Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
kruga skrev:Som jeg husker det, så var problemet ikke "kun" produktionsomkostningerne ved plasma, men EU. Panasonic ville aldrig kunne lave et plasmatv der kunne overholde de nye regler til strømforbrug når det kom op i 4k. Så derfor valgte de at skifte hest.
Desværre.

Deres LED skærme har dog forbedret deres indtjening.
Af Turbo
Der er ingen regler mht. strømforbrug men der er krav om energimærkning som tit er vildledende, f.eks. på et Plasma TV - et Plasma TV får altid en meget dårlig energimærkning (som regel F) fordi det står opgivet til et højt forbrug fra producenten, men det er forkert og så ikke alligevel. Det opgivet forbrug er ved et fuldt hvidt skærmbillede og hvor tit er det lige man ser et totalt hvidt billede, aldrig, kun under test. Det gennemsnitlige forbrug på et Plasma TV er en hel del lavere end det opgivet forbrug.
F.eks. mit eget gamle Plasma står til 324 watt og det er ved igen fuld hvidt billede - det gennemsnitlige forbrug er 200-220 watt hvilket ikke er ret meget mere end LCD (glem lige LED) i samme størrelse.
Et OLED og Plasma varierer ret meget i strømforbrug alt efter om billedet er lyst eller mørkt. Et LED kan også varierer lidt i strømforbrug alt efter hvilken teknik der er brugt i opbygningen.
Af lennon
Turbo_ CRT havde mig bekendt masser af mindre fejl( bla konvergens og geometrifejl),som aldrig blev bemærket pga den lave analoge opløsning og dens fysiske lidenhed . Husk på at CRT aldrig blev produceret større end 36", hvilket der endda er solgt meget få af . Til computere og arkadespil arbejdede man med nogle højere opløsninger , men på mindre specialskærme .
Brugeravatar
Af edinger
lennon skrev:Bortset fra nogle få issues (betragtningsvinkler,gammakurve, clouding, red. osv.) så er de bedste LCD faktisk efterhånden OK .
Få issues?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
edinger skrev:
lennon skrev:Bortset fra nogle få issues (betragtningsvinkler,gammakurve, clouding, red. osv.) så er de bedste LCD faktisk efterhånden OK .
Få issues?
Synes også mange LED/LCD lider af et for kunstigt billede der savner dybde og naturtro farvegengivelse ligesom artifacts er noget man stadig ikke kan overkomme.

Ville med glæde betale 10K for en plasma skærm i 55" hvis den bare blev bedre end de sidste VT60 modeller.
Af lennon
Nu var der snak om " de bedste " LCD . Og det er mit indtryk,at man kan vælge lidt mellem issues . Feks Panasonics topmodel i 65" har bagbelysning ( = ingen clouding), fremragende sort ( = dybde) , men på bekostning af betragtningsvinkel . Vælger man udgaven i 55" får man den med et andet panel ,anstændig betragtningsvinkel men risiko for clouding og kun middel sort . Alt i alt findes der noget bedre LCD produkter end for 3-5 år siden i jegten på perfekt billedgengivels . Omvendt har testsites som HDTVtest.co.uk bibeholdt Pioneers plasma som reference indtil OLED for ganske nyligt . Altså aldrig en LCD inde over,som reference . . .
Af lennon
Jeg mener til gengæld,at Flatpanels på et tidspukt tilkendegav, at et eller andet B&O LCD TV var meget jævnbyrdig med Pioneer referencen . . ?
Af Turbo
Lennon, jeg har ikke sagt CRT var fejlfrit - jeg har sagt det var bedre end LCD/LED nogen sinde kan blive pga. den teknologiske opbygning i LCD/LED bl.a. ved hurtige bevægelser samt mere naturligt billede.

Ja, CRT TV var i en utrolig dårlig opløsning i forhold til i dag, men ingen grund til at lave dem bedre end det der blev udsendt den gang var.
Video maskinerne du kunne få den gang var endnu dårligere i opløsningen. Før u-matic som var den første kassettebånd video maskine, var video maskinen noget der lignede en spole båndoptager med 3/4" bånd, sådan en købte mine forældre i 68-69 som jeg havde meget glæde af den gang - senere kom Betamax, VHS, Video2000 som brugte 1/2" bånd. Den der slog igennem var VHS som havde den dårligste billede kvalitet af de 3.
Det viser at folk ikke vælger ud fra kvalitet men ud fra andre parameter - Betamax vs. VHS var det bånd længden der gjorde det, Betamax kunne fås i 3t35m, VHS i 4 timer. Video2000 gad folk ikke fordi der skulle de rejse sig og vende båndet, der næst kom Video2000 først en del år efter Betamax og VHS. Betamax er udviklet af Sony - VHS af JVC - Video2000 af Philips.

Hvorfor jeg beskrev den CRT monitor som kom i 2003 var for at vise der var faktisk potentiale i CRT TV, det kunne udvikles - ligesom Plasma kunne have været blevet hvis det ikke var for det kapitalistiske samfund vi lever i.

Den CRT monitor har en opløsning på 2048x1536 hvilket er 50% flere prikker end fuld HD som er 1920x1080.

Ja, CRT er en stor klodset kasse så godt Plasma kom men brandærgerligt de stoppede udviklingen.