Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hilfiger
Elgiganten har dette tv :

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... #tab-specs

Ville bare høre hvad i synes om tv'ets sort gengivelse.
Kan se at det ikke er LED baggrundsbelyst men Kant belysning. Og så er det her mine alarmklokker ringer lidt.
Jeg har tidligere set netop disse Kantbelyste tv'er har en tendens til at der er lyse områder i billedet i hjørnene. Dette forstyrre en Filmglad man som mig. Ser sgu ikke rart ud med lyse kanterne når man ser film....specielt når der er sorte bjælker i top & bund. Men det er med VA panel. Synes at have læst et sted på nettet at Samsung har netop på denne model lavet en eller anden funktion som automatisk dæmper lyset på de sorte bjælker så det ser sort...UDEN det går udover billedet (Filmen)......kan nogen bekræfte det ?

En anden ting er om man skal gå efter Panasonic CXC725 istedet for. Det har jo også VA panel samt bagbelyst LED.
Det har jo fået en del gode anmeldelser mht sort niveau. Jeg er også intresseret i DVB-S tuner da jeg har parabol. Men blot at CXC725 modellen har en del problemer med Netflix.....men det går nok da jeg har en Nvidia Shield medieafspiller.

Hvad er jeres meninger og hvad ville i gå efter ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der er altid fare for ujævnt lys, når man køber kantbelyste modeller. Det kan være ret slemt, men omvendt kan man naturligvis også være heldig at få en model, hvor det slet ikke er generende i praksis. Det er stadig lidt et lotteri og ingen producent har endnu knækket nøden. Det er rigtigt, at der er er en form for begrænset local dimming i skærme med kanbelysning, men forvent ikke at de nødvendigvis løser problemerne. Det er en meget begrænset form, som kun gavner i ret specifikke tilfælde (f.eks. med sorte barer i top og bund, som du nævner).

Jeg kan se, at 55CXC725 lige har været nede på 7999 i tilbudspris. Til den pris er det for mig at se en no-brainer. Lige nu står den vist til 12.000 mens Samsung'en står til 11.000. Personligt ville jeg nok hælde mod Panasonic'en, men jeg går så også stadig ind for boks-løsningen ved siden af i stedet for de indbyggede apps.
Af Hilfiger
Rasmus Larsen skrev:Der er altid fare for ujævnt lys, når man køber kantbelyste modeller. Det kan være ret slemt, men omvendt kan man naturligvis også være heldig at få en model, hvor det slet ikke er generende i praksis. Det er stadig lidt et lotteri og ingen producent har endnu knækket nøden. Det er rigtigt, at der er er en form for begrænset local dimming i skærme med kanbelysning, men forvent ikke at de nødvendigvis løser problemerne. Det er en meget begrænset form, som kun gavner i ret specifikke tilfælde (f.eks. med sorte barer i top og bund, som du nævner).

Jeg kan se, at 55CXC725 lige har været nede på 7999 i tilbudspris. Til den pris er det for mig at se en no-brainer. Lige nu står den vist til 12.000 mens Samsung'en står til 11.000. Personligt ville jeg nok hælde mod Panasonic'en, men jeg går så også stadig ind for boks-løsningen ved siden af i stedet for de indbyggede apps.
Mht det med boks løsningen så er det også fint med mig. Jeg har en Nvidia Shield som kører uden problemer. Men har også hørt at Netflix ikke fungere rigtigt på cxc725.

Så til sådan en Film glad person som mig ville du anbefale Pana'en ?
Af Hopsie
Jeg købte et CXC725 sidste år en gang, og er virkelig glad for det. Hos mig fungerer Netflix i øvrigt upåklageligt - hvad er det, der skulle være galt med det?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hilfiger skrev:
Så til sådan en Film glad person som mig ville du anbefale Pana'en ?
Ja, hvis du ser et godt tilbud, så synes jeg det er en rigtig god skærm i denne prisklassen.

Hvis du er filmglad, så er næste skridt HDR, men den HDR-understøttelse Samsung hævder at have i JS8005 er i bedste fald en tilnærmelse. Hvis du skal op og have rigtig HDR, så ryger prisen markant i vejret.
Brugeravatar
Af KimKaos
Jeg syntes det er et rigtig flot billede man får med et JS8005

Når jeg ser 4K film/serier er det så skarp at men kan se sminken og alle deres rynker i close-up.

Men også alm. HD ser kanon ud.
Af Hilfiger
Jeg er virkelig kommet i klemme her : )

Har været i EL-Giganten og set begge tv'er i aktion. Det er korrekt at Pana'en koster 12 Kilo igen og Samsung for 11 Kilo. Men jeg er FAST besluttet på at jeg ikke ville give 12000,- for Pana'en da den har været helt nede på 8000,- ....så jeg venter til det sker igen. Det skal nok komme.......Elgiganten sagde faktisk idag at de lige har bestilt et parti mere som de bare skal af med i en fart. Det er jo trods alt en model fra MAJ 2015.

Men Samsung modellen JS8005 ser også ret flot ud. Den skrigene sølvkant ødelægger lidt tv'et synes jeg. Nogen folk synes det er luksus med sølvkant :-)........men jeg er mest bange for at det ville ødelægge Film-oplevelsen.

Mit budget ligger fra 8000 - 10.000,-

Det jeg MEST er bange for ved Samsung er at , da det er kantbelyst så kan jeg måske opleve en del bleeding. Det oplevede jeg med mit LG model 55UF695V. Det var super irriterende med hvide skygger i kanterne ved Cinemascope film (Altså film med sorte bjælker).

Det blev totalskadet forleden og jeg har derfor fået en del penge tilbage fra forsikringsselskabet til et nyt TV.

Men har samtidigt læst at netop på Samsung modellen har de lavet en ekstra funktion som kan dæmpe lyset i de sorte bjælker så det bliver helt mørkt UDEN at det går udover filmen. Det er en anden form for Local LED Dimming.
Af Mfede
Hvis du ikke vil vente på et tilbud på Panasonic-skærmen, kan du overveje Samsung JU7005, som også er anmeldt herinde - blot i den buede version. Billedmæssigt ligger den meget tæt på Pana'en.
Den kan du få til dit budget og den er bagbelyst.