Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Haarup6
Halløj Flatpanels! Jeg har lige købt et nyt smarttv fra Samsung og efter jeg havde skruet standeren på og sat tvet på mit bord begyndte jeg at fjerne den plastik der sad langs kanten på tvet. På et tidspunkt rører jeg selve tv rammen og får et ret heftig stød. Dette skete selvom tvet ikke havde strømstikket i. Rammen er af metal og tvet er fra Samsung. Er dette farligt for et nyt tv og hvordan kan det overhovedet lade sig gøre ? Det tænder fint men er lidt bange for om det er en defekt model.

Har det lidt stramt med at det var så slemt har brugt alle mine dollars på det tv O-O

Håber nogen kan hjælpe.
Af LBC
Det er sikkert statisk elektricitet, fra friktionen da du pillede plastikken af af metalrammen. Jeg kan have et lign. problem herhjemme, hvis jeg eksempelvis går i hjemmesko, med kunstbund, og så gulvet ikke er antistatisk, så får jeg et rap over fingrene, hvis jeg rører køleskabet i rustfri stål, fordi køleskabet er jordet, og så bliver jeg afladet, da min krop's modstand ikke er den samme som jordspydet's. Tror ikke du skal være bekymret, jeg tvivler meget på at tv'ets ramme, er forbundet til noget som helst form for elektronik, som kan tage skade, men rammen er nok jordforbundet inde i tv'et men det er sådan set for din sikkerheds skyld hvis det er, såfremt rammen skulle blive strømførende.

Statisk stød, kan blive så kraftigt, at det kan trække et lille lyn, på et par centimer, og det kan mærkes i nallerne :)

Men dit tv er nok ikke jordet, til din elinstallation, da de fleste tv'er kun er med to ben, på stikket (fase+nul), og der er som regel også kun to ledninger, i det fabriksmonterede kabel. Det kræver tre ledninger, som der er i et køleskab, hvis det skal jordes korrekt.

Hvis du får et rap over fingrene igen, så stå stille og rør rammen ti sekunder efter. Hvis intet sker, er forklaringen, at du nu er afladet, og tv'et ikke fejler noget. Får du stød igen, er der noget galt med tv'et ;)
Af Haarup6
Tak for svarerne! Lige for at slå fast; der var ikke strømstik eller andet i tvet da det skete så det har ikke været noget med stikdåse eller andet. Jeg flyttede på tvet lidt senere da det ikke stod lige og der fik jeg ikke stød.

#2 Ja der kom faktisk et lille lyn mellem min finger og så rammen.. Som sagt så fungerer tv'et fint men jeg har stadig lidt ondt i maven hvis der er sket noget jeg ikke kan se..
Af LBC
Jamen om strømstikket er i eller ej, er ikke nødvendigt for at få et statisk stød. Din krop's elektriske ladning, kan godt være en anden, end den der er i tv'ets ramme, som er kommet ved friktion, af den ene eller den anden slags.

Hvis det kun støder én gang, er det statisk. Og hvis ikke stikket har været i, understøtter det også bare at det var statisk ladet ;)

Læg nogle 10 centimeters gummisåler under fødderne, så sker der ikke noget! :D
Af LBC
Nej, men det kan være skide ubehageligt. Jeg går tit med frygt henimod køleskabet, hvis jeg har en fornemmelse af, at jeg har trukket fødderne lidt for meget hen af gulvet! :D
Af Haarup6
Hehe ja forståeligt ;o)!

Og ja det gør dælme avs - især når man lige krydder det med frygten for at ens nye tv er "popped"!

Tusind tak for svarerne btw
Af LBC
Det var så lidt. Som regel er det faktisk dit fodtøj, og/eller gulvbelægningen der er skyld i det, og ikke fjernsynet. Klikgulv i "falsk" træ, gulvtæpper og lign., kombineret med strømper, eller fodtøj som har en uheldig virkning på friktion, er som regel den største synder, når det kommer til at få en uønsket menneskelig opladning.

Når man eksempelvis samler en pc, skal man gerne have et antistatisk armbånd på, under hele processen, eller som minimum sætte en ledning i jordbenet på en stikkontakt, og røre den jævnligt. For med direkte forbindelse til printkort, og lign. er statisk strøm meget ødelæggende, for de fintfølende komponenter