Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu har jeg kigget lidt rundt og været i både hifiklubben og Elgiganten. Egentlig havde jeg først haft kig på den Samsung JU7505 som koster 15k hos både Elgiganten og Hifiklubben, men efter at have læst testen herinde og efter at have set den i butikken blev jeg enig med mig selv om at det nok ikke skulle være denne alligevel. Begrundelsen for dette er at der i testen herinde stod at den ikke var god til alm. dvd film materiale hvilket jeg ser en del af. Derudover skulle betragtnings vinklen heller ikke være så god igen hvilket jeg selv kunne se da jeg så den i butikken, den mister en del gamma hvis man sidder skråt for tv'et.

Derefter tog jeg i Elgiganten hvor jeg bla. så på Sony KD-65X8505C som også havde twin tuner, ved dog ikke om den kan lave pip ? Ekspedienten fortalte at den havde bedre betragtningsvinkel end den samsung og vidst også lidt bedre sort niveau, og fortalte så lidt om de forskellige paneler VA og ISP, nu ved jeg ikke så meget om disse 2 men hvad jeg kan forstå så har den ene bedre betragtningsvinkel end den anden, hvor den anden så har bedre sort niveau, kan ikke huske hvilken af de 2 panaler der havde hvad. Han fortalte mig at den Sony ud over at have bedre betragtnings vinkel også havde et udemærket sort niveau.

Jeg tænkte også lidt på om Panasonic måske var en mulighed, de har vidst også nogen med twin tuner, det tv jeg har nu er et ældre Panasonic plasma G11A mener jeg det hedder, den svarer lidt til G10 modellen. Så jeg er vant til at have godt billed uanset hvor langt ude til siden jeg sidder.

Twin tuner har jeg altid godt kunne tænke mig, ikke fordi jeg skal optage tv (jeg har en youseebox så behøves ikke) men mere fordi jeg godt kunne tænke mig at få PIP så jeg kan følge 2 kanaler samtidigt.

Så nu står jeg lidt og vakler mellem den Sony eller måske en Panasonic, ved ikke hvad model det skal være hvis det er. Har dog også læst om den Samsung JS9505 som skulle være super god, men det vidst et buet tv er det ik ? Det bryder jeg mig ikke om.

Prismæssigt havde jeg tænkt på 15.000 og derunder, dog kan jeg godt gå en smule op hvis der skulle komme et godt bud. Kan se nogen der skriver at man bør vente til 2016 modellerne kommer ud men ved ikke hvor meget det betyder og hvor meget bedre de er.

Men for at gøre en lang historie kort så er mine krav at skal det være 65" TV, det skal have mulighed for Picture in picture via Twin tuner, det skal have ok betragtnings vinkel, også selvom man ikke lidt sidder midtfor i sweetspot, sort niveau må også godt være fint men måske ikke det vigtigste, så længe det ikke er dårligere end det jeg er vant til, og til slut og nok mest vigtigt er at DVD film materiale helst ikke må stå dårligere end på mit nuværende Panasonic plasma tv.
Du vil gerne have et godt sortniveau og brede gode betragtningsvinkler, disse forhold er svære at combinere med et LED tv. Disse har to typer af paneler, enten en VA panel, der kendetegnes ved at sortniveauet er godt, men betragtningsvinkler er begrænsede, IPS paneler har det modsat, gode betragtningsvinkler og et mere begrænset sortniveau.. Med mindre du vælger OLED, hvor du får begge dele, de er så også dyrere især i 65".

Sony 8505, Samsung JU8005 og JU7005 ( disse modeller er flade ) samt Panasonics 7ér serie er alle med VA panel. Hvis du skal have noget med IPS panel skal du nok kikke mod LG´s modeller.
Tak for svar Stein og Grandahl, jeg holder mig fra den Sony hvis der er så mange problemer med den. Nu skrev du godt nok at du havde model 8507 hvor den jeg havde kig på er model 8505, men de minder sikkert meget om hinanden.

Er stadig i tvivl om hvad jeg skal vælge, det med sort niveau er ik så vigtig igen, betragtningsvinkel er mere vigtig samt at den kan gengive DVD materiale uden at det blir grimt, der blev også skrevet i en test i billed og lyd at den Sony ikke var god til DVD film, det kan være det gælder alle 4K tv at de ikke er gode til at vise DVD, lidt synd at de ikke er istand til dette.

