Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Alle TV har problemer af en eller anden art, så hvis du søger perfektion, så bliver du skuffet. Jeg har dog haft en del TV hjemme og stå ved siden af mit gamle Kuro og LG's OLED var det altså ret overlegent på de fleste områder. Ja, der er lidt fnidder i de helt grå områder, men det ses primært hvis man benytter en fuldstændig homogen grå under 15 IRE på hele skærmen - hvor ofte gør du det?

Burn-in har været et problem på plasma lige siden man indførte 3D, så du er blot heldig at dit PZ80 er fra en ældre generation. Burn-in vil altid være en risiko når man skaber lyset direkte i hver enkelt pixel, så hvis du er panisk angst for dét, så bliver OLED aldrig noget du skal satse på.
Turbo skrev:wow, det var voldsomt og meget værre end de problemer der har været beskrevet over mit nuværende TV (Panasonic TH-42PZ80) - det skal siges jeg har ikke oplevet noget, Eneste problem jeg har oplevet, er nu hvor det skal have tæv for at ville tænde, det er ikke optimalt. Derfor er jeg på udkik efter nyt.
Plasma har stadig det bedste billed sammenlignet med LCD/LED, og der er intet fra det mærke du allerede har der kunne være interessant?

OLED er langt fra perfekt, hvis folk da tror det..
Tak for svar og info :thumbs up:

Når det er ret overlegent et Kuro beroliger det mig en hel del, min forskrækkelse over alt det Simon R skrev er faktisk væk igen, tak. Men vil stadig tage en usb nøgle med.

PS: Ved godt intet TV er perfekt, men jeg har ikke løst til at gå ned i billede kvalitet i forhold til mit Plasma, derfor mine spørgsmål som jeg fik svar på :)
Jeg har bare læst en del ovre på Avforums fx, og set de billeder, folk har taget. Nogle af dem HAR problemer, men det ser ud til, at jo nyere paneler man får, jo bedre bliver de. Og selvom jeg er fristet af den "lave" Svenske pris på 950v, tror jeg, at jeg venter på 2016-modellen, før jeg hopper på OLED-vognen. Også pga. at de har en del forbedringer med farverum, HDR-gengivelse etc., og webOS 3. Det betyder jo nok desværre at jeg ikke får et OLED før i slutningen af året/starten af 2017. Men ok hvis 950v falder til 15k fx i løbet af sommeren, kan det da være... :)
Jeg har nu brugt ufatteligt meget tid på disse LG Oleds de sidste 3 måneder. Har haft et par stykker af 870 og nu et 920. Har fået kalibrering 4 gange (dog nogle af Power hhv Elgiganten), ingen har knækket koden til at få dem til at spille ordentligt. Ser dog ud til at der er folk i udlandet der har fundet en måde at få det til at lykkes på, så måske er der håb. Har ikke fundet nogen i DK der har nok erfaring til at finde ud af hvorledes disse Oleds skal kalibreres.

Her er en kendt amerikaners opskrift:

Post (#37)

http://www.avsforum.com/forum/139-displ ... stion.html

Her generelt om skærmenes problemer:

Som man siger, de første par generationer har alle farvetint (rød/grønt/rød) og kalibreringshåndtagene virker ikke, og de sidste har vignetting, gule "piss" problemer og mørke striber, alle har near Black problemer. Desuden ser det også ud til at det er et lotteri om man får cross-talk på 3D.

Man kan ikke få et af de første uden farvetint, det indrømmer LG også selv. De siger dog at det ikke kan ses ved rigtig tv-kiggeri hvis kalibreret. Det er totalt løgn hvad alle mine billeder også klart beviser.

Der er en der på Avforums har spurgt hundredvis af 950/960 købere om billeder uden vignetting og lodrette striber, ikke en har kunne vise dette. Det findes på ALLE!

Near black problemerne er virkelig irriterende, i nogle tilfælde gør det ligefrem baggrunden levende. Problemerne er mindre jo bedre kvaliteten af inputtet.

Og nej, jeg forventer ikke perfekt skærm, men unoderne er væsentlig større end hvad man bør forvente. Det ser ud til at problemerne bliver slæbt med videre fra generation til generation, så det er da ikke helt sikkert at 2016-modellerne får dem løst.

Yellow piss taint ser ud til at være væk med 920 0g 950 men et generelt problem på 960.

Og ja det er da også klart, at det er forskelligt fra person til person hvor meget diverse unoder irriterer, for mig er farvetinten værre end vignetting og mørke striber. Vi må håbe at LG på et tidspunkt lykkes med at komme af med begge på samme tid.

Der er væsentligt færre irritationsmomenter på mit 5 år gamle baggrundsbelyste top Sony TV.
Jeg har talt med LG Danmark - der er INGEN problemer med at indlevere en Nordisk model købt i Danmark, Finland, Norge eller Sverige i et af de 4 lande alt efter hvad man ønsker - (det samme er gældende for Samsung, dem har jeg også talt med).
Mht. LG så ringer man bare til Teknisk support i Danmark så kommer de og henter TVet uanset hvilket af de 4 lande det er købt i, bare det er en Nordisk model.

Så det jeg fik at vide af Elgiganten Danmark opfatter jeg som et løgn agtig salgsargument og intet andet (fik at vide af Elgiganten DK, købt i Sverige så skal det også indleveres i Sverige ved evt. reklamation) - for selvfølgelig ved Elgiganten Danmark sådan noget.
Jeg har skrevet flere gange frem og tilbage med Elgiganten i Sverige ang. et LG 55EF950V for at få det sendt til en af deres butikker i Malmø så jeg kan se, hente og betale det der - de har det pt. kun i 3 butikker som er mellem 450 og 800 km. fra Malmø.
Men det vil de simpelthen ikke, de vil have jeg skal køre til Sverige Malmø 2 gange - 1 gang for at bestille det og 1 gang mere når butikken har fået det hjem.

Jeg kan også bestille det online og få det sendt til min adresse, men det vil jeg ikke pga. I her har skrevet at nogen af dem har fejl i IPS panelet og derfor vil jeg se det først.

Jeg synes godt nok det er en dårlig service at de ikke vil sende det til en af deres butikker i Malmø. Iflg. deres HP har de 7 butikker i Malmø.
Hvis du stadig har 14 dages fortrydelsesret, er det da klart at foretrække at få det leveret. Så kan du aflevere det tilbage, hvis du ikke er tilfreds, det kan du ikke hvis du selv henter det i butikken.

Bortset fra det... Havde du tænkt dig at bede dem om at pakke det ud, sætte det til og stå og vurdere det, inden du tog det med hjem, i butikken??:)))) Tror jeg altså ikke lige man får lov til...

"Fejl i IPS panelet" - det er jo OLED, og har intet med IPS at gøre. Men alle TV har jo fejl af en eller anden art; clouding, bleeding, banding, retention etc etc.... Så slå ud af hovedet, at du kan få et 100% fejlfrit og perfekt panel, sådan bliver det sikkert aldrig uanset teknologi. Men OLED kommer tættere og tættere på.
... og bortset fra det, skriver du selv, at de kun har det i butikker 450km+ fra Malmø. Så vil jeg ikke kalde det "dårlig service", at de ikke lige vil køre det 450-800 km, for at du kan se på det, evt. sige "nej tak" og køre igen. Hold da op, forbrugere i dag....
De fejl du nævner er jeg udmærket klar over og det er slet ikke dem jeg taler om - men om der har været skrevet bl.a. om streger hen over skærmen osv.

Simon R måske du lige skulle undersøge hvordan varehuse som f.eks. Elgiganten får deres vare leveret - enten har de deres egne chauffører som kører vare fra deres central lager ud til varehusene eller også har de en aftale med et transport firma som klare transporten fra central lageret til varehusene.

Jeg har da aldrig forventet at de sendte det af sted med f.eks. en taxa fra et varehus til et andet varehus - det er kun i meget særlige situationer man gør sådan noget.

Hold da op hvor kan nogen skribenter bare forstille sig at ting forgår i virkeligheden som i deres fantasi....
Ja det var noget helt andet med Elgiganten i Herlev end det var med Elgiganten.se

Jeg havde reserveret et i Herlev som de skulle have hjemme der, skulle være klar til afhentning 2 timer efter (står også på den ud printning jeg havde med), men der var åbenbart sket en fejl i deres IT system, for de havde kun deres udstillings model hjemme - som kompensation fik jeg et 3 m ultra HD HDMI kabel med ethernet til 399,- og skærm rens til 199,- uden beregning og de har bestilt et hjem til mig, jeg vil kunne hente det i løbet af 3-4 dage, det synes jeg er fint - 2 ture fra Ballerup til Herlev er lige til at overkomme hehe
Er glad for at du kunne bruge informationen!
Du må meget gerne skrive dine erfaringer med Tv'et, når du har fået det og prøvet det lidt af. Altid fedt at få lidt tilbagemeldinger fra folk :)