Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jkn789
Hvilket af disse 2 tv giver den bedste billedkvalitet?
Her tænker jeg kun på rå billedkvalitet ikke andre ting, såsom twin tuner el. Smartv.
Men vil 4k være at foretrække over oled uendelig sort og er farverne mere korrekte på cx 800 end på lg 870?
Hvilket 55" tv ville du vælge hvis prisen var den samme?
Af -claus-
Du vil nok få mest ud af at vurdere det selv. De har begge deres styrker og svagheder. Oled er en overlegen teknologi, men stadig i et tidligt stadie. Og du sammenligner en af de bedste led skærme mod en low-end oled. Ser du mest tv i en mørklagt stue, tipper vægten dog mest mod Oled pga af det det lave sort niveau. Oled skærmene har generelt problemer med at gengive billede med lys-niveau lige over sort, så man mister en del detaljer i skygge områder. Og der er også Tint-problemet, hvor dele af skærmen kan have et farvet skær. Det er dog ikke alle der bliver generet af det, og mængden af det varierer også fra skærm til skærm.
Af jkn789
Flatpanels har testet Lg 880 som er den samme skærm som 870, se dette link.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... =140049801

Jeg har i øjeblikket et Panasonic ZT 60 plasma skærm som er proff. kaliberet af CSN Teknink som mit stue tv og er meget tilfreds med denn skærm.
mine overvejelser går på om jeg kan "vænne" mig til LED eller Oled vil være mere lig med plasma billedmæssigt.
Af -claus-
Da jeg selv var på markedet efter en ny skærm, købte jeg først en LG Eg910v. Jeg returnerede den ved de 14 dages returret Elgiganten giver. Jeg syntes der var for mange fejl på min. Jeg havde fat i LG support, som var lidt svære at arbejde med, så Jeg skyndte mig at aflevere det tilbage. Jeg har et 40" Samsung tv i soveværelset, som lider af ekstrem backlight bleed, som jeg er brændt inde med. Jeg skulle ikke nyde samme skæbne med et Lg tv til 14000 kr. Men jeg var jeg bl.a. inde på avsforum. Der var det generelt tidligere plasma brugere, der valgte Oled frem for led på trods af fejlene.
Og der er også mange der vil sige, at du skal holde på den skærm så længe du kan. Oled er desuden under udvikling og bliver nok kun bedre med tiden, og måske også billigere.
Af KBW
Hvorfor vil du købe et 870 fremfor et 910, er priserne efterhånden ikke de samme?

910 er ikke så buet som f.eks Samsungs skærme.

870 kan KUN sidde på det medfølgende vægophæng stationært helt tæt til væggen.

870 har farvetint, gammel SW, og kalibreringshåndtag der ikke virker.

910 har nok vignetting og lodrette sorte striber (begge når vi er nede ide mørke områder eire 15 og ned).

Begge skærme har OLEDs problemer i skyggeområderne.

Power f.eks. har masser af returnerede 870 som man selfølgelig kan få ekstra billigt, de findes alligevel ikke uden farvetint så os der har byttet fik ikke et uden fejl alligevel. Så måske kan prisforskellen være større en for en ikke tidligere udpakket skærm!
Af jkn789
Mit ZT 60 bliver ikke solgt før jeg kan købe et 4k 65" oled til en fair pris, venter gerne 3 år hvis det er nødvendigt.
Byggekvaliteten på zt er fantastisk og CSN teknik havde aldrig set et tv som var så tæt på målet før kalibering.
Jeg har kun set og læst om bedre billed på oled på lyd og billede.dk
Tænker jeg køber lg 870 og benytter mig af de 14 dages returret.
Tak for jeres input.