Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af T-buch
Hvordan orienterer I jer om alle de mere eller mindre uofficielle modelvarianter der dukker op især fra LG og Samsung
Bare i Samsung 6 serie og LGs 8 serie findes der mange varianter som ikke er medtaget i Flatpanel.dks 2015 oversigtartikler, som ellers er en kæmpehjælp
For lige at blive helt konkret, kan jeg nævne LG UF830 og LG UF855 (uf850 er medtaget i 2015 oversigtsartikel)
Samsung og især LGs hjemmesider er egentlig ikke meget bevendt
Det er en virkelig dårlig praksis fra branchen. Desværre hører det forretningsmodellen til. Hver elektronikæde vil have deres egen "eksklusive" model, så det bliver svært at overskue og prissammenligne.

Tænk på serierne som mere eller mindre samme skærme. Så f.eks. Samsung's 6-serier er mange varianter af grundlæggende samme skærm (billedmæssigt). Nogen af dem har så et andet design eller nogle ekstra funktioner (twin-tuner osv.). Selvfølgelig kan der være forskelle, som er mere relevante, men overordnet så er det varianter af samme skærm.
Af T-buch
Ja og det er netop funktionerne, som jeg er lidt opmærksom på f.eks. om de har HEVC eller VP9 eller Twintuner som du beskriver
LGs hjemmeside er virkelig en rodet erfære
Det er kun her at jeg ser dem benævne WebOS 3
Jeg havde næsten fravalgt Samsung fordi jeg synes deres hjemmeside var noget rod - men jeg kan se at LG sådan set også er (præv f.eks. at "sammenligne" 830, 850, 855" osv
Det er svært at blive klog på, ja. Desværre er varianterne heller ikke altid med i de oversigter som vi modtager fra producenterne.

Så vidt jeg husker er UF850 og UF855 dog meget ens. Der findes så vidt jeg husker også en UF860 hvor den primære forskel ift. de andre to er at den har en smule større farverum (Color Prime). I praksis betyder det kun noget hvis man ser HDR-materiale fra UHB Blu-ray eller streamingtjenester. UF830 har så vidt jeg kan se dårligere lyd og andet design.

webOS 3.0 er kun på 2016-modellerne. Dem der hedder UHxxx