Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af FANToMAS
Jeg står overfor at skulle købe mit første LCD-TV og jeg har lidt svært ved at gennemskue de mange forskellige modeller. Jeg ved ikke om jeg er for kræsen, men jeg kunne godt tænke mig et TV med Full-HD (1080p) og 100Hz teknologi. Det skal også være mellem 37" og 42" stort. Budgettet ligger på omkring 15.000, men kan godt strækkes lidt.

Jeg har især kigget nærmere på følgende to modeller, men jeg tror ikke de opfylder mit ønske om både Full-HD og 100Hz: Samsung LE-40M91B og Philips 37PF9731D.

Det jeg er faldet for ved især Samsung-modellen er de flydende bevægelser/billeder som må skyldes 100Hz-teknologien, som Philips'en vist ikke har.

Jeg har desuden læst om den sidste model (bl.a. på dette site) at der kan opstå problemer med skærmen efter x-antal timer.

Det jeg har brug for er kommentarer på de to modeller eller alternativer. Jeg kan gå på kompromis. Det skal nævnes at jeg har en PS3, Canal+ HD samt ser DVD og Blue-Ray film. Det jeg er faldet for ved Samsung-modellen er de flydende bevægelser/billeder som vel skyldes 100Hz-teknologien.

Tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
37" og fullHD går ikke så godt hånd i hånd til andet end konsolspil og mediecenter brug. Til TV kigning er det liiige småt nok til at du får noget ud af det.

Har du overvejet Panasonics PZ700 med fullHD (eller PZ70)?
Af FANToMAS
Tak for tippet. Jeg må dog erkende at jeg hælder mest til nyt LCD-tv. Jeg har læst lidt om forskellen på HD-Ready og Full-HD er lidt i tvivl. Jeg vil egentlig bare sikre mig fremadrettet og tænkte at Full-HD måtte være det bedste, da det var "nyere" end HD-Ready. Jeg har hørt at man på nuværende tidspunkt via normal tv-signal ikke kan udnytte Full-HD tilstrækkeligt. Til gengæld er det jo vist nok bedst til spil, Blue-Ray film og HD-signaler??
Jeg er mest af alt interesseret i at sikre mig at et HD-Ready fjernsyn stadig er ok om 3 eller 4 år.
Af TYBO
Om 3-4 år er priserne så lave og teknologien så meget bedre end det vi har i dag at du sikkert vil købe et nyt TV alligevel.
Min holdning er at man skal købe et TV efter det som man skal bruge det til i dag og ikke om 3-4 år. Full HD er stadig for dyrt hvis du alligevel ikke skal bruge det med det samme.
Køb en almindelig HD ready skærm...kvaliteten er alligevel stor og du får næsten intet for de sidste mange penge du smidder afsted.
Køb så om 3 år et fedt fullHD eller 4*HD som allerede er udviklet når du får behov for det og det TV du køber nu kan du så bruge i soveværelset :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der sker så usandsynligt meget indenfor digitalt TV at du ikke kan gardere dig uanset hvad du køber. Blue-Ray og HD-DVD er nok sidste trin på stigen over optiske medier og hvem ved hvad det næste bliver. HD-TV er der jo også stadig ret megen usikkerhed omkring, så uanset hvad, så er det utroligt svært at få noget der er fremtidssikret.

Det er rigtigt at fullHD tilbyder en højere opløsning og det ER også langt flottere at se på hvis kildematerialet er i orden. Men det kræver jo også at du sidder tæt nok på til at kunne se forskellen - ellers kan det jo være ligemeget. Så betaler du for noget du reelt kun kan blære dig med overfor vennerne, men som ikke giver dig en bedre oplevelse til dagligt. Til alm. TV er fullHD fuldstændigt ligemeget - SD TV (som kommer ud af dit antennestik) er kun i 720x576 punkters opløsning.

Mht. de 100 Hz så er det også en teknik du ikke bør lægge for megen vægt på. Den er ikke velegnet til alle typer signaler og kan endda direkte ødelægge en filmoplevelse i visse situationer.
Af TYBO
Jeg er 100% enig med Yakken der.
Brug pengene på et TV med god lyd og en god remote og så en digital tuner som også viser nogle gode farver. Det er meget vigtigere end opløsningen som den måske engang langt ude i fremtiden kan vise hvis du sidder helt oppe af skærmen.
Det er selvfølgelig noget man skal tænke på hvis man køber et TV over 50" men selv en 50" ser vildt flot ud i almindelig HD.
Af FANToMAS
Tak for de gode feedbacks. Jeg må ud og se hvad jeg kan finde.