Grunden til jeg ikke er gået over til feks. bluray er fordi mine forstærkere er analoge og derfor ikke kan modtage digital signal, og derfor er jeg afhænging af min gamle denon dvd afspiller som har analoge 5.1 phono udgange som jeg kan bruge til forstærkeren. Og da jeg også er meget glad for stereo lyden på forstærkeren er jeg ikke meget for at skifte den ud, jeg går en del op i musik / stereo så er jeg bange for at de surround forstærkere under 10K ikke vil kunne spille lige så lækkert hifi som det jeg har. Har et mærke der hedder Holfi, et dansk mærke som stoppede for nogen år siden og de lavede ingen digitale forstærkere kun analoge. Det ikke nemt når man både vil have surround samt god stereo lyd til musik.
Det er ikke kendetegnende at alle 4k er dårlige til dvd skiver.. De to Sony modeller har det samme panel.. Hvis betragtningsvinklen er vigtig er det nok LG du skal kikke nærmere på så..
Grandahl skrev:Det er ikke kendetegnende at alle 4k er dårlige til dvd skiver.. De to Sony modeller har det samme panel.. Hvis betragtningsvinklen er vigtig er det nok LG du skal kikke nærmere på så..
Det kan godt være ja, min far købte en LG 49" sidste år og den står fint selv om man sidder i siden. Men ved så ikke om de har lavet nogen med twin tuner ? LG's er med IPS panel korrekt ? Ellers skal jeg prøve og se hvad Panasonic tilbyder, har altid godt kunne lide deres menu system, EPG osv. på mit plasma.
65" og 3 m er en glimrende kombination . Personligt havde jeg valgt nævnte Sony, da jeg ligesom dig har YouSee box . De problemer der har været med modellen relaterer til smart-tv delen , som måske - måske ikke - ændrer sig markant med fremtidig opdatering af android . 12k er altså en skarp pris . .
lennon skrev:65" og 3 m er en glimrende kombination . Personligt havde jeg valgt nævnte Sony, da jeg ligesom dig har YouSee box . De problemer der har været med modellen relaterer til smart-tv delen , som måske - måske ikke - ændrer sig markant med fremtidig opdatering af android . 12k er altså en skarp pris . .
Mht x85, så er det ik helt korrekt at problemerne kun relaterer til softwaren. Der er også problemer med at siderne på billedet er lysere end resten af billedet og den er efter min mening slet ikke lysstærk nok til et lyst rum. Så problemer er der nok af med x85. Jeg returnerede ihvertfald mit og vil på ingen måde anbefale dette tv. Det er mig en gåde hvordan det kunne få en topanbefaling her på flatpanels
rysken skrev: Mht x85, så er det ik helt korrekt at problemerne kun relaterer til softwaren. Der er også problemer med at siderne på billedet er lysere end resten af billedet og den er efter min mening slet ikke lysstærk nok til et lyst rum. Så problemer er der nok af med x85. Jeg returnerede ihvertfald mit og vil på ingen måde anbefale dette tv. Det er mig en gåde hvordan det kunne få en topanbefaling her på flatpanels
+1 :(
rysken skrev:
lennon skrev:65" og 3 m er en glimrende kombination . Personligt havde jeg valgt nævnte Sony, da jeg ligesom dig har YouSee box . De problemer der har været med modellen relaterer til smart-tv delen , som måske - måske ikke - ændrer sig markant med fremtidig opdatering af android . 12k er altså en skarp pris . .
Mht x85, så er det ik helt korrekt at problemerne kun relaterer til softwaren. Der er også problemer med at siderne på billedet er lysere end resten af billedet og den er efter min mening slet ikke lysstærk nok til et lyst rum. Så problemer er der nok af med x85. Jeg returnerede ihvertfald mit og vil på ingen måde anbefale dette tv. Det er mig en gåde hvordan det kunne få en topanbefaling her på flatpanels
Nu er et lyst rum jo også et relativt problem . Spørgsmålet er hvor langt man skal op i prisniveau for at finde et TV der kan anvendes i et "drivhus" . Mit bud vil i så fald være Samsung 9505 eller noget OLED . Men for os der kommer fra et plasma , så er Sonyen altså ekstrem lysstærk .
Jeg har godt bemærket udsagnet om "sideproblemet" .Igen er min holdning,at man ikke finder et perfekt LCD TV, og derfor nødvendigvis må sluge nogle kameler .
Til 12k er det efter min bedste overbevisning umuligt at finde et bedre billedperformende TV i 65" størrelsen . .
lennon skrev:
rysken skrev:
Nu er et lyst rum jo også et relativt problem . Spørgsmålet er hvor langt man skal op i prisniveau for at finde et TV der kan anvendes i et "drivhus" . Mit bud vil i så fald være Samsung 9505 eller noget OLED . Men for os der kommer fra et plasma , så er Sonyen altså ekstrem lysstærk .
Jeg har godt bemærket udsagnet om "sideproblemet" .Igen er min holdning,at man ikke finder et perfekt LCD TV, og derfor nødvendigvis må sluge nogle kameler .
Til 12k er det efter min bedste overbevisning umuligt at finde et bedre billedperformende TV i 65" størrelsen . .
Ja prisen er god, lå lige omkring de 12.000 da jeg var i Elgiganten, det var bare alle de problemrr der blev skrevet om der fik mig til at gå lidt væk fra den, der blev skrevet at den crashede osv. - ang. smart tv delene skal den gerne fungere med apps så som youtube som er det jeg kommer til at bruge mest på den. Men duer jo ikke hvis der er bøvl med smart tv delen som du skriver.

Men hvis det var hvilken er så bedst af de to her Sony X8505B & X8505C ? Læser at B'eren har IPS panel.