Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

[img]Jeg har et Panasonic TX-P50VT30 og en Sonos Playbar. Som mange andre Sonos ejere er jeg forundret over, at Playbaren kun æder Dolby 5.1 via optisk kabel og ikke eks. DTS via HDMI.

Nå, men den undren til side, så har jeg knoklet med at finde ud af, om mit Panasonic TV leverer Dolby 5.1 igennem SPDIF porten (som jeg via adapter har sluttet et optisk kabel til).

Ser man i manualen står der at multikanal kommer ud i Dolby Digital Bistream: http://www.manualslib.com/manual/649718 ... =89#manual

Men hvad dækker Dolby Digital Bitstream over? Er det bla. også Dolby 5.1?

Håber at der er nogen, som kan gøre mig klogere :)

VH
Anders.
Æv!

Har lige testet med 2 nyere Netflix serier (Walking Dead og Broadchurch). De har helt sikkert en eller anden form for Dolby Surround.

Under Playbarens "Lydindgang" står der bare "stereo" :-(

Så må jeg på jagt efter en eller anden adapter eller splitter, som kan oversætte TVets SPDIF udgang til 5.1 surround. Fordømt!

Men mange tak for hjælpen endnu en gang :-)

VH
Anders
Har du rodet med indstillingerne for lyden? På mit Sony skal man aktivt indstille TVet til at smide 5.1 ud. Men hvis der ikke kommer 5.1 ud, så vil ingen adapter kunne ændre det. Så skal du hive det fra HDMI ARC i stedet. Det findes der convertere til.
Ja, jeg har sat TVet til altid (så vidt det er muligt) at outputte Multikanal, samt sat Digital lyd til (kan også vælge PCM Stereo). Har også nogle indstillinger der hedder "V-Pro Sound" og "V-Pro Surround Sound". Den står også rigtigt.

Spekulerer lidt på, om det kan være et problem at mit TV ikke har en egentlig optisk udgang, men kun denne SPDIF udgang, som jeg så har et adapter kabel plugget i (ligner et minijack kabel i den ene ende og ender så i en optisk indgang i den anden).

Har forsøgt (uden held) at finde info på nettet fra folk som ejer VT30ere og en Playbar. Ser ud til, at de fleste er ude i sådan noget adapter/konverter/splitter mekanik. Så det er måske min eneste mulighed :-/
andersbm skrev:Æv!

Har lige testet med 2 nyere Netflix serier (Walking Dead og Broadchurch). De har helt sikkert en eller anden form for Dolby Surround.
Netflix, så det er en ekstern kilde. Da vil TV'et kun sende stereo ud og det er generelt for de fleste TV.
steen6400 skrev:

Netflix, så det er en ekstern kilde. Da vil TV'et kun sende stereo ud og det er generelt for de fleste TV.
Nej, Netflix er en indbygget app og vil sende i 5.1 på de fleste TV via SPDIF. Kilder sat til via HDMI vil ikke kunne sende 5.1 via SPDIF.
Ah, okay.

Lige meget hvad, så skal jeg have en form for splitter altså. For alle mine kilder er eksterne. Kører Netflix via Apple TV, Blu Ray via PS3 og iTunes o.a. film filer via HDMI tilsluttet computer.

Det næste gode spørgsmål er så: Mit TV har efterhånden nogle år på bagen. Er det stadig svært at finde TV, som outputter 5.1 via optisk kabel? Eller er det blevet lettere på nyere TV?

VH
Anders
Torben Rasmussen skrev:
steen6400 skrev:

Nej, Netflix er en indbygget app og vil sende i 5.1 på de fleste TV via SPDIF. Kilder sat til via HDMI vil ikke kunne sende 5.1 via SPDIF.
Det drejer sig om en VT30 og den har ikke Netflix app.