Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kolvig
For kort tid siden, købte jeg ovenstående 4K TV... Det er mit første 4K TV og jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg bedst sætter det op til mit mediecenter, som er baseret på KODI.

Ved hjælp af Club3D's Displayport > HDMI 2.0 adapter har jeg fra computeren et 4K signal i 50hz.... Jeg kunne også vælge 60hz, men så bliver billedet rigtig træls hakkende/uroligt at se på....

Nu er mit spørgsmål, skal jeg gøre noget, for at TV'et automatisk skalerer SD/HD materiale op til 4K. - eller er det en proces der sker helt autiomatisk, nu når signalet fra computeren til TV'et er 4K 50hz?

Mvh.
Det sker automatisk. Hvis billedet fylder hele skærmen, så er det skaleret til 4K. Ellers ville du kun få vist et billede på det antal pixels, som signalet blev sendt i, dvs på godt 1/4 af skærmen. Det lyder lidt som om du tillægger 4K opskalering en forkert værdi - det betyder blot, at signalet bredes ud, så det fylder 4K opløsningen. Det gør intet ekstra for billedkvaliteten og alle 4K TV skalerer selv signalerne så de passer med skærmens areal - det sker også når du ser TV, ser DVD, eller hvad du nu ellers putter i TVet.
Af Kolvig
Tak for hurtigt svar.. :-)

Du har nok ret i at jeg har misforstået en lille smule af opskalering til 4K. Men jeg kan stadig ikke rigtig få fat i den røde tråd.... Jeg læser flere steder at især et 4K TV, skal være rigtig hurtige i deres proces af signalet, for at TV'et kan opskalerer et eksempelvis 720P > 2160P.... Det må for mig at se, kræve at TV'et selv skal udfylde de punkter der mangler i dette eksempel 720P op til 2160P signalet, og derved vil man vel ende op med, hvad man kan kalde et "uoriginalt" 4K billede?..... Ved ikke om jeg har formået at forklare mig godt nok - det er lidt svært, når man mangler den røde tråd.. :-)
Du ser jo på opskalering konstant. Et TV signal sendes typisk kun i 1280x720 punkters opløsning og selv på et Fuld HD TV skal der dermed opskaleres. På din telefon opskaleres tingene når du zoomer rundt på hjemmesider. Når du hiver i størrelsen på et billede i Word eller Powerpoint, så skaleres de også. Der er intet magisk i det og kvaliteten bliver ikke bedre af det. Man får det blot til at udfylde et større areal. Du får IKKE 4K kvalitet af noget der opskaleres. Det fylder bare skærmarealet ud.