Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Det her er min første post. Jeg har lige et spørgsmål:

I Købsguiden står der nogle advarsler om, at man skal passe på med widescreen-skærme, hvis man vil spille spil, som ikke understøtter formatet.

Hvad vil der i praksis ske, hvis man gør det alligevel? (Og i hvilken udstrækning afhænger det af, hvilken skærm man vælger?) Hvis man kører et spil i fx 1024x768 opløsning, vil de yderste ender af den brede skærm så bare være sorte, eller vil billedet blive strakt?

Konkret har jeg kig på en Acer AL2416WB, som ser meget god og billig ud. Jeg vil gerne have en flad skærm, som er stor. (Jeg bruger den jo osse til andre ting end spil, så det gør ikke så meget, hvis jeg kun kan bruge en delmængde af skærmarealet til spillene.)

Jeg beklager, hvis dette spørgsmål er blevet besvaret mange gange før.

På forhånd tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer an på skærmen. Hvis den har den egenskab at den kan vise billedet i 1:1 så slukkes der for de pixels der ligger i kanterne - det kan ofte også gøres via din grafikkortdriver.

Ellers vil billedet blive strukket fra at være 4:3 format til at være 16:10 format.

Vær OBS på at den Acer skærm ikke har DVI indgang!

Og velkommen til :)
Af Spectrum
yakken skrev:Vær OBS på at den Acer skærm ikke har DVI indgang!
Hm, OK. Jeg har netop læst guiden her på siden om DVI vs. VGA. Men hvor stor forskel gør det typisk?

Hvis jeg leder efter en skærm i samme størrelse med DVI-stik, så skal det måske være en Samsung SyncMaster 245B? Er der nogen, der kan sige fordele/ulemper ved den?

Tak for hjælpen indtil videre. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt ville jeg aldrig så meget som overveje at købe en skærm uden DVI. Hvis først der er knas med billedkvaliteten over VGA så er der meget lidt du kan gøre - jeg har selv set mange eksempler på "knitrende" billeder over VGA og det er ikke rart at se på i længden.

245B har et TN panel. I min mening er skærmen for stor til at man bør bruge sådanne paneler pga. betragtningsvinklerne.
Af Spectrum
yakken skrev:245B har et TN panel. I min mening er skærmen for stor til at man bør bruge sådanne paneler pga. betragtningsvinklerne.
Vil dette give problemer for en enkelt bruger, som sidder normalt ved skærmen, eller er det kun, hvis man sidder flere ved skærmen, at det bliver et problem?

EDIT: Hm, måske behøver jeg egentlig ikke de to sidste tommer. HP W2207 er nævnt i sitets anbefalinger. Den er to tommer mindre, men væsentlig billigere. Måske skulle jeg købe sådan en.