jeg derfor tage Samsung JU7005. I 65" ville mit valg nok være omvendt.
Det lyd og billed skriver kan man ikke konkludere noget generelt ud fra.
Mfede skrev:
Preben Jensen skrev:Nu må vi ikke glemme at Sony x85c har fået en Top-anbefaling fra Flatpanels og 78% i billedkvalitets karakter, Samsung JU7505 har fået 73% og ingen top-anbefaling.
Den test er netop med 65"-modellen som har bagbelysning som Samsung-modellen.
I 55“ ville jeg derfor tage Samsung JU7005. I 65" ville mit valg nok være omvendt.
Det lyd og billed skriver kan man ikke konkludere noget generelt ud fra.
Uanset om det er kant eller bagbelysning kan man jo være enten heldig eller uheldig, som Blackspot skriver er der jo også noget lotteri involveret.

55x85c Får ros as lydogbillede, selfølgelig tæller det for noget.

Det pointe jeg prøver at få igennem er at bare fordi det er bagbelyst så er det ikke 100% perfect, og at man sagtens kan være uheldig.

Der findes altså også gode kant-belyste skærme.

Med andre ord, af de 2 skærme lydogbillede havde fået tilsendt var 55x85c den med det bedste belysning.

Man kan godt sige at det ikke kan bruges til noget generelt, men det kan man jo sige om så meget så :)
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kd55x850 ... 194217.htm

"Backlight & Screen Uniformity
Despite its edge-lit LED configuration (our thermal scan revealed only one strip of LEDs along the bottom of the panel), backlight and screen uniformity on our Sony KD55X8505C review unit was commendable."

"We observed no clouding on a black screen in a dimly-lit environment, although there’s some flashlighting from the bottom corners. The dreaded dirty screen effect (DSE) that plagues many edge LED TVs was also largely absent on our sample, but the edges did darken a fair bit possibly caused by the set’s restricted viewing angles."

"Screen uniformity: Good especially for an edge-lit display"
9.6 (SCORE) Black Uniformity
Sony X850C Black Uniformity
Std. Dev. Show Help : 0.815 %
The black uniformity is really great. No noticeable clouding.

We reviewed the 55" (XBR-55X850C). It is the only size that is edge-lit

Måske er den slet ikke så tosset som i gør den til :)

9.3 (SCORE) Black Uniformity
Samsung JU7500 Black Uniformity
Std. Dev. Show Help : 0.986 %
Our unit had no issues with the black uniformity.
Af Mfede
Risikoen for for at få en skærm med clouding er generelt større på skærme med kant-belysning end skærme med bagbelysning. Det betyder ikke, at du ikke kan få et fornuftigt eksemplar med kantbelysning - og det betyder heller ikke, at du ikke kan få et skidt eksemplar med bagbelysning.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at bagbelysning er perfekt - og heller ikke at alle med kantbelysning er noget lort.
Det jeg skriver er, at jeg ville vælge JU7005 fordi risikoen for clouding er mindre med bagbelysning - specielt når de to skærmer ellers performer ret ens, billedmæssigt.
Okay :)

Men helt ens performer de jo ikke, Sony'en får generelt lidt højere karakter, og hvis belysning i denne model er ret god så jeg ville klart vælge Sony'en, og ingen af de reviews jeg har læst tyder på at belysningen ikke skulle være god.

Tværtimod, den klarer sig næsten bedre end mange bagbelyste.
Af Mfede
Jeg skriver ret ens. Ikke helt ens.
Derudover kommer det an på, hvilke tests du læser. På AVForums scorer JU7505 eksempelvis bedre på billedsiden end X85C.
Når det varierer i forskellige tests, er det i mine øjne ret ens.
Og det er stadig min opfattelse, at bagbelyste tv på tværs af modeller har mindre risiko for clouding end kantbelyste. Jeg har intet hørt om, at Sony skulle være bedre på dette område end andre.

Jeg forstår ikke hvad du mener med det økologiske æble.
Det er lige meget :) lad os bare stoppe her, vi har jo vores meninger og det er kun godt, men jeg ville bare lige forsøge at tegne et realistisk billede af kant belysning og sige at ikke alle kant belystne modeller er ens, nogle modeller klarer sig meget bedre end andre, og det tyder på at 55x85c er en meget god skærm med god belysning.

Jeg har selv fået nogle voldsomt overdrevne forestillinger omkring sådan noget her ved at læse forums og senere fundet ud af at når man er newbie og ikke ved så meget så opfatter man tingene 10x værre end de engentlig er.

Det jeg mente med æblet var at det er en chance jeg personligt er villig til at tage, fordi jeg mener at det er det værd.

Fortsat god aften :)
Af Rubengn
Min kammerat og jeg købte henholdsvis x8505c og W805c næsten samtidig og må sige jeg har trukket det længste strå. Han nævner bla lysindfald fra hjørnerne på 4K skærmen. Jeg har et flot billede på mit (biograf tilstand) og har da også læst flere tests som bekræfter mig i dette O_O Der har virkelig været bøvl med android softwaren men det meste er løst nu. Det kan dog til tider stadig opføre sig lidt mærkværdigt :s
Af MPK
Der vil nok altid være nogen fejl ved fjernsyn når der bliver solgt så mange som der nu en gang gør jeg har selv købt et samsung ju7505 som der var fejl på men jeg fik det byttet jeg har også en gang købt et philips der var fuldstædig død den ville ikke engang tænde så den røg sku lige tilbage igen. min svoger har et x85 og det virker bare som det skal flot billed. uanset hvilket fjernsyn i vælger så tror jeg ikke i bliver skuffet men der er jo altid en lille mulighed for at få en med fejl å ik oss men det skal man ik lade sig skræmme af vel

mojn mojn
Hejsa gutter og gudinder!

Min kæreste og jeg har lige købt et 55x8509c og vi er rigtig tilfredse med det. Vi er begge enige om at det var et godt valg vi traf. Efter vi har læst her på siden blev vi begge lidt bekymret men vores eksemplar fejler bestemt ikke noget. En af min kæreste venner som har mere forstand på det end vi har, har også kigget på det. Han kunne ikke sætte en finger på noget, puha! Vi har bestemt ikke fortrudt vores køb, vi ville købe det samme TV igen. Billedet er SÅ flot! hurra!

Tak for denne fantastiske side!