Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DavidHJ
Sony X8505C 55" er på tilbud i Elgiganten fra i morgen til 7777,-.

Jeg synes umiddelbart tilbuddet lyder meget lovende, men jeg ville lige forhøre mig om to ting herinde.
  • Der vil være 2 meter mellem fjernsynet og sofaen. Er det for lidt i forhold til TV'ets størrelse på 55"?
    Findes der alternativer i samme prisklasse(Måske lidt under), som kan måle sig med dette tilbud?
Af LBC
Normalt vil jeg sige, at jo større jo bedre. Men personligt ville jeg ikke gå over en 55" hvis jeg var dig ihvertfald. Men for de fleste, vil det være en passende størrelse fra den afstand :) Jeg har selv Sony 55" med ca 2.5m afstand :)
2 meter fra en 55" er bestemt ikke for tæt på.

Personligt kan jeg ikke lige få øje på noget alternativ til X85c til den pris. Det TV har et super godt billede, 7777 er jo nærmest røveri :P

Det får android 6 update ligesom 2016 modellerne!

Du skal nok få mange gode timer med det TV!

Det er også et rigtig godt all-round TV, film i mørke, tv i lyst rum, god input lag med virkelig god bevægelses klarhed, super til spil og sport!
Af Mfede
DavidHJ skrev:Sony X8505C 55" er på tilbud i Elgiganten fra i morgen til 7777,-.

Jeg synes umiddelbart tilbuddet lyder meget lovende, men jeg ville lige forhøre mig om to ting herinde.
  • Der vil være 2 meter mellem fjernsynet og sofaen. Er det for lidt i forhold til TV'ets størrelse på 55"?
    Findes der alternativer i samme prisklasse(Måske lidt under), som kan måle sig med dette tilbud?
Power og Komplett har Samsung JU7005 til 7.990 kroner.
Den buede version af den er anmeldt her på siden (JU7505), og får ret god kritik. Derudover er den bagbelyst, hvor Sony-modellen er kantbelyst i den størrelse. Kantbelysning giver større risiko for clouding.
Af LBC
Altså da det her var nede i 7.777kr, mener jeg godt at man kan tale om en konkurrent. Måske det kommer det igen, men Sony'et er også et fint køb, men jeg vil mene at LG's 2015 tv, er lidt mere "stabile" end Sony's, hvis man tænker på smart tv delen, og så får man lige 3" ekstra :)

http://www.pricerunner.dk/pl/2-3105126/ ... ign-Priser

Bemærk, at det er med VA panel, og ikke IPS panel, som LG normalt bruger, og derfor er sortniveau langt bedre, end på de andre LG. Det har fået ret god kritik i udlandet (hvor det hedder 8300)

Men om det falder i pris igen, er jo svært at spå om
Clouding er ujævn fordeling af skærmens belysning, der er normalt større chance for clouding på kantbelyste paneler frem for bagbelyste, derfor ville jeg i den her sammenhæng vælge Samsung JU7005 over Sony X8505C.
Men uanset hvilken en af de to, du vælger er det nogle super skærme til nogle fornuftige priser.
http://www.lydogbillede.dk/test/tv/samsung-ue65ju7005/

"Samsung-skærmen er kendetegnet ved ujævn baggrundsbelysning: Der opstår lyse pletter på mørk baggrund, også kendt som clouding.

Her bliver vi først lidt skuffet. Det testeksemplar, vi har modtaget, har en temmelig ujævn fordeling af lys hen over skærmfladen. Det er tydeligst på mørke billeder, hvor den sorte baggrund præges af ujævnheder i form af lyspletter. Fænomenet kaldes “clouding” og er med til at hæmme den totale kontrast. Sortniveauet og dybdefornemmelsen i billedet lider også under det.

Clouding er et typisk LCD-problem, der vil variere fra skærm til skærm, men i betragtning af at Samsung 65JU7005 koster næsten 30.000 kroner, er vi ikke imponeret over sortniveauet."
Af PeterD
Spændende køb, David.

Glæder mig til at høre om du er tilfreds når du får indstillet X8505.

Til prisen er det svært at finde noget der kan konkurrere med dét billed.

Du skal nok stå tidlig op og have en backup plan hvis det er udsolgt..
Preben Jensen skrev:http://www.lydogbillede.dk/test/tv/stor ... 5x8505c-2/

"Til gengæld viste vores testeksemplar ikke mange tegn på svagheder som f.eks. clouding, hvor ujævn bagbelysning skaber lyse pletter. Det virker lovende og taler for god kvalitetskontrol på fabrikken."

Det har ikke kun noget med Kant- eller bag-belysning at gøre, men også i høj grad om kvalitet :)
Helt enig Preben, det er et lotteri til tider med de paneler !
Jeg har bare bemærket flere brugere herinde direkte fraråde folk at vælge Sony XC8505 og har ikke set det samme med Samsung JU7005. Det afgørende er jo nok personlig præference, men det er dog indiskutabelt at et bagbelyst panel har mindre tendens til clouding end et kantbelyst.
Af Henrik.T
Hmm prøv lige og gå på Sony egen hjemmeside. Der får den ikke de allerbedste anmeldelser. Den fryser tit er sløv, og skal genstarters ofte. Og skift imellem kanaler tager sin tid. :((
Henrik.T skrev:Hmm prøv lige og gå på Sony egen hjemmeside. Der får den ikke de allerbedste anmeldelser. Den fryser tit er sløv, og skal genstarters ofte. Og skift imellem kanaler tager sin tid. :((
Som var et problem med Android styresystem som stort set er fixed nu.

Mit TV fryser aldrig, skal ikke genstartes. Det passer ikke længere, der er stadig plads til forbedring, men det kører fint nu